Aki nem a mainstream vonalon mozog horror terén, biztos frontálisan ütközött a 2007-es esztendő, egyik legelismertebb alkotásával, mi, a Faun Labirintusa és az Árvaház mellett, szintén spanyolhonból került ki, így lassan, a franciákkal karöltve lemossák az agyatlan amerikai palettát, mi belőlük él. A [REC] direktora, Jaome Balaguero, a zsánernek szentelte munkáját, nevéhez kapcsolódik példának okáért, a 2002-es Darkness, Anna Paquinnal, minek vonzereje a sajátos atmoszférájában leledzett, de a komplett film féllábon ácsorgott. Balaguero, egyre divatosabbá váló megoldást húzott elő a kalapból, nevezetesen, az események e/1-ben, digitális kamerán át való követését (vagy nevezzük egyszerűen, lecsupaszítva shakycam-nek?), pszeudo-dokumentációnak titulálható (mockumentary), mi a tévhittel ellentétben, nem Daniel Myrick, Blair Witch Project-jébe ágyazott reformja, de nyilván az a legpopulárisabb, e téren (a [REC] előtt ott volt még a tragikus, full minimal-budget Zombie Diaries, idén a Cloverfield, valamint a Diary of the Dead). Ha már lopunk, azt mindenképp jó helyről tegyük, legyen jobb a kivitelezés és valami plusszt adjunk hozzá... Nem nagy titok, ha elárulom a végső konklúziót, a [REC]-nek sikerült.
Van valami különleges íze, ezeknek az európai szakácsok által kifundált horroroknak, mik a szakbarbár jenki kollegák kommersz kontárkodásaihoz képest, normán felüli kvalitással bíró, individualista, (többnyire) eminens mesterfőzt. Elég csak meglesni Del Toro vizuális, határtalan fantáziáját, a franciák művészien véghezvitt elborultságát, míg az amcsiknak mi jut? Fűrésznyóc'. Balaguero már a Darknessben okosan mozgott a térben, a [REC]-ben pedig abszolút tökéletesen érzékeltette a klausztrofób, reménytelen helyzetet, az egyetlenre redukált helyszínnel hátborzongató környezetet teremtve (igaz, Bayona az El Orfanato-val ezt is fokozta), rapszodikus, valóban félelemkeltő végeredménnyel, mi természetesen nem bonyolult alapokból építkezik.
Rusztikussága mellett, a forgatókönyv is hemzseg az ismerős elemekben, olykor teljességgel hiteltelen karakterábrázolással találkozunk, és logikátlan húzások sora is nehezíti a filmet, de mégis minden klappol, fogunk félni és ijedezni a deprimált légkör miatt (amit előre sejtünk, hogy mikor kell, mégis hanyatvágódunk. itt is jelen vannak azonban az idióta hirtelen bevágások, de nem zavaró), a minimalizmusa, a spontanitásával profin működik, épp ezért fájó például a heurisztikus próba a végén, mi felesleges, anélkül is talpon van erősen a [REC], ami explicit jelenetek terén nem elég merész ugyan, de van gore persze, és a mi fertőzötteink is remekül vannak elmaszkírozva. Mindehhez átlagon felüli játékot kapunk a nem épp nagynevű színészektől, főszerepben a túlzóan ambíciózus riporternő, Angela, kit Manuela Velasco testesít meg, rajta pedig nagyon jól feszül a textil. Egyébként szinte mindenki a költőiségnek van kitéve, az általunk nem látott operatőrtől, Pablótól, az idegesítő rendőrig bezárólag, de míg ez egy film, nincs ezzel gond. Viszont ezekre a karakterekre, a folyamatos pörgés mellett nem jut idő, így ne várjunk mélyreható analízist a szomszédokról, de ez szintén nem probléma. Ahogy, az előzetes félelmek ellenére, a shakycam sem zavaró és mindig pont annyit mutat, amennyit kell. A zörejek a háttérben, a hanghatások elsőosztályúak, minden kis kapirgálás, motoszkálás, sikoltozás és ennyivel be kell érnünk, mert zenei repertoár, szerencsére nincs.
És így a végére térjünk rá a sztorira. Angela és Pablo tévések, ma éjszaka a tűzoltoságot követik munkájukban. Mielőtt végleg unalomba fulladnának, megszólal a hang, mi arra enged következtetni, hogy riasztás van, így csapatunk el is indul, Pablo pedig mindent vesz. Egy bérházból jött a hívás, egy öreg hölgy ordibálására lettek figyelmesek a lakók, a tűzoltók fel is derítik a terepet, ám a néni, fittyet hányva korára zabálni kezdi a segítségére érkezőket. Nem sokkal ezután a házat a hatóság karantén alá vonja, senki nem mehet ki, míg a helyzetet meg nem oldják, a háttérben valószínűleg egy fertőzés áll, a kamera pedig csak forog és forog... A pörgés szinte folyamatos, néha leülünk pár pillanatra, de nincs vész. Rettentő para a film. A folytatást már készítik, valamint az amerikaiak is egy-az-egyben leforgatták a filmet, Quarantine címszó alatt, mi hamarosan itt is bíróság elé áll. Ez hatással lesz rád...(mint minden film, szal' ez nem a legjobb szófordulat volt, akkó szójjábe!)
[REC] (2007) - 10/9