Minden filmmel kapcsolatban két tábort tudunk megkülönböztetni: akiknek tetszett, és akiknek nem. Ezeknek persze van árnyaltabb oldala is, az adott munkát valaki imádja, 10/10-et ad neki, annyira bejövős, míg valaki más legszívesebben hányna tőle. Mégis szinte minden film egyezik valamiben: érzelmeket vált ki. Orosz Dénes Poligamy-ja egyértelműen képtelen erre, annyira üres.
A fiúk megvádoltak azzal, hogy csak Csányi Sándor miatt megyek a moziba, és azt kell, hogy mondjam tényleg ez volt az egyetlen indíttatásom. Úgy voltam vele, adunk neki egy esélyt, semmitől sem zárkózunk el. Az már eleve baljós jel volt (vehetjük példának a Twilight filmeket is...), amikor a terembe menet csak nőket láttam befelé igyekezni, míg embereiket szó szerint úgy kellett kényszeríteni. A "romantikus vígjáték" műfaji besorolás sokaknak alapból nem is túl hívogató, pedig szerintem vannak nagyon is jó és szórakoztató darabok e téren.
Tévedés ne essék, igen, az van a plakátra is írva meg minden, de a Poligamy se nem romantikus, se nem vígjáték. Attól még, mert a forgatókönyvben mellékesen oda volt írva, hogy ilyen-olyan érzéseket táplál egyik szereplő a másik iránt, attól még a vásznon nem érvényesül. Egyértelműen a minimális színészi(?) játék miatt. Csányi a Kontroll óta nem tud újat mutatni, egyszerűen meg lett bélyegezve az elmúlt évek selejtjeivel (kivéve talán a Csak szex-et). Tompos Kátya nekem eleve semleges, biztos aranyos lány stb., itt sem megy neki, de rajta legalább érezhető a próbálkozás miatti izzadtságszag. A mellékszereplők egyszerűen kritikán aluliak, egyedül talán az egyik hölgy édesapját lehetne kiemelni, de az is baromi rövid életű és hálás karakter. Lövésem sincs, hogy lehet egy casting során ennyi, a játszáshoz minimálisan sem konyító figurát nemhogy meghallgatni, de még be is tenni akármilyen filmbe. Péterfy Borinak sem tudom elhinni, hogy pszichológus, mintha végig egy darab papírról olvasná erőltetetten a szöveget. Viszont rúd táncolni, ha ugyan ő látható azokon a kockákon, nagyon tud.
Másrészt nem is vígjáték, mivel nincsenek benne kicsit is humoros jelenetek. Ami a filmben viszont dögivel megtalálható, az a hihetetlenül olcsó poénok. Azokkal a tipikus, a való életben is csak 'szűkölünk miattuk' benyögésekkel operál Orosz. A vetítés alatt én egyszer sem mosolyogtam, nem hogy nevettem, bár úgy vettem észre akadt kb. 4-5 hölgy, akik képesek voltak ezeken a kifinomult vicceken jót derülni.
Hogy ne csak negatívumokat írjak, 1-2 szerencsésebb dolgot is fel lehetett fedezni. A képi világ nagyon szép, persze Budapest jobb környékeit mutatják, de azokat minőségien. A pár lakásának változásai, nők stílusához való igazítása is ott van (felbukkan egy bizonyos kacsás táska is..), hi5 a látványtervezőnek, ha már másnak nem.
A TV2 és SkyFilm emblémák láttán az első dolog, ami eszembe jutott, hogy vajon, hogyan oldja meg Orosz a kötelező reklámok bezsúfítását a dramaturgiába és a képekbe. Szerencsére ez ügyben pozitívan csalódtam, egy durvább Garnier plakáton kívül nem voltak zavaróak. Persze érzékelte őket az ember, vagy legalábbis az, aki lát a szemével, de mégsem akartam a fejemet a falba verni, mint anno az S.O.S Szerelem kapcsán (ugye a méltán híres jelenet, amikor Fenyő Iván eldobja azt a bizonyos energia italt, az pedig úgy esik a kamera elé a földre, hogy tökéletesen látható legyen a címke.).
Összességében úgy érzem, ebből a sztoriból, vagy inkább az alapjaiból lehetett volna sokkal jobb mozit is csinálni. Látszik benne az önirónia is, a filmbéli Andrásnak is szemetet kell gyártania, mint anno Orosznak a budapesti rém rendes családot, de ez sem jelent plusz pontot.
Már egy ideje nem tudja meghazudtolni magát a magyar szórakoztató filmipar, egymás után kapjuk a borzasztó minőségű, a népet hülyének néző alkotásokat. Orosz Dénes Poligamy-ja az utolsó szó jogán: lélektelen. 10/2