Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Avatar

2010.01.06. 11:06 - popcore

35 komment

http://teddike.freeblog.hu/files/november/avatar_movie_poster_nov.jpg

 

Valószínüleg az év legjobban várt filmjét kukkantottam meg tegnap este és ha egy szóban akarnám összefoglalni, azt mondanám, élmény volt. Ha kettőben, akkor nagy élmény volt. Ha háromban, akkor kurva nagy élmény volt. És ez így mehetne egészen sokáig. A bökkenő, (ha egyáltalán nevezhetjük annak) az, hogy nem filmélményről van itt szó. Sokkal inkább egyfajta "borjú az új kapura" effektus. De haladjunk sorban.

Jake Sully-t, az ütközetben lebénult tengerészgyalogost egy távoli holdra, a Pandorára vezénylik, hogy rész vegyen az Avatar programban. Ennek lényege, hogy ideiglenesen kikapcsolják az emberi énjét, és ezzel párhuzamosan életre kel egy Na'vi testben. A Na'vik a pandorai bennszülöttek, és az ő behatóbb megimerésük érdekében jött létre a program. Az persze véletlen egybeesés, hogy történetesen pont a városuk alatt található meg nagy mennyiségben az a bizonyos ásvány, amiért a USA ott ácsingózik. Nos mi sem egyszerűbb, mint kiirtani őket, ám Sully személyében kapnak egy esély a menekülésre. Ja és persze van szerelmi szál is.

Az első plusz, amit érdemes megjegyezni, hogy az elsőre butácskának tűnő történet egész tűrhetően van elővezetve. Vannak benne olyan apró részletek, amiért képesek vagyunk szeretni a filmet. Először is, végre az amerikaiak a gonoszok. Másodszor nem maradt életben mindenki, aki mondjuk egy Emmerich filmben eképp tenne. Ha mélyebben kívánjuk vizsgálni, akkor sem mondható kifejezetten rossznak. A hasadt tudatos rész, illetve a játék Sully avatar-emberi énjével is egész ötletes.  A vége pedig kifejezetten dinamikusra sikeredett, ami szintén kellemes meglepetés, mert nagy epikus endingek hajlamosak végtelen giccses csinnadrattába fulladni. Persze a párbeszédek néhol idegesítően ostobák, de közel sem annyira, és olyan mennyiségben, mint amire számítani lehetett. Természetesen megvannak a kötelező körök, sőt vannak a filmnek bizonyos szakaszai, amikor azt se tudja, hogy keverdjen ki a kliséhalomból amit maga köré épített, de mindez egy magasabb célt szolgált...

A következő tétel a karaterek. Nos nyilván egyik se pusztul bele az eredetiségbe, vagy bonyolultságba. Viszonylag könyen elkülöníthetők. A rosszak gyűlölhetők, a jók szerethetők és ez így van jól.  Az őket megformáló színészek két részre bonthatók. Van a "nemrossz" kategória, akik vagy maszk alatt vannak, Na'vi bőrben, és vannak a minősíthetelenül ócskák. Példa utóbbira Michelle Rodrigez, aki még az átlagosnál is idegesítőbb. Kivétel ez alól Sam Worthington, aki ugyan nem brillírozik, de kifejezetten érdekessé teszi a lassan skizofrénné, majd később ízig-vérig Na'vivá váló tengerészgyalogos figuráját. Igaz, hogy ez inkább karakter érdeme, mint az aktoré.

Most következik a látvány és az atmoszféra bekezdése. Mielőtt elkezdjük, érdemes visszatekinteni és pontozni a filmet, az eddigiek alapján. Tulajdonképpen, egy viszonylag eredeti, epikus tömegfilmről van szó, amit nem nehéz szeretni. Ha itt érne véget a kritika, mondjuk adnék rá egy 10/6-ot. A lényeg azonban csak most következik. Fontos kiemelni, hogy három darab dimenzióban tekintettem meg. Ugyan nem tudom, milyen eggyel kevesebben, de így egy szóval tudnám leírni a látottakat: uhhh.

Először is a Na'vik elképesztően jól néznek ki. Tökéletesen el tudom hinni, hogy igenis élnek a Pandorán ilyen három méteres kék fazonok, és, hogy Cameron elment és lefilmezte őket. Ugyanez elmondható a bolygó félelmetesen egyedi és fantáziadús flórájáról ás faunájáról, melyet klasszul ellenpontoz az amerikai bázis sivársága. Külön említendő a Lelkek fája, illetve annak termései. Utóbbiak külcsínére egyébként jó érzékkel rá is játszik Cameron, mert gyakorlailag öt percenként belebeg egy az arcunkba. Amikor azt mondom, az "arcunkba" a szó szoros értelmébe értem, ugyanis a harmadik dimenzió gyakorlatilag tökéletesen ki lett használva. Egy-két kihagyott ziccerről beszélhetünk csupán, amikor igen is el tudtam volna képzelni, hogy az adott madár mondjuk kicsit még repül felém.

A filmről talán a legközismertebb mondat, hogy James Cameron rendezte negyedmilliárd dollárból. Igaz, rebesgették, hogy igazából a szumma ennek duplája volt. Nos ezen információ birtokában, óhatatlanul is felmerül a kérdés, hogy megérte e a pénzét az Avatar, és a válasz: Igen, abszolút. Ami negatívumokat felsoroltam, tulajdonképpen azok is gyakorlatilag mind átcsúsznak a pro oldalra, mert így a sztori megengedi, hogy kellően rácsodálkozzunk a "bazijó" látványra.

Napjaink filmiparának technológia kicsúcsosodása ez, és mint olyan, tökéletesen vizsgázott. Igaz, hogy a film tetemes hányada szimpla animáció, de ennek ellenére teljesen hihető, sőt gyönyörű. Azzal, hogy az Avatar elkészült, a megalomániás rendező elindított valamit, amit legjobban úgy tudok illusztrálni, ha elmondom, hogy közel három órás mozin, végig egy helyben ültem és tátott szájjal bámultam. Nem tudom mikor fordult elő velem utoljára ilyesmi. Lehet, hogy az átlagnál jobban megvett engem a "háromdé", de lelkiismeretfurdalás nélkül adok 10/9-et.

 

UPDATE

VVega

Tegnap végre-valahára én is megnéztem. Elsőként azt mondanám, hogy ha van film, amit csak is moziban, és ott is egyedül 3D-ben szabad bevállalni, akkor az Avatar az a film. A látvány meseszép, élmény ránézni a vászonra. Különösen a film első felére igaz ez, a Pandora dzsungeleinek és élővilágának felfedezése messze a film legerősebb pontja. Ehhez képest a finálé csatája nagyjából vízipisztolyos kávbojkodás.

Azonban a film semmit sem bíz a véletlenre. Biztosan nyúl a mindenki által ismert, jól bevált panelekhez és klisékhez, nem bajlódik jellemekkel és motivációkkal, nincsenek átfedések a jó és a rossz között. Újrahasznosított poénok, nevetséges ellentmondások és butaságok tarkítják szinte a teljes játékidőt, azonban ennek így kellett lennie. Az Avatar egyszerűen nem bukhatott el a kasszáknál, ahhoz túl fontos projekt volt, mintegy szimbólum. A marketinges csapat zseniális munkát végzett, a bevételek maximalizálását elérendő sikerült megszólítaniuk a legszélesebb réteget. A tegnap esti vetítésen legalábbis (abszolút nem reprezentatív) tapasztalataim alapján nagyon ritkán látható vegyes felvágott közönség töltötte meg a termet (ez még ritkább). Kisgyerekes családtól kezdve a fiatal társaságokon át egészen a nyugdíj közeli házaspárokig mindenki megtalálható volt. Ennek eléréséhez pedig még egyszer mondom, nem lehet szexelni, durvulni, komolyan társadalmat kritizálni, emberi, esendő hősökről felnőtt módjára mesélni. A másik oldalról nézve pedig természetesen nem kötelező kedvelni, vagy szeretni a filmet. De el kell fogadni, hogy ez a realitás, és örülni kell a sikernek. Mert miféle üzenet lett volna az a kreatív újítóknak, de még inkább az ezeket a kurva drága fejlesztéseket finanszírozóknak, ha egy ekkora mega-projekt kudarcba fulladt volna? Így viszont valószínűleg még több film érkezik majd ilyen tálalásban, és minden bizonnyal lesznek köztük sokkal jobbak is az Avatarnál. Így vághat vissza a mozi a torrent oldalaknak, nem mindenféle szánalmas jogvédősködős meghaladott erőlködéssel.

Valami azonban van a filmben. Elnéztem volna még tovább is, és egy 10/7-nél kevesebbet adni egyszerűen nincs szívem. Otthon viszont nem újranézős. Nagyon nem.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr521605753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz 2009.12.18. 18:40:13

Számomra pont nem volt annyira ötletes ez a gólyakalifa szerű közös én - két test kapcsolata, sőt igazán nem is mutatták be elég kifejezően. Persze csak a látványra mentek, de akkor is. Elég gyengére sikeredett a forgatókönyv.

A 2. bekezdés 2. mondatával nem értek egyet, nem kapcsolták ki az énjét, pont hogy úgy tűnt még csak nem is alszik sose ez a szerencsétlen tengerészgyalogos :)

nyuszisz 2009.12.18. 18:41:03

Amúgy túl vagytok már a közös imax-mozizáson?

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2009.12.18. 18:57:18

mi ketten néztük tegnap Pécsett, VVega és paulkemp mennek holnap imax nézőbe :)

nyuszisz 2009.12.18. 19:01:04

@mAri: én is csak hagyományos moziban néztem.

nyuszisz 2009.12.18. 19:11:46

@mAri: a fővárosba utazást most kihagyom. Egyébként a Cápasrác és lávalány című filmet láttam 3d-ben, és eléggé belefájdult a fejem, nekem ez így is megfelelő volt, a látvánnyal nem volt semmi bajom.

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2009.12.18. 19:16:53

@nyuszisz: nem úgy, azt hittem már úgy láttad :) nálunk van sima, meg 3D-s verzió is, kollegával utóbbit láttuk, érdemes :)

nyuszisz 2009.12.18. 19:21:20

@mAri: csak simán néztem, olyan plázás 3d itt is van, de nyugisabb verziót választottam, minimális közönséggel.

Cirrus 2009.12.18. 20:03:53

Inkább negyedmilliárd dollárból ;-)

Viktus 2009.12.18. 23:13:09

Most láttam hatalmas végre egy jó scifi nem ilyen gagyi district szenvedésesdis vicc.

Viktus 2009.12.18. 23:30:38

@nyuszisz:

A lényeg a látvány mellett a tökéletes harmonikus biológiai rendszer összevetése az ember önpusztító módszereivel. Mondanivalóban is ott volt a látvány mellett.
Nem biztos az utolsó "civilizálatlan" őserdőlakók vagy éppen szibériai rénszarvas pásztorok életmódja olyan elvetendő vagy a modern emberi faj önpusztítása.

Bobzen 2009.12.19. 00:41:40

@Viktus: "tökéletes harmonikus biológiai rendszer összevetése az ember önpusztító módszereivel" Már a filmdroidon is ciki volt, itt is az, kérlek ne spammeld ezt a baromságot még vagy fél tucat filmes blogba, mert a hajam égnek áll.

freakin' · http://azutolsoakciohos.blog.hu 2009.12.19. 16:50:45

ez a lelkiismeretfurdalás nélkül nekem is megvan, csak nálam 10/10. szerintem a forgatókönyvvel sem volt semmi baj, cameron többi filmjének története sem a csavaroktól hemzseg :)

Real013GSF 2009.12.20. 01:55:34

5/10. Majd lépjetek át Drome'-ra, ott megpróbálom leírni, mi bántott.:D

RyanPTS 2009.12.20. 12:36:51

Sziasztok.

Nem tudjátok véletlenül hogy hol lehet pécsen 3d-s szemüveget venni.
Egyszerü papírra gondoltam, kiprobálnám otthon a projektoron hogy milyen:)

nyuszisz 2009.12.20. 13:20:18

@RyanPTS: kérsz a plázában :) nekem még van is 1-2 korábbi, ami 3d-s filmek után maradt meg, + mi régen használtunk ilyet térkép nézéshez is :)

RyanPTS 2009.12.21. 12:36:51

Végülis innen rendeltem párat:
3dszemuveg.mediacenter9.hu
Kiváncsi vagyok az otthone projectoron milyen lessz

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.23. 17:44:27

hát nem vagyok megelégedve, igaz, hogy szép meg minden, de annyira bugyuta, hogy az már fáj,
aszem a filmesnapló tweeten fogalmazta meg valaki tökéletesen Pocahontas újrarajzolva 10/6 (ami úgy áll össze, hogy látvány 10, story és egyebek 2)

nyuszisz 2009.12.23. 19:08:59

Most volt alkalmam összehasonlítani az Avatart 3dben és síkban. Végül is nincs nagy különbség, síkban szebbek a színek és élesebb, 3d-ben meg ott van a térhatás.
Másodszorra jobban látni a hibákat, a - spoiler - végén Jake és Neytiri közös jeleneténél szinte durva látni a különbséget ember és a "mesterséges" kék lény között. A végén meg mintha rajzfilmfigurává változott volna a főszerepelő.

De azért tetszett ez a 3d-s technika, eddig csak papírszemüvegest láttam, ez tényleg szebb, csak még nem tökéletes.

VVega · https://debugme.eu/ 2010.01.06. 11:40:56

Azt meg kifelejtettem, hogy Sam Worthington minden bizonnyal a jövő egyik legnagyobb sztárja.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2010.01.06. 12:21:21

Rohadt nagy csalódás volt a 3D, nekem nem tett hozzá semmit az élményhez. A film elején lévő előzetesekből jobban átjött a 3D, mint magából a filmből. Kár volt ezért utazni 60 km-t.
A film egyébként teljesen jó volt:)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.01.06. 12:49:35

Nekem az a legnagyobb bajom ezzel a filmmel (ezt már több helyen leírtam, itt tán még nem:), hogy ti is azt mondjátok, hogy csak moziban működő film ez. Na most én ebből bizonyos szemüvegproblémák miatt kiesek, több százmillió sorstársammal egyetemben, akiknek az egyik szeme dioptriákkal gyengébb a másiknál, ami szemüveggel tökéletesen korrigálható. De amíg Cameron faszi nem ad nekem dioptriás 3D szemüveget, addig én bizony magasról szarok a hightech szemétkupacára - részemről ui. épp abban nem nyújt semmit, amit avatott (és jó) szemű kollégák legfőbb erényének tartanak.

A Cápalányt, és a Kémkölykök 3D-bent láttam, ami nekem szimpla szellemképes homály volt. Ez nyilván ugyanaz. Én várom a kettődés bluerayrippet, és az alapján mondom meg, hogy a hightech 3D bűvészkedés nélkül mennyire működik ez a film.

Llew 2010.01.06. 13:37:31

@efes: biztos személyenként változó, de én szemüvege ismerőssel voltam, neki ráment a 3D szemüveg a simára és rendben látott mindent.

VVega · https://debugme.eu/ 2010.01.06. 13:57:27

@Llew: ezt tanúsíthatom, én is szemüveges vagyok, és nem volt semmi problémám :)

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2010.01.06. 13:59:00

me too. és nem is nyomta, meg semmi ^^

lexxxon 2010.01.06. 14:30:58

a szemüveggel semmi baj nincs. ez már nem aza kék-piros papírszemüveges technológia ami pár éve volt.

a film első fele sztem nagyon újszerű (technológiailag) és élvezetes a dzsungeles felfedezősködivel, a másik fele meg tényleg egy minden igényt kielégítő akció amihez azonban nem sokat tesz hozzá a technika.

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2010.01.06. 16:11:11

Lehet, sokmindenkinek unszimpatikus lesz, amit írok, de én nem is tervezem, hogy megnézzem, mert tudtam, hogy ez a film olyan lesz, amilyennek többen is írták/mondták: alapvetően üres, de szép. Én nem tudok az ilyen látványorgiákra beindulni.

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2010.01.06. 17:37:50

@Zsoca87: Én is pontosan tudtam, h mit kell várni tőle, és ezért nem is csalódtam. Egyszer azért megnézős, mert a látványosoknak meg a kreatívoknak egyértelműen jár a pacsi. Szerintem inkább azt kapja az ember, amit elképzelt, mint, hogy túlságosan is ráakadjon valamire, aztán pedig megcsaltnak érezze magát. /én sem indultam be tőle, az is igaz :D/

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.01.06. 18:08:28

@mAri: @VVega: @Llew: hmmm. Nem igaz, hogy nem lehet valahogyan belekötni ebbe az izébe... :D

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2010.01.06. 19:35:36

@efes: gondoltam, h erre megy ki a dolog :D

Spawn85 2010.01.20. 00:19:41

Én is azt tudom monani, amit már előttem is mondtak, látványosnak látványos, a sztori meg eléggé kiszámítható és egyszerű. Azért nekem tetszett.

Seele · http://zelee0609.wordpress.com 2010.02.10. 15:46:02

Az életfa termései szerintem is rohadt jól sikerültek, nagyon látványos a film 3D-ben. Ami a sztorit illeti.. majd letűnik ennek is a csillagga, aztán jön másik film. De legalább élmény volt, láttuk és ennyi. :)


süti beállítások módosítása