Változatos, jó filmes évet hagytunk magunk mögött, mondom ezt úgy, hogy még nem is láthattunk jó pár komoly díjakra is esélyes alkotást. Jöjjenek a tavalyi kedvenceim, erősorrendben. Alattuk pedig azok a címek, amik épphogy csak kimaradtak, szemezgessetek belőlük bátran.
10. Valhalla Rising (2009, angol-dán, Nicolas Winding Refn)
Szinte csak egy valami biztos számomra ezzel a filmmel kapcsolatban, mégpedig az, hogy megfelelő hangulatban kell leülni elé. Ha ezt sikerül eltalálni, akkor igazi hipnotikus élményben lesz részünk, mely mindenkinek másról szól majd. Refn filmjére élmény ránézni, annyira szépen fest minden kép, talán nem túlzás megkockáztatni, hogy egy lassan vándorló és átformálódó festményt nézünk 90 percen keresztül. A zenétől szinte transzba esel a végére, amikor pedig akcióra kerül a sor, akkor Mads Mikkelsen kegyetlenül lebaltázza az összes ellent. Még egyszer hangsúlyozom, hogy nem lesz meglepő, ha 10 perc után kihajítod a lemezt a lejátszóból vagy akár össze is töröd, de mindenképp érdemes odaülni elé többször is, mert ha egyszer megtalál, akkor az év legkülönlegesebb pokoljárásának / mennybemenetelének leszel tanúja.
9. Easy A (Könnyű nőcske, 2010, amerikai, Will Gluck)
Az Easy A-nek már csak azért is itt van a helye, mert olyat tett, amiről azt gondoltam, hogy már sosem jön el. Egy kis időre megidézte a ’80-as évek legjobb tinifilmjeit. Tette mindezt remek karakterekkel és párbeszédekkel, valamint fantasztikus humorral, mellőzve minden altesti poént. Emma Stone elragadó.
8. Winter’s Bone (2010, amerikai, Debra Granik)
Kőkemény dráma Amerika eldugott vidékeiről és sötétebb oldaláról. Nyers és mocskos film, mely ennek ellenére mégis reményt keltő. A színészgárdára érdemes figyelni a jövőben, szerintem két Oscar-jelölés a minimum a közeledő gálán.
7. The Ghost Writer (Szellemíró, 2010, angol-német-francia, Roman Polanski)
Polanski főleg brit szempontból nagyon is aktuális, izgalmas és feszült politikai krimije a remeklő Ewan McGregorral a főszerepben. Gyönyörűen fényképezett, régi vágású film, több ilyen kéne a mozikba manapság.
6. Black Swan (Fekete Hattyú, 2010, amerikai, Darren Aronofsky)
Aronofsky továbbra sem tud hibázni. Még akkor sem, ha aktuális filmje jóval több rokonságot mutat az őt megelőzővel, mint a rendező korábbi alkotásainál valaha is, na meg hát konkrétan lopja a dolgokat (ezt itt szépen kifejtik neked a film megtekintése után) Na de nem minden a tartalom, a formát tekintve pedig a Black Swan az év (nálunk ez 2011-et jelent) egyik legnagyobb mozis élménye lesz. A díszletek gyönyörűek, a fényképezés több helyütt is briliáns, a táncjelenetek hibátlanok. A film az elme mélyére hatoló lélektani dráma, mely épp annyira szól az áldozathozatalról és önmagunk megtalálásáról, mint a művészetről, magáról az alkotásról. Portman és Cassel alakításai elképesztően jók.
5. Kick-Ass (HA/VER, 2010, amerikai-angol, Matthew Vaughn)
Végre egy film, ami betartja az előzetesében vállalt ígéreteit gondoltam magamban a stáblista előtt vigyorogva. Vicces és drámai is tud lenni, bár bőven az előbbi részek vannak túlsúlyban. Az OST lehengerlően tökéletes, a casting hibátlan, nincsenek üresjáratok, és amikor csúcsra jár az akció, akkor olyan látványosan zúznak benne, amiről a Vasember 2. még álmodni sem merhetett. A legvégén ugyan kissé feleslegesen túlzó, és talán lehetett volna merészebb is, de ezek bőven bocsánatos bűnök. Hit Girl lazán ellopja a showt, óriási karakter. A film pedig sallangmentes, vegytiszta szórakozás.
4. Dream Home (2010, hongkongi, Pang-Ho Cheung)
I Saw the Devil vagy Dream Home? Ezen agyaltam, aztán az élmény faktor, na meg az döntött, hogy míg előbbinél láttunk valami nagyon hasonlót és jóval jobbat a közelmúltban (Oldboy), addig az utóbbi a legjobb slasher, és nem csak 2010-ben, de egészen a ’87-es Deliria óta. A háttér történet a zsánerhez képest szokatlanul összetett és aktuális, a szerkezet hibátlan. A kaszabolás feszült, brutális és változatos. Minden horror rajongónak kötelező darab.
3. 3. The Secret In Their Eyes (Szemekbe zárt titkok, 2009, argentín, Juan José Campanella)
A tavalyi legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjának méltó tulajdonosa ez a nagyon európai argentín dráma. A nyelvezet külön élmény, kizárólag eredeti hanggal szabad nézni, az alakítások életszagúak és lehengerlőek. Elgondolkodtató, keserédes film, aminél a tartalmi tökéletesség mellé nagyszerű technikai megvalósítás társul (a stadion jelenet).
2. Toy Story 3 (2010, amerikai, Lee Unkrich)
Minden idők legjobb filmtrilógiájának záró akkordja talán még az elődeit is übereli. Sehol egy felesleges, oda nem illő vagy elrontott jelenet, illetve rossz viccekre, erőltetett poénokra sem emlékszem. Pixarék életművet építenek, igazi értéket gyártanak nekünk, és leendő gyerekeinknek, a Toy Story széria pedig a zászlóshajójuknak tekinthető. A harmadik epizódba remekül épülnek be az új karakterek, ezzel egy időben a régiek sem szorulnak háttérbe, sőt. Főleg Woody, de valamilyen szinten a többi játék is gyerekként kezdi a Toy Story-ban, és ennek a résznek a végére felelősségteljes, érett felnőtté válnak. Nagyon egyben van ez a film, a feszültség, a humor, a dráma, minden működik, és az érzelmi töltet is célba talál. A kézfogós jelenetnél, valamint az azt követő képsoroknál garantált a könnyezés.
1. THE EXPENDABLES (A feláldozhatók, 2010, amerikai, Sylvester Stallone)
A tavalyi év után (Black Dynamite) idén is volt egy film, amit egymás után négyszer vagy ötször néztem meg. Ki számolja? Hát én biztosan nem, az viszont egyértelmű, hogy számomra az Expandables az év legkedvesebb fiktív dél-amerikai országot rommá robbantós, minden rosszarcot cafatokká szaggatós golyózáporos késdobálása. Stallone most egy legendákból álló csapattal kiegészülve szállítja azt a tökösséget és kőkemény zúzást, ami annyira hiányzik a Szupercsapat, Vasember 2, Vesztesek bosszúja, Salt ügynök stb. idén érkezett metroszexuális szarokból. Pillanatokra sem lassító, meglepően működőképes humorral bíró adrenalinlöket, 103 percnyi akció orgazmus, melybe még egy filmtörténeti jelentőségű jelenet is belefért. Meg is nézem újra, rögtön miután élesítettem ezt a posztot.
Nem fértek fel a listára, de nagyon jók: Animal Kingdom, Buried, I Saw the Devil, Scott Pilgrim vs. the World, Machete, The American, Social Network, Red Hill,The Sky Crawlers, Knight and Day, The Town, Robin Hood