Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Doubt - Kétely (2008)

2009.01.22. 21:45 - dzsoni szánsájn

5 komment

John Patrick Shanley színdarabja a Pulitzer mellett egy tucat díjat elnyert már és nemcsak kritikailag örvendhet nagy sikernek. Az ötödik éves darabot tavaly megkísérelte vászonra vinni, a végeredmény pedig az Oscar-t is meghozhatja Shanley-nek. 

A filmet maga Shanley rendezte, így a Doubt azon túl, hogy könnyen párhuzamba állítható korábbi filmjeivel, le sem tagadhatná, honnan adaptálódott. A kevés szereplő (az eredeti darab mindössze 4 embert foglalkoztat, ide azér' Shanley kénytelen volt civilizációt teremteni), a hosszas jelenetek és a lassú vágások természetesen érdemként róhatók fel, ebben a roppant intelligens, kérdésekre késztető drámában, amin az impulzívan hiperaktív flessmájsztrók és BGf-eken nevelkedettek kétséget kizáróan elalszanak, már ha belekezdenek egy, az egyházat körüljáró filmbe (amely nem a Religulous). Mert a Doubt, nem véletlen, rengeteg szöveggel operál, miközben sehol egy robbanás vagy bullettájm effekt, nem feltétlen ez, inkább karakterei miatt nyugodtan leoldszkúlozható

1964, rögtön a Kennedy gyilkosság után csöppenünk be egy katolikus iskola életébe. Most, hogy elveszett az emberek egymás iránti bizalma, az egyháznak kellene az összetartást képviselnie és akkor maradjunk is feltételes módban, mert a falakon belül nem csak ima folyik egész nap. Két nővér egyre gyanakvóbban figyeli a pap viselkedését, miséken tartott beszédeit, valamint kapcsolatát az egyik fiú tanulóval... aki szintén egyre furább viselkedést tanusít. A nővérek gyermekmolesztálással gyanusítják meg a papot, de mi történt valójában?

Meddig ér az egyház és meddig mehet el? Szükséges az igazság ismerete vagy elég ha magabiztosak vagyunk? A felszínen többek közt ezek a kérdések villódzanak, de ha a komor, szürke atmoszféra alá merülünk tucatnyi etikai és morális felvetéssel támad e millió fordulatot korántsem sejtető szituáció. És nincs is millió fordulat. A korrektül összekomponált, témáját tekintve ma is feszültséget kiváltó történet tulajdonképpen másodlagos, fókuszban a karakterek és reakciók üdvözölnek, zseniálisan prezentálva. 

Meryl Streep at iskolaigazgató szerepében félelemkeltő, a gyerekek garantáltan megírják a leckét ha ő kéri. Játéka rideg, kifakadásokkal tarkított, végtelenül hiteles bravúr. Olyan nő, aki mások jeleneteiben is jelen van, varjúként, a fekete droidseregben is a károgóra emlékeztet orrával. Egymaga elbírná a műt, de szerencsénkre a többi aktor is sziámiként képviseli a minőséget mellette, ha nem felette. Philip Seymour-Hoffman a gyanú árnyékába keveredett pap szerepében tökéletes. Szöges ellentéte Streep karakterének, de ez is a film lényeges pontja; az ellentétes filozófiák szembeállítása, a konzervatív igazgatónő a progresszív pap ellen. Minden momentumban érezhető kettejük sajátos felfogása vallásukról. Hoffman karaktere áll középen a két nővér közt ingadozva. Streep teljes magabiztossággal, megalapozott bizonyíték hiányában vádolja Hoffmant, míg a másik oldalon a fiatal, félelmetesen naív, mindenkiről a jót feltételező nővér, Amy Adams. Alakításáról csak annyit mondanék, hogy nagyon elszomorítana ha nem ő kapná az Oscar-t. Viola Davis, a vélhetően megrontott fiú anyjaként brillírozik abban a tíz percben, mikor nagyot fordít a filmen. A Doubt nehezen befogadható, de ha sikerül, onnantól mindegy, hogy mi is történt valójában, a színészek csodálata úgyis lefoglal. És akkor most kinek van igaza a filmben? Ránk van bízva, gyakorlatilag Amy Adams karaktere, James nővér a néző... 10/9
 

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr33896294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VVega · https://debugme.eu/ 2009.01.27. 23:33:44

Az alakítások tényleg remekek, a téma is érdekes és szerintem aktuális, a gondolkodásra késztető befejezés pedig külön pirospontot érdemel. Én meg nem tudtam dönteni, erős kételyeim vannak mindenféle szempontból :)

Spiny_Norman 2009.01.28. 21:01:56

Something went wrong, my dear. Ez a fllm kivételesen beváltja a címet, és respectivly a kételyről, magáról szól. Szép kanyar a homokos gyerek a megértő anyával, a néző szemszögéből naívoskodó fiatal nővér, de a középpontban először a másban kételkedő vélemény acélossága, majd a saját magunkban keresendő bizonytalanság fosadék érzése váltja egymást, vagyis a nagybetűs kétely, ami top 3 geci érzés, különösen, ha lógva marad. Gondolj bele, a féltékenység nővére, brrrr...

Spiny_Norman 2009.01.29. 20:10:18

@edemem: Nem, de gondoltam a központi kérdés megemlítése mindig a kritika alapja. Kétségtelen tény, hogy a műsoridő legnagyobb részét a picit bulváros "ügy" felgöngyölítése, az áttételes bizonyítékok beszerzése teszi ki, valamint a két főszereplő konfrontálódása, de a lényeg maga a címadó érzés, a bizonytalanság, amit Streep egészen az utolsó jelenetig látszólag kizár. A film csak a végével kezdődik igazán, az ad bukét mindennek, amit korábban láttunk.

Engem egyébként pont a helyszín, a vallásos miliő zavar, mert elvonja a figyelmet a lényegtől, ami környezetfüggetlen. Persze ez valszeg csak nekem baj, de én nem igénylem az emésztendőbb dialógusok közötti szórakoztatást. :)

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.01.29. 21:40:59

@Spiny_Norman: nekem sikerült teljesen figyelmen kívül hagyni, hogy vallás, meg katolizmus meg apámfasza... szerencsére. csak az zavart, hogy csupán arcokar láttunk (bár... nem, inkább nem zavart :)


süti beállítások módosítása