Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Antichrist (2009)

2009.12.28. 20:25 - dzsoni szánsájn

84 komment

dzsoni:

Akkor fussuk le gyorsan a megszokott köröket...
Az Antikrisztus a dán, magát istennek valló Lars von Trier legújabb filmje, amely - természetesen - botrányfilmre sikeredett, Cannes-ban inkább gyűlölték, mint nem (érdekes, a skandináv kritikusok imádták...) és közönségét is erősen megosztja. Kétségtelen, az északi filmgyártás egyre jelentősebb szerephez jut, igaz ezt nem feltétlen jó filmekkel teszi és, bár a rendező munkájába belemagyarázhatunk millió meg egy megfejtést (not), csak azért, hogy sznobizmussal álcázzuk dilettáns mivoltunk - ahogy Trier (költői túlzással élve) -, értelmezések helyett taglaljuk mi baj, eme kamuflázsnak gúnyolható énmaj'csakazéris' alibizéssel.

Ha a talponállóban a pultoslány megkérdezné mi bajom a filmmel és csak két szó jönne  a számra, minden bizonnyal azt felelném; hogy szar, dugjunk már, nem tudom. Mert, ha külön-külön vizslatjuk a film elemeit (úgymint az alakítások, látvány, stb.) akkor csak jót regélhetnénk, a polgárpukkasztás ellenére is. Jah, mer' hogy az van az első percektől kezdve. Trier szeretettel mutogatja premierplánba falloszok és csiklók különféle vérgőzös pozíciókban történő szekálását (és lassan elhiszem, hogy valóban ez az egyetlen igazán említésre érdemes pontja a filmnek), de ez legyen a legkisebb gond a modern filmkészítésben, elvégre a pornót sem cenzúrázva nézzük (jobb helyeken). Itt a probléma Trier arroganciájából fakad, hiszen tud ő, láthattuk most, a fejezetekre osztott Antikrisztus esetében is, de ez feltünőbb lenne, ha tehetsége alázattal párosulna.

Látjuk Trier szándékosságát, mindent direkt csinált, kezdve a stilizáltnak koránt sem nevezhető, az esztétika minden elemét kielégítő prologussal, az olykor, műveszfilmektől is szokatlan lassúságával, a mindenféle dinamikát nélkülőző vágással, a képünkbe tolt szimbólumrendszerével, stb. Azt is hihetnénk, hogy hibái is tudatosak - mely, normális esetben anomáliának tűnhetne, de Triertől minden kitelik. Egyébként egy depresszió eredménye a film, Trier embergyűlölete mellett ezt is érezni, érthetőbb is öncélúsága, sovinizmusa.

Ama érzéseinek köszönheti, hogy nem nevezném jó filmnek, annak ellenére, hogy tele van jó dolgokkal. De ha már Trier sem szereti az embereket, mi hogyan szeressük meg hőseit? Mert a gyermeküket gyászoló, a természetbe elvonuló Willem Dafoe és Charlotte Gainsbourg alkotta párban semmi szeretnivaló nincs, a néző nem érezhet kötődést egyik iránt sem, csak gyűlőlni tudja őket, de nagyon, ha egyáltalán teret enged szentimentalista énjének. A két főre írt dialógusok is borzalmasak helyenként, operatőrünk is olykor zavaróan agresszív módon fókuszál színészeinkre. Akik egybként karakterük silánysága ellenére remekeltek,  Dafoe szerepe roppant üres, mégis, talán karizmatikussága miatt nagyon erősen színen van, Gainsbourg pedig nem véletlen nyert Arany Pálmát. Végül, a lehető legobjektívabb pontszámot fogja kapni, mert tele van jó jelenetekkel ( pl, a hipnózis a vonaton, maga a prológus), a színészek is brillíroznak, csupán Trier az, aki nem kérdez ,nem válaszol, éretlen is maradt. 10/5

 


paulkemp:

A gyerek meghal miközben anyunak orgazmusa van, én meg tolom a bablevest, persze ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy Lars von Trier elfáradt volna, de az biztos, hogy az én szemem számára (legalábbis a meg nem akadó kanál robotolásából) már (vagy sokkal inkább még) nem jelent semmit a direktorúr próbálkozása. Ja egyébként volt már vaginába hatoló fallosz az első percben, szóval végül is minden rendben.


S igen, valami szénsavas nedűt is hörpintek miközben fekete-fehér túlesztétizált képsorok közepette elkezdődik egy különös utazás. Visszatérés Édenbe, vagy valami ilyesmi. Még egy jó slasher horror is megirigyelné, amit a szimbolikus Ádámunk és Évánk művel az erdei kunyhóban, de persze mindez lényegtelen, hiszen csak pukkasztunk, s a háttérben húzódó emberi természet feltárása okoz itt igazi fejtörést.


Vagy persze boszorkány, antikrisztus, őrült nő vagy csupán a saját biológiája ellen harcoló értelmiségi, aki megroppan a morális és tudományos terhek súlya alatt. Szép látvány szó se róla, már ha nem a történéseket csupán az esztétikumot figyeljük. Meg ugye ágas-bogas fák, melyek egybe olvadva a csillagokkal teremtik meg a környezet párhuzamát szereplőink neuron rendszerével. Mert igen a gonoszság nem csak egy valakiben lakozik, hanem mind a kettőjükben (vagy egyikükben sem).


De, hogy az északi rendező mit is akar? Semmit, vagy mindent. Nem lehet csak okoskodni a mindent elemésztő képek mögött, de nem elég a kép dícsérete, hisz hozzá párosul Willem Dafoe (Krisztus után itt ez már gyerek játék) Charlotte Gainsbourg, akik simán veszik a magasra helyezett lécet.


Aztán meg ugye jön a fordulat, vagyis a magyarázat, mi szakítja el a már meggyengült cérnát végleg, s nem marad más, csak az égetés, meg ugye a psziché aljának felszínre törése, genetikus emlékezet, vagy valami ilyesmi, s máris sorjáznak a többiek: kösz már, hogy magadra vetted az összes bűnt, amit ellenünk elkövettek, csak akkor azt tudnám miért anti?... 10/8


madcows:

Akkor a edemem véleménye után azt hiszem, kötelező valami kis csak dícsérőt is írni paulkemp írása mellé. Szóval ez is pro lesz a kontra mellé. Szerintem ugyanis ez a film jó. Bár megtekintés után el kellett telnie egy-két napnak, míg ezt beláttam, és megemésztettem a látottakat, addig viszont nem tudtam hova tenni az élményt.

 

Ami különösen tetszett, az Trier mester hozzáállása. Az Antikrisztus spontán, zsigerből jön, mindenféle megeröltetés és erölködés nélkül. A dán mester szokásához híven szart az elvárásokra. Az elején gyönyörüen fényképezett lélegzetelállító képsorok, majd egy törés, és az egész átvált gyenge, már-már amatör kézikamerázásra rengeteg beremegéssel, ráadásul az első fejezetben a vágás nagyon amatör. Aztán ahogy haladunk, a vágás egyre jobb lesz, folyamatosan javul, aztán valahol a második fejezetnél már egyenesen zseniális.

 

Az alakítások méltatva voltak már, így én csak a híres francia zenész, Serge Gainsbourg nem kevésbé tehetséges, ám eddig nem nagyon ismert lányát (I'm Not There-ben ismertem én meg) méltatnám. Nem kis alázatot mutat a szakma iránt (az egyik jelenetben konkrétan egy faszt ver ki módszeresen előtte egy másik értelemben is :D), ugyanakkor fantasztikus alakítást nyújt. Ezek után érdemes lesz odafigyelni rá (zenei téren is, most jelent meg az új albuma, az IRM, hallgassátok, mert jó :P - egyébként szép lány, itt pont nem, nincs jól fényképezve :P). Dafoe pedig Dafoe, csuklóból eljátsza.

 

Az Antichrist egy botrányfilm, így elkerülhetetlen az összehasonlítás más botrányfilmekkel, mint mondjuk a Visszafordíthatatlan (vagy a Salo, de azt még nem láttam :P). Az ilyen filmeknél mindig fontos kérdés, hogy az erőszakos jelenetek mennyire szolgálják a film értékét. Persze Noé úgy fogott hozzá filmjéhez, hogy ő most durvábbat fog készíteni, mint a Salo, de ha nem lennének benne azok a bizonyos jelenetek, akkor egy marha átlagos film lenne az Irreversible. Itt is ugyanez a helyzet, kellettek ezek bele, és jók voltak benne, még ha nagyon öncélúak is.

 

A felépítése is tetszik (prológus, fejezetek, epilógus). A másik, hogy nem utalgat a dán állat, hanem a képünkbe nyom jó adag iróniával metafórákat, jelképeket. Trier nem kis iróniával és szarkazmussal kineveti azt a stílust, amit ő teremtett meg, meg az egész köldöknézős felfogásnak hatalmas fricskát mutat. 10/7

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr771626513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz 2009.12.28. 20:34:10

Érdekes, Triernek pont ennél a filmjénél nem éreztem, h csak egy botrányfilm, sőt eszembe se jutott. Nagyon jó film.

eaposztrof · http://blog.eaposztrof.com 2009.12.28. 22:03:10

személyszerint nem méltattam arra a flimet, hogy azon kívül h "meg kell nézni" amelytést tegyek róla. mint a post is mutatja, csak és kizárólag személyes véleményt lehet alkotni róla, konkrétumokkal nincs hogy szolgálni.

madcows-hoz hasonlóan nekem is napokig járkáltak fejemben a jelenetek, míg helyrekerültek. legyen ez a bizonyítéka annak, hogy jó film. a meglepetésről már nem is beszélve.

engem lenyűgözött, viszont nem lenne türelmem mégegyszer megnézni.

Bandúr Kandi 2009.12.28. 23:09:28

Nagyon jó a film, napokig a hatása alatt voltam, máig gondolok rá, nyomot hagyott bennem.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.12.28. 23:21:29

Elég megúszós hozzáállás, hogy mivel eleve provokációnak, blöffnek érzitek bele se mentek rendesen, csak a külsőségekkel (fogadtatás, Trier nyilatkozatai, szex, brutalitás) foglalkoztok. Több van ebben a filmben.

bolomba (törölt) 2009.12.28. 23:28:55

na en pont ma esti filmnek idozitettem. majd meglatjuk par ora mulva.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.28. 23:29:46

@[bs]: és ez az én részemre miért igaz, amikor ki is jelentem, hogy a pukkasztás nem lényeg? de persze ettől megkerülhetetlen

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.12.28. 23:42:03

@[bs]: persze, hogy több, de én le is írtam, hogy nem megyek bele, egyszerűen annyira nem érintett meg (pedig na, vannak golyóim), de tény, lehetne róla ódákat zengeni, csak nekem attól még nem lesz jó film. meg hiába van a felszín alatt az igazi tartalma, ha Trier csak ilyen szánalmas erőlködéssel tudja felhívni magára a figyelmet. Pedig talán, a soksok ominózus jelenet nélkül is működhetett volna, csakugye' úgy már fele ennyi embert sem érdekelne

bigthereal 2009.12.29. 00:01:10

honnan lehet ezt megszerezni?

kultúrpesszimista 2009.12.29. 00:06:11

Gondolatébresztőnek állon itt egy interpretáció. Vigyázat: hosszú és némi háttérismeretet igényel, de a megfelelő helyeken linkek szolgálnak mankókként, hogy a képzavar már most előálljon.

Mindenekelőtt azonban hadd falszifikáljam dzsoni szánshájn egy kijelentését::

"Látjuk Trier szándékosságát, mindent direkt csinált, kezdve a stilizáltnak koránt sem nevezhető, az esztétika minden elemét kielégítő prologussal" - írja dzsoni szánshájn. Nos, hülyeséget állít, ez ugyanis ténybelileg nem igaz. A Prológus végig stilizált (és nemcsak az) - aki nem hiszi, nézzen utána. Az pedig, hogy öncélúnak tartja a filmet, végképp meggyőz arról, hogy nagyon nem érti az Antikrisztust. Neki is segíthet talán az alábbi írás, ahogyan paulkempnek is, aki szintén önmaga értetlenségével küzdhetett... (Bár ne tette volna.) A véleményem az, hogy AZ ANTIKRISZTUST ALAPVETŐEN NEM ÉRTIK a nézők. Mindenkinek van valami véleménye róla, mindenki ír az impresszióiról, de a sorok között üvölt az értetlenség (és néha a sötétség is)...

Tehát.

"Másodszorra néztem meg a filmet, de ismét elakad a szavam... Azt eddig is tudtam, hogy Lars von Trier a kortárs rendezők közül az egyik legnagyobb, sőt zseniális. Megkockáztatom, hogy élő legenda már egy jó ideje, de ez az elképesztő filmje számomra sok szempontból a csúcs. Nemcsak mert mint "hétköznapi" pszicho-horror működik szenzációsan, hanem mert ezen a tényen túlmenően egy összetett, nehezebben dekódolható művészfilm is, amelynek megértése, szellemi élvezete bizonyos történeti-vallási-filozófiai háttérismeret is igényel. Engem - nem meglepő módon - az utóbbi aspektus érintett meg, bár az első szinten is nagyon élvezetes alkotás. Az Antikrisztus alapvetően attól függően tekinthető horror- vagy művészfilmnek, hogy a benne megjelenő irracionálisan baljós, már-már természetfeletti atmoszférát, misztikus-meseszerű, irracionális elemeket mennyiben tekintjük reálisan létezőknek. Ha a néző mindvégig mint valóságosat fogadja be ezeket, akkor (pszicho-)horrorfilmként hat, ha azonban absztrakt módon felfogva, szimbolikus megnyilvánulásokként, akkor máris művészfilmmé lesz.

Nehéz hozzáfogni bárminemű kritikának vagy interpretációnak, mert számomra (egyelőre?) nem igazán találni szilárd kiindulópontot az Antikrisztushoz... Kezdeném kitérőleg talán azzal, hogy elsősorban a film hallatlan komplexitása, valamint az alkalmazott technikai és filmes megoldások révén David Lynch filmjeinek világára, hangulatára utalnak, és nem utolsósorban azok mondanivalójára. A hasonlóságok egyértelműen erre a tényre engednek következtetni (még akkor is, ha amúgy Lars von Trier e filmjét nyíltan Tarkovszkijnak ajánlja a végén).

Formai hasonlóság lehet, hogy Lynch filmjei is erősen stilizáltak; ahogyan az Antikrisztusban, Lynchnél is jellemzőek a lassítások, vagy pl. az, ahogyan tipikusan a kamera szeret elidőzni valamely banális hétköznapi tárgyon, hogy aztán lassan rázoomolva kvázi a legmélyéig hatoljon bele, egészen mélyre, mígnem a kép maga is elsötétül, feketévé válik - mintha épp az adott létezőnek a titkát szeretné kifürkészni a rendező, ezzel is azt érzékeltetve a nézőben, hogy voltaképp mennyire misztikus, idegenszerű és kiismerethetetlen a hétköznapi világ és annak tárgyai körülüttünk. Tartalmi hasonlóságként merül fel pedig az az esszenciális (szinte egzisztencialista) létundor és a férfi-nő viszony tragikusan ambivalens volta (illetve kiterjesztve: az emberi szexusé), amely a legpregnánsabban egyértelműen Lynch első filmjében, a Radírfejben jelenik meg, de fellelhető számos más művében is (pl. Kék bársony, Mulholland Drive). És mindezen túlmenően egyfajta emberkritika is megjelenik Lars von Trier és Lynch filmjeiben, egy antropológiai állásfoglalás, mégpedig a pesszimista oldalon. Ennyit az esetleges Lars von Trier-David Lynch párhuzamról, amelyet semmiképp sem vélek elítélendő plagizálásnak, annál inkább termékeny művészi hatásnak és/vagy a tisztelet megnyilvánulásának.

Az Antikrisztus négy jól elkülöníthető, egymást mégis millió szállal átszövő jelentésréteggel bír:

1. Látunk két embert és konkrét történetüket, egy drámát, ami akárkivel megtörténhet (primer, hétköznapi, prózai aspektus);

2. A mindenkori férfi és nő kapcsolatának ambivalenciája, a szerelem abszurditása, tragikus meghasonlottsága (pszichológiai és metafizikai aspektus);

3. A létezésnek, mint szenvedéssel teli állapotnak az artikulálása és annak kíméletlen ábrázolása (filozófiai aspektus);

4. Antikrisztus-mítosz: a világot és az élőlények életét uraló Sátánnak a bemutatása, amely a Nőben manifesztálódik, mint Antikrisztus (teológiai aspektus).

(Említhetném ötödikként az öncélú, horririsztikus elemekkel operáló provokációnak, vagy blöffnek az aspektusát, de ez számomra olyan bornírt feltételezésnek tűnik, hogy inkább elvetem.)

Amiként a film több jelentésrétegre bontható fel, úgy a cselekmény is több szinten "zajlik": adott egy lineáris elbeszélésű, prózai szint, amely egy párról, férfiről és nőről szól, akik tragikus módon elvesztették a gyermeküket, Nicket és Éden nevű erdei házukba igyekeznek, hogy a(z elsősorban a nőt megviselő) traumát megpróbálják közös erővel feldolgozni. A férfi hivatalosan is terapeuta, a nő foglalkozása nem derül ki. Röviddel gyermeke halála előtt szakdolgozatot írt a nők ellen elkövetett középkori kegyetlenkedésekről, kínzásokról... A nő Nick halálát követően egy hónapig kómában fekszik, ráadásul ezután sem kelti egy mentálisan gyógyult ember benyomását: mindenféle pszichés zavarokkal küzd, látomásai, rémálmai vannak, hangokat hall, és egy súlyos pszichoszomatikus betegsége van, rendszeres légzési nehézségei vannak, fulladási zavarai, melyeket gyakran épp a szeretkezéssel tud "kezelni", amennyiben a rohama csak így múlik el, így nyugszik meg. A férfi mindvégig a nő mellett van, fizikai és lelki társa marad. Ám kettejük kapcsolata már a kezdetektől fogva ambivalens: a férfi részéről tanúsított állhatatos szerelmet, szexuális rajongást, szilárd lelki és fizikai támaszt a nő részéről a féltékenykedés, a paranoia és megszállottsággal határos téboly árnyékolja be. Elvesztették a gyermeküket, egymásra hagyatva egymásnak maradtak, akik egymásból meríthetnének erőt, és mégis, valamiféle ősi rossz, valamilyen láthatatlan szakadék feszül kettejük közt, amelynek áthidalására történik kísérlet a férfi minden gesztusában, mozdulatában és mondatában, és amely bár néha rövid távú sikerrel kecsegtet, de mindvégig érezzük: alapvetően meddő, végső soron kudarcra ítéltetett erőlködés marad. És a filmben talán itt, a nő verbális hadviselésénél, indokolatlanul pikírt és sokszor bántó riposztjaival köszönnek be a magasabb szintek. Mert a szeretett Nő valamiféle primordiális (eredendő, ősi) rossznak is lehet a hordozója. Meghasonlott lény: egyszerre gyarló, szeretetre képes ember, a "gyengébb nem" és megátalkodott ördög, az Antikrisztus, a kozmikus rossz princípiumának megtestesítője és a szerelem nyújtotta boldogság kerékkötője, a szerelem abszurditásának egyik létrehozója és fenntartója. Ok és okozat, mediátor (benne és rajta keresztül jelenik meg a Sátán) és mártír.

A férfinak és a nőnek még a nevük sem ismert és mindvégig ismeretlen marad. Mert nem lényeges. (Ez a tény erősítheti azt a vélelmezésemet, hogy a filmben nem az individuális történet a lényeges, hanem az csak egy apropó csupán, amely induktíve valami általánosan érvényeset kíván megjeleníteni.) A magasabb szint a teológiai illetve a filozófiai dimenzió szintje. A vallási és a filozófiai aspektus nem különíthető el élesen, át-áthatják egymást. Így válhat a Willem Dafoe által alakított férfiból Férfi (mint minden férfi archetípusa), avagy a bibliai Ádám, és a Charlotte Gainsbourg által alakított nőből Nő (mint minden nő archetípusa), avagy a bibliai Éva. És nem utolsósorban így válhat a pár "Édennek" nevezett hétvégi háza a bibliai értelemben vett Édenné, ahonnan kiűzetett az első emberpár.

A film első része a Prológus nevet viseli. Miközben erősen stilizált és csodásan fényképezett képsorokban férfi és nő szeretkezik egy hóeséses téli estén, gyermekük, aki - mint később kiderül - alvajáró, sikerrel kiszabadítja magát a gyerekágyból, és meglátva őket, zavartan mosolyogva hátat fordít nekik, majd odatolja a széket az ablakhoz és kiugrik a játékmackójával. Így indul a történet a filmben, de mindez felfogható az eredendő bűn allegóriájaként is. A gyermek halála az ártatlanság elvesztését és a földi életben minden élőlényre váró elkerülhetetlen szenvedést szimbolizálhatja, míg a vele együtt kiugró játékmackó akár a naivitás megszűnését... Eredendő bűn, nemiség, a megtapasztalt tudás (Ádám meglátja Évában a nőt), gyönyör majd szenvedés stb. - jól ismert lehet mindez a Bibliából. Ami ezután rájuk vár, az maga a Pokol. Az egyik legsúlyosabb állítása a filmnek, hogy a szexualitás következménye inherensen szenvedéssel teli. A pillanatnyi nemi gyönyörért cserébe mindig egy-egy szenvedéstörténet lesz az ár, amely a filmbéli pár esetében gyermekük halálával kezdődik csak igazán. Ahogyan halad előre a film, úgy válik a nézőnek (és a Férfinak is) egyre nyilvánvalóbbá, hogy a Nő nem egyszerűen pszichés beteg, akin orvos vagy terapeuta segíthet. Nem, őbenne valami sátáni, valami természetfeletti munkál. Az Antikrisztus, a nemi hajtóerő, az élet felfokozott akarása, a Rossz-aság. És eljön a pillanat, amikor a szó szoros értelmében elszabadul a Pokol: a Nő egy paranoiás, féltékenységi rohamában attól retteg, hogy a Férfi el akarja hagyni őt, ezért válogatott, bestiális módon próbálja magához kötni. Ez már nem is egyszerűen féltékenység, ez már maga a felfokozott és kirobbanó szexuális téboly, a kontroll elvesztése a másik és önmaga felett... Így történhet meg, hogy a megcsonkolt férfival szeretkezik, vagy épp kétségbeesetten és elveszetten maszturbál egyedül az erdőben (ismét egy Lynch-i reminiszcencia: hasonló lelkiállapotban teszi ugyanezt a szőke Betty a Mulholland Drive végén), ahogyan az is, hogy magát csonkolja meg, eltávolítva testének azt a részét, mely minden nemi öröm és bűn forrása is...

A film filozófiai vonatkozása eléggé világos; sorok közötti "üzenete" egy bizonyos Arthur Schopenhauer gondolatait tükrözhetik vissza. Éppenséggel ugyanis Lars von Trier is mondhatná az alábbiakat, mely sorok eredetileg Schopenhauer tollából származnak s mely gondolatiság véleményem szerint az Antikrisztusban eléggé nyíltan jelenik meg:

"Élesen kikeltek ellenem amiatt, hogy filozófiám melankolikus és vigasztalhatatlan; pedig ez csak abban rejlik, hogy nem mesélgetek a jövendő pokolról, mint a bűnök egyenértékéről, hanem kimutattam, hogy ahol a bűn fekszik: a világban, ott ugyanakkor valami pokolszerűnek is kell lennie: aki pedig ezt tagadni akarná - alkalmilag könnyen megtapasztalhatja. És ehhez a világhoz, e csatázó helyéhez annyi gyötrött és aggasztott lénynek, melyek csak úgy létezhetnek, hogy egyik a másikát fölfalja, ahol tehát a vadállat ezer másnak élő sírja önfenntartása pedig a kínhalálok láncolata; ahol továbbá az ismerettel növekedik a fájdalom iránti fogékonyság, mely tehát az emberben legmagasabb fokát éri el, mégpedig annál magasabbat, minél értelmesebb az ember - ehhez a világhoz akarták az optimizmus rendszerét hozzáilleszteni és bebizonyítani róla, hogy minden lehető világ közt ez a legjobb. Kiáltó képtelenség. - És az optimista mégis felszólít, nyissam ki a szememet, és tekintsek a világba és lássam, milyen szép az a nap fényében, hegyeivel, völgyeivel, folyóival, növényeivel, állataival stb. - De hát a világ panoráma-e? E dolgokat látni persze nagyon szép, de e dolgoknak lenni egészen más."

Ami az első általam kiemelt állítást illeti: emlékezzünk csak arra az emberi mércével nézve szörnyűséges, a Természet szempontjából azonban egyszerre szükségszerű és etikai értelemben véve közömbös jelenetre, amikor egy madárfióka véletlenül kiesik a fészekből, még élve. Pillanatok alatt hangyák tucatjai lepik el a földön, hogy pár másodperccel később egy ragadozó madár csapjon le rá és vessen véget fenn az ágak közt a tiszavirágéletű kis lény életének: csőrével azonnal élveboncol. Ez a jelenet szimbolikusan a Természet törvényére utal, a fennmaradás és pusztulás kényes egyensúlyára, a véletlennek, a káosznak a szükségszerűségére, a lét = szenvedés tétel igazságára, amely egyébiránt történetileg mindenekelőtt a buddhista gondolkodásban jelenik meg először és félreérthetetlenül: "A világ elfogulatlan szemlélete (...) feltárja, hogy a lét szenvedés, a szenvedés oka a vágyakban rejlik, a vágyak megszüntetése a szenvedést is megszünteti." - forrás: Wikipédia, hu.wikipedia.org/wiki/Buddhizmus)

A második - tehát a dolgoknak kívülről való szemléletének és a bensőleg átélt létezés minőségbeli különbségének fontosságát hangsúlyozandó - kiemelést illetően utalnék itt a filmnek arra a részére, amikor a Nő a következőket mondja a Férfinak, egy emelkedett, megvilágosodott, tiszta pillanatában, miközben a ház tetején sajátos hangulatot teremtve folyamatosan kopognak a lehulló makkok: "A tölgyfák több száz évig élnek. Elég száz évente egyetlen utódot nemzeniük ahhoz, hogy elszaporodjanak. Neked banálisnak tűnhet... De számomra nagy dolog volt ezt megérteni, amikor legutóbb itt voltam Nick-kel (az akkor még élő kisfiúkkal - megj.). A makkok akkor is csak hulltak a tetőre... csak hulltak... és hulltak... és haltak... és haltak... És én megértettem, hogy... minden, amit eddig szépnek találtam itt, az Édenben, lehet, hogy tulajdonképpen undorító dolog. És így már meghallottam azt, amit előtte sohasem: a haldokló életek sírását." Ez bizony határozottan schopenhaueri "világérzés" és gondolat! Egy patologikus mértékben túlérzékeny ember kijelentése; olyan emberé, aki - akár egy jó buddhista és/vagy mélyen gondolkodó nyugati filozófus - képes a világ elfogulatlan szemléletére. A Nő ebben a pillanatban a "megvilágosodott", egy Univerzálisan Érvényes Igazságot belátni képes és azt megfogalmazó embert testesít meg, míg az őt megmosolygó racionális Férfi, aki magában és válaszában mindezt gyermekkönyvekbe illő szép, megindító meseként fordítja le, mondván "a makkok nem sírnak, hiszen Te is tudod" az általános, köznapi, racionális-empirikus emberi szemléletet képviseli, amely a praktikus létfenntartáshoz elégséges lehet, de az igazság mélyebb átéléséhez (vagy megértéséhez) már nem érhet fel...

A film végén a Férfi megfojtja a Nőt, Ádám Évát. A gyilkosság egy teljesen irracionális, fantasztikus csillagkonstelláció közepette megy végbe (a józan, "common sense"-t képviselő emberi értelmet reprezentáló Férfi még mondja is: "nincs is ilyen..."), a Kín, a Kétségbeesés és a Bánat csillagképek együttállásakor, melyet a gyilkosságot megelőzően a szobában megjelenő róka (Kín), holló (Kétségbeesés) és őz (Bánat) szimbolizál. Az Antikrisztus legvégén, közvetlenül a gyilkosság után arctalan emberek (zombik?) másznak lassan elő a semmiből és haladnak az Éden nevű ház felé... Mindez talán értelmezhető átvitt értelemben úgy is, hogy az emberiség sok-sok kínja, kétségbeesése és bánata után egyszer csak legyőzetik az Antikrisztus, megszűnik a földi pokol és eljő egy "szép, új világ", amiben minden lélek megváltásra kerül... Ki tudja.

Az Antikrisztus etikai üzenete is különleges és paradox, hiszen egész idő alatt kettejük közül a Nőben jelenik meg a Rossz, a Férfi vele szemben a Jó princípumát képviseli, ám végül mégis ő az, aki megöli őt, a megtestesült Sátánt, így bár tágabb perspektívából nézve jót tett, mert megváltotta a világot, mégis megszegte a "Ne ölj!" parancsát és így égi és földi értelemben is bűnös lett. Vagyis olybá tűnik, mintha az Antikrisztus végeredményben elpusztíthatatlan lenne, mert a Rossz a Férfiban élne tovább? Talán igen, talán nem...

El lehetne persze vitatkozni a filmnek azon sorok közti állításán, hogy az Antikrisztus valamiképp feminim dolog, mennyiben női eredetű és mennyiben csak a nők révén válik jelenvalóvá a világban. Elég csak pl. a "nő" szóhoz etimológiailag közelíteni és megfigyelhető, hogy az olyan szavak, mint föld (úgy is, mint Föld), földanya stb. a legtöbb nyelvben nőneműek. Ahogyan a nő, a föld is megtermékenyül. Életet adó és ezzel a szenvedést fenntartó "kehely". Mint egy mérgező virág, amely ellenállhatatlanul, de a szó szoros értelmében halálos erővel csábít. Akár így van, akár nem, mindennek szerintem itt nincs sok jelentősége. Lars von Trier e filmjében (és talán civilben is) így látja, és a legrosszabb esetben is részigazsága lehet.

Az Antikrisztus véleményem szerint nem elsősorban thriller elemekkel tarkított horrorfilm (még akkor sem, ha a közönség legnagyobb része csakis ilyenként látja), hanem inkább a teremtéstörténet egy sajátosan színezett Lars von Trier-i interpretációja (vagy inkább víziója?), és túl ezen a (mind emberi, mind állati) létezés állapotának parabolája. Amely így kap minden horririsztikus fény- és hanghatástól függetlenül is drámai alaptónust. Hiszen nem drámai-e az, amikor a Férfi ragyogó időben sétálva az erdőben felfedez egy éppen gidát ellő őzsutát, akit épp jelenlétével zavar meg? Vagy amikor épp egy szülő (vagy talán sebzett?) róka szólal meg emberi hangon: "Chaos reigns!", vagyis hogy a Káosz uralkodik?

De igen. Káosz uralkodik odakinn, a természetben, és belül, az emberi természetben is. A világ amorális. Szemlátomást erre utal minden.

Az Antikrisztus nemcsak az év, de kétségkívül az évtized egyik legjobb, legerősebb filmje is."

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.12.29. 00:20:22

@kultúrpesszimista: őszinte leszek, elolvastam az egészet. a tőlem idézethez annyit tennék - irónia - lehet én hibám, h nem jön le, a tőled idézetthez annyit tennék, hogy gyakorlatilag jelentős részével egyet is értek, én már az elején ki is jelentettem, hogy nem írok semmiféle értelmezését, így aztán értelmetlen azon méltatlankodni, hogy "nem értettem meg a filmet" (ha már itt tartunk, hogy jelentheti ki bárki is, hogy ő megérti,a másik meg nem? de ez meddő vita lenne), elismertem én Trier tehetségét, valóban sokrétű és roppantmód összerakott film az Antikrisztus, de *és ide most jöjjön az előző kommentem*.

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2009.12.29. 00:22:44

@kultúrpesszimista: semmi baj ezzel, csak, ha máskor postot írsz, kérlek valahol publikáld, és csak a linket tedd ide. Ne légy paraszt, használd a kommentet arra, amire való. köszi.

kultúrpesszimista 2009.12.29. 00:23:58

@dzsoni szánsájn:

Ha irónia volt, úgy megkövetlek. Sajnos a legtöbbször nem sikerül dekódolnom az írásbeli iróniát, ezügyben komolyan fejlődnöm kell. Mégegyszer: "re vagy videálva."

kultúrpesszimista 2009.12.29. 00:27:15

@mAri:

Nem állt szándékomban parasztnak lenni. Viszont nincs blogom. Ez egy "mezei" netes hozzászólás volt, ami hozzászólásként - elismerem - szintén túllépi a formai és tartalmi kereteket. De akit igazán érdekel a téma - mint pl. dzsonit - az nyel egyet és elolvassa. A könnyű befogadhatóság, a "fogd és vidd" előrecsomagolt világa a 3D világában sem érdekel nagyon és a neten sem. Ez van.

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.12.29. 00:31:04

@kultúrpesszimista: és akkor most nálad is ez az évtized filmje? :) (mellesleg, nincs gáz, jó az úgy, mAri csak menstruál, blogot csinálni meg... ne csinálj, lépj be ide D)

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2009.12.29. 00:31:49

Én is elolvastam. A meglátásaiddal kapcsolatban semmi problémám sincs. De egy komment nem erre való. A posztoláshoz meg nem kell saját blog. Mindenhol szívesen fogadják a jól tájékozott, kitűnő ízléssel és értékítélettel rendelkező vendégbloggereket.

kultúrpesszimista 2009.12.29. 00:32:34

@dzsoni szánsájn:

A hozzászólás elkövetője és a jelen mondatot író személy egy és ugyanaz.

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.12.29. 00:34:46

@kultúrpesszimista: naezér meg én kérek elnézést akkor, bezavart az idézőjel

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.12.29. 02:02:34

Sziasztok, azt szeretném megkérdezni hogy egy ilyen rendező hogyan dönti el hogy most akkor véres csilkó az lesz, de pl. mondjuk ennél durvább* nem?
Moralizálni akar, vagy mi?
(Természetesen csak költői kérdés volt.)

*(Már ha ez durva persze, nem akarnék moralizálni véletlenül se.)

bolomba (törölt) 2009.12.29. 04:43:12

SPOILERes

ha megendetitek summaznek:

• nimfo anyuka elmegy gombazni az erdobe, ahol bekattan a draga, es bipolaritasa csipetnyi skizoval a felszinre jon
• anyucinak egy igazan fontos dolog van az eleteben innetol: apuci, es az o 100%-os figyelme
• gyerek koran kipipalva
• apuci munkajanak kiikatasa mar melosabb, de apuci erdeklodeset 1 honap utan azert csak sikerul felcsigazni, azzal, hogy o az egyetlen aki segithet (az a hiusag az…)
• akkor mar csak egy hely kell, ahol minden elkezdodott (a megvilagosodas), es ahol csak ketten es orekke

• elindul az utzas. racionalitas vs. fantazia harca, melyben a kepzelet csak terelgeti a joszandeku doktorunkat, aki megvan gyozodve, hogy a baszott piramisa, majd megoldas lesz
• hogy mire? ha rumcajsz tudna mi folyik a hazikojaban?! hat szimbolumok aradata keremszepen. csak adjak egymasnak a kilincset, mint 'keregetok', vagy csak alruhaba bujt szimptomak
• apucinak veres magomlese elott tortenik a kattanas, melyben meg csak tavolrol, de tudja, hogy o itten egy tervnek a resze leszen. nevezetesen rajon, hogy anyuci itten maguiklent bant egy szem magjanak sarjaval, es a cippelot hasznalta babamegorzonek.
• na, jo doktorunk keson eszmlet, ezert tobb magvat mar nem fog vetni. raadaskent kap egy kis beklyot is.

• aztan jon a vegkifejlet, hol megtudjuk anyuci tetteinek okat.
• anyuci riutaleja kovetkezik, ahol a pasi mar csak egy dolgot akar. menni. lehetoleg labon, es minnel messzebbre. kozben az osztonok, adrenalin formajaban allatias olesbe manifesztalodnak
• anyuci duhong, apuci felad. anyuci visszakattan normalisba atmenetileg. aztan vissza a tervhez. katt vissza.
• anyuci oncsonkit es felszabadul a teher alol (testiseg kiiktatasa: kipipalva). apuci lebarkacsolja a koszorut, es felszabadul.
• anyuci be akarja fejezni a projektet. orokkon-orokke. apucinak mas elkepzelesei vannak, ezert inkabb ismet jon az adrenalin loket.

• apuci elindult hazafele, de megkostolja a bogyot, amitol asszony is beallt, es lass csodat, vegre rajon mi vegre volt a terv. racionalitas kiiktatasa: kipipalva.

hogy nekem mirol szolt ez a film:
az emberi termeszetrol. azon belul kidomboritva: az onzesrol, imadatrol, gyuloletrol, de legfogkepp a kozonyrol. ja es nalam a pasi az antikrisztus, csak o ezt meg nem tudja.:)

hat igen, volt par jelent, aminel inkabb a tenyeremet neztem, es lattam, ertettem a szimbolum sokasaganak jelentos szazalekat. hogy igy kellett volna elmondani? nekem nem ezert ha mar pontot akarok adni, akkor inkabb nem adnek. tulzottan is eletszagu es hiheto ez a film. nekem.

Trójai 2009.12.29. 04:44:33

Egész jó ez a blog, ide majd máskor is visszanézek. Azért az elgépeléseket, helyesírási hibákat nézzétek már át, mielőtt kiteszitek az írásokat, így olyan kiábrándító: megtöri a hangulatot olvasás közben.

Na majd kapom az ívet, hogy miért okoskodom itt nektek, de csak és kizárólag a jóindulat vezérel srácok, na meg a kialvatlanság. :D

Szóval egy csiszolatlan 'gyorskritika', de csak azért, mert tetszik a blog, de azért még ennél is jobb lehetne.

Szóval:

" az északi filmgyártás egyre jelentősebb szerephez jut, igaz ezt nem feltétlen jó filmekkel teszi"
-->Ezen jót nevettem, nagyon kifinomult humor. :))

"Ha a talponállóban a pultoslány megkérdezné mi bajom a filmmel és csak két szó jönne a számra, minden bizonnyal azt felelném; hogy szar, dugjunk már, nem tudom"
-->Na ezt felesleges volt, olyan tipikus hülyegyerekes menősködős favicc. Ilyet máskor ne, marhára irritáló, meg minden, csak nem vicces.

"...de Triertől minden kitelik. Egyébként egy depresszió eredménye a film, Trier embergyűlölete mellett ezt is érezni,..."
-->Remek, remek. Akkor forrásmegjelölés, hol is olvasta az író, hogy depresszió eredménye a film? Mert engem most itt ezzel marhára felcsigázott, érdekesnek tartom,olvasnék még róla, de hova kattintsak? Jó tudom, googlizzam ki.

"A gyerek meghal miközben anyunak orgazmusa van, én meg tolom a bablevest,"
--> Ezen is marha jót nevettem, de talán pontosítsa a mondatot, mivel hogy a legelső mondat, ezért nagyon fontos. Úgy még nagyobbat csattan, és elkerülhető a pillanatnyi képzavar első olvasatra. pl: "a filmben meghal a gyerek...stb"

"Ja egyébként volt már vaginába hatoló fallosz az első percben, szóval végül is minden rendben."
--> Ez is jó volt. :) De lehetne fokozni. pl: "..szóval minden rendben, konstatálom sztoikusan és éhesen, majd vágok még egy szelet kenyeret."

Madcows-nak javasolnám, hogy fogja vissza a ":P" használatát, mert olyan kisbuzis. Meg csiszoljon a helyesírásán, de az elgépelésekből is faragjon le. Rögtön a második mondatban: "Szóval ez lesz pro lesz a kontra mellé. "
Ez is annyira megtöri a szerkezetet, (ha már a stílust nem is lehet megtörni, mivel nincs. De ez csak az utolsó felvonásra vonatkozik ) :)

Amúgy köszönöm az ajánlót, ezek után biztos megnézem a filmet. (Kb évente egyszer nézek filmet, hát ez lesz az.)

Trójai 2009.12.29. 04:49:47

@kultúrpesszimista: Na, ez már jobb írás, csak túl terjengős,a bevezetője lehetne rövidebb. Forrás? Szerző?

Trójai 2009.12.29. 04:57:14

@mAri:
"De egy komment nem erre való."

Mert miért ne már?
A komment arra való, hogy leírjuk a véleményünket. Hát valakinek hosszabb...

Többet kell görgetni a csúszkát, milyen kimerítő

Végül is én sem örülnék, ha egy kommentben lesöpörnék szinvonalban azt a (tartalmilag vékonyka,) posztot amit 3 ember hozott össsze...

@kultúrpesszimista: Ja bocs, az előző kérdésem sztornó, most látom, hogy már mondtad: te írtad. De akkor meg feleslegesek az idézőjelek.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.29. 07:21:57

@Trojai: @kultúrpesszimista: gondolom nehéz rájönni, hogy azért írtunk valamiről hárman, mert egyesével nem akartunk, ergo nem akartuk szétcincálni a filmet, csupán első impresszióinkat képernyőre vetni ... na mindegy!

@kultúrpesszimista: ad 1. lásd feljebb, ad 2. filozófia diplomával sem fárasztom az átlag olvasót ilyesmivel, mert ennek nem itt van a helye, hiszen az egész filmkritika pont az ilyen (mint a tied) írások miatt haldoklik, lássuk be a nagy többséget az ilyesmi ne érdekli, de mivel ez a kutyát nem érdekli, így az összes ehhez hasonlatos kritika elfeledi, hogy a filmet és a nézőt szolgálni, mindet, nem csak két marékot
és egyébként melyik olvasat is relevánsabb a tied vagy az enyém? - mert ugye én csak értetlenkedek

@Trojai: köszönjük tanárbácsi :D már megbocsáss, de mindannak ellenére, hogy általában nem akadok ki még a negatív kritikán sem (csupán a helyesírásomat firtatókon, hiszen ki tudja már hányszor kellett elmondanom, hogy diszgráfiás vagyok), de ez a tanáros hangnem egy blogon ... na mindegy te tudod. és igen egy komment nem arra való, hogy bejegyzést helyezz bele

@bolomba: ezt a bogyós dolgot még végig gondolom, meg lehet megnézem még egyszer miatta a filmet, mert most hírtelen nem tudom hova tenni.

félemelet 2009.12.29. 08:38:47

Tudom, a legtöbbeknek nem túlzottan fog tetszeni a kritikai módszerem, de csak okulűsként, hogy ilyen is van:

Én onnan tudom, hogy szar film, hogy utálom Triert. Nem is láttam a filmet, de TUDOM, hogy szar.
Ennek története van... Emlékszem, amikor először hallottam Trierről meg a Dogmáról, és az alapján a pár információmorzsa alapján, amit hallottam, valami ősi, intuitív utálat keletkezett bennem. Mint amikor még nem is látod, vagy ízleled, csak megérzed egy kaja szagát, és tudod, hogy semmi pénzért sem ennéd meg - sőt, mély undort érzel. A természetellenesség bűze..amiből elég egy apró dózis, egy fél szippantás, és már TUDOD...

Ugyanez a filmjével. Csak 2-3 elszórt mondatot hallottam róla, de már TUDTAM, hogy taszít. Taszít a téma, taszít a (z elképzelt, megérztett) forma.

Hogy zseni-e Trier? Biztosan... zseni, ahogy zseni a pszichopata gyilkos, aki káprázatos intellektuális teljesítménnyel tervezi meg és kivitelezi a gyilkosságait. A zsenialitás nem ab ovo pozitív morális kategória - és én moralista vagyok...

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.29. 08:55:49

kicseréltem egy mondatot, elnézést érte, de vissza olvasva magam sem értettem vele egyett

sulcus (törölt) 2009.12.29. 10:01:16

ésakkormost hol tudom ezt a filemet megnézni,nagytisztelettel?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.29. 10:06:08

@sulcus: moziban majd csak később (ha egyáltalán) emlékeim szerint, egyébként net letöltés, s ha nem töltesz vissza, akkor törvénytisztelő polgár maradsz

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2009.12.29. 10:24:47

@félemelet: Hát, a Dogmáról nem épp a természetellenes jut eszembe. Inkább a letisztultság, egyszerűség, valódibb.
Amúgy igazad van, Hitler és Sztálin is zsenik voltak, mint politikusok, mégsem kell(lehet) őket szeretni. De attól még lesznek olyanok, akik fogják. :D

A filmről: nekem ez volt az első Trier film, ami nem tetszett, nem fogott meg. Elolvasom majd (munka után... :S ) a hosszabb kommentekett is és utána újranézem szerintem. Trier meggyőzött már pár filmjével arról, hogy adhatok neki esélyt.

kultúrpesszimista 2009.12.29. 11:36:00

@Trojai:

Szerző? Én.

Nem terjengős, hanem pont annyi, amennyivel kerek és teljes. Hogy ez a mai világban terjengősnek számít, már nem az én gondom.

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.12.29. 11:52:16

@Trojai: köszönjük az építő jellegű észrevételeket, arrameg hogy hülye lennék..? hát istenem )

kultúrpesszimista 2009.12.29. 12:04:55

@kultúrpesszimista:

Bocs, most látom én is, hogy már rájöttél... Az idézőjel csak annyiban indokolt, hogy ha nem kérdezi meg senki, én sem mondtam volna el, hogy én voltam az elkövető.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.29. 12:08:59

@kultúrpesszimista: aha szóval te magadtól nem vállalod fel, hogy mit írtál, s ezért is nincs saját blogod önjelölt kulturmisszionárius mivoltodhoz, értem én

kultúrpesszimista 2009.12.29. 12:24:55

@paulkemp:

ne kekeckedj, nem áll jól... felvállalok én mindent, ahogy az úri kedvem kívánja épp... és ha mások írhatnak magukról E/3. személyben, akkor miért ne tehetnék így én is? (Költői.)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.29. 12:30:16

@kultúrpesszimista: na jó elmondom akkor kulturáltan. van egy olyan kategória, hogy filmkritika, meg egy olyan hogy filmelemzés, te az utóbbit gyakoroltad (egy kommentben!) én az előbbit egy poszt részeként, mely azért született hármas összefogással, mert nem volt kedvünk a filmről bővebben kifejtve írni.

illetve azt mondod értetlenkedek, azaz neked igazad van nekem meg nincs... de inkább nem is folytatom, intéztem hozzád egy kérdést még reggel, majd ha válaszolsz rá akkor érdemben folytathatjuk.

ja kekeckedek én, ahogy azt úri kedvem éppen megkívánja, s hogy mi áll jól és mi nem, azt majd eldöntöm inkább én...

félemelet 2009.12.29. 12:32:54

@Zsoca87:
Nem tudom, nekem éppen ellenkező fílingem van Triertől: az utolsó részletig művi, kitalált, mesterkélt...amolyan laboratóriumszagú. Természet- és valóságellenes...

Ott van pl. a másik dán, Sherfig olasz nyelvleckéje. Az ő szereplői, helyzetei a szó legnemesebb értelmében ÉLŐ-k. És ez a különbség nem csupán abból adódik, hogy japersze, az egy könyedebb témakör volt, hiszen a Wilbur öngyilkos akar lenni sem egy moliére-i komédiázgatás... Trier filmjeinek egyszerűen radírozhatatlanul beteg az egész légköre - és ez a légkör nem a sztorik szükségszerűsége, hanem Trieré magáé...

kultúrpesszimista 2009.12.29. 12:36:47

@félemelet:

És? Ez a légkör kizárja azt, hogy 1) a filmjei élvezetesek, 2) igaza van?

freakin' · http://azutolsoakciohos.blog.hu 2009.12.29. 12:48:02

micsoda parázs vita alakult ki itt kéremszépen :D

nem mind1 ki és mennyit ír az adott filmről? annyira lényegtelen, hisz csak a véleményét írta le.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.29. 12:52:31

@freakin': nagyjából ezzel egyet értek, csak amikor valaki így mondja meg a tutit:
"Neki is segíthet talán az alábbi írás, ahogyan paulkempnek is, aki szintén önmaga értetlenségével küzdhetett... (Bár ne tette volna.)" - kulturpesszimista

akkor az kivágja a biztosítékot nálam, már csak azért is, mert milyen alapon jobb az ő olvasata, mint akárki másé?

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2009.12.29. 12:58:37

@félemelet: Nem akarlak megbántani ismeretlenül (najó, igazából annyira nem izgat :D) de szerintem ahogy kultúrpesszimista művészúr is sugallta, attól, hogy a filmjei betegek és visszataszítóak, attól még a valóságot mutatja be.
"Ez egy igen-igen kemény, kemény világ!"
A történetek légköre a valóságból adódik, nem Trierből. Ő csak bemutatja, hogy látja a világot.

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2009.12.29. 13:00:08

@paulkemp: Ezt szerintem sznobságnak hívják. :D És mivel ő egy übermensch, nincs jogod megkérdőjelezni. :P

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.29. 13:02:22

@Zsoca87: értem már én kérek ezek után elnézést :D

freakin' · http://azutolsoakciohos.blog.hu 2009.12.29. 13:12:30

@Zsoca87: ez jó volt :D

@paulkemp: ja értem én mért vagy rá kiakadva, de fölösleges felhúzni magad ilyen internetbetyár miatt :)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.29. 13:25:21

@freakin': gondolom egyébként inkább a fáradtság és a sok meló teszi most ezt velem, de egyébként tényleg, ha ez jól esik neki, egészségre

félemelet 2009.12.29. 14:12:39

@kultúrpesszimista: @Zsoca87:

Éppen ez az! Igaza sokmindenkinek lehet - akár annak is, aki praktice azt mondja, hogy pl. most azonnal likvidáljuk az összes AIDS-fertőzöttet, és akkor eltűnik a Föld színéről ez a betegség - csakhogy az EMBERI igazság nem pusztán ennyi, hanem nagyban esztétikai természetű dolog is. És hát, univerzálisan objektív kapaszkodók híján sokszor a forma hitelesíti az igazságot - így ha a forma mesterkélt, akkor veszélybe kerül a hitelesség is.

A Trierhez hasonló alkotókkal (tulajdonképpen a mainstream nagybetűs kortárssal) éppen az a bajom, hogy a "katarzis"-t mindig csak valami túlhajszolt sokkolással képesek megteremteni (totálplán erőszak és kúrás...) - ez pedig az élet lényegének tagadása, hiszen az "élő" egyik legspecifikusabb jellegzetessége az, hogy a legfinomabb ingerekre is képes nagy volumenű reakciókkal válaszolni, szóval, az élő rendelkezik egyfajta belső potenciállal. A művészet egészséges nemessége abban rejlik, hogy ezt a potenciált stimulálja, és képletesen szólva úgy teremt katarzist, hogy meghazudtolja az energia-ekvivalencia törvényét: erősebb reakció, mint inger.
Brutális erősségű ingerekkel nem nagy trüváj látványos reakciókat kiváltani - lásd: váratlanul lekevert büdös nagy saller.... - sőt, határozottan sarlatánság...

De elemezhető pusztán a filmplakát is. Tudom, sokak számára ez nem tűnik annyira nyilvánvalónak, de ordít belőle az intellektuális giccs, a szentimentális megcsináltság. De az is rém kínos, amikor zaklatott szabadkézi-hatású betűírásban látszik, hogy előregyártott karakterkészletből vannak a betűk (ugyan mibe került volna valakinek tényleg a kezével odaírni a szöveget?)

Lehet erre azt mondani, hogy bááágátell, de éppen ezek az apró részletek azok, amik a leggyorsabban leleplezik az egész szarságát, és csalhatatlan jeleket adnak az ítélőerőnek...

mrscottpilgrim · http://twitter.com/mrscottpilgrim 2009.12.29. 16:31:04

@félemelet: ajanlom az utolso bekezdesemet, mivel Trier-t elkezdtek sokan utanozni, itt inkabb kineveti ezt a stilust, es jo adag ironiaval kell kezelni a dolgot

mrscottpilgrim · http://twitter.com/mrscottpilgrim 2009.12.29. 16:33:08

@Trojai: Trier a Cannes-i filmfesztivalon nyilatkozta, hogy depresszio-kezeles volt ez a film szamara, es mostmar jobban van
egybkent:
1. madcows kis m, posztban is igy van
2. imadlak :) :P

Trójai 2009.12.29. 18:04:54

@paulkemp: "hogy azért írtunk valamiről hárman, mert egyesével nem akartunk, ergo nem akartuk szétcincálni a filmet, csupán első impresszióinkat képernyőre vetni ... na mindegy!"

Én nem is kifogásoltam,hogy 3-an írtatok egy filmről, ez tévedés. Nagyon jó ötlet, több aspektusból megvilágítja a dolgot. Viszont én azt tettem szóvá, ez igaz, hogy még ez a 3 nézőpont és 3 leírás is így összességében igen vékonykára sikeredett. -főleg ía pesszimista elemzéséhez mérve- de voltak a tiétekben is értékelhető , figyelemreméltó részek. De ezt is írtam. :)

"de mindannak ellenére, hogy általában nem akadok ki még a negatív kritikán sem "
A pozitív kritikát bezzeg nem veszed észre? Volt ott dicséret is. :)

"(csupán a helyesírásomat firtatókon, hiszen ki tudja már hányszor kellett elmondanom, hogy diszgráfiás vagyok),"

Sajnálatos dolog, de ettől függetlenül nem értem, hogy egy word helyesírás-ellenőrzőt vagy egy simerőst / barátot nem tudsz ráküldeni az írásodra, mielőtt kiposztolod. Szóval ez nem mentség, bárki végigolvashatja előbb, és kijavíthatja a hibákat. :)

" de ez a tanáros hangnem egy blogon ... na mindegy te tudod. és igen egy komment nem arra való, hogy bejegyzést helyezz bele"

Hát ha tanáros...hát istenem. Tanulni meg nem szégyen, még öregen is tanulok minden nap. Pedig írtam, hogy a szimpátiámat elnyertétek a hibák ellenére, szóval csak azért "tanároskodtam" hogy még jobbak legyetek legközelebb. :))))

A komment meg nekem tetszett, ha linkként van ott, biztos nem kattintok rá és nem olvasom el, szóval ez így nekem jobb. Az hogy hosszú, meg belefér szerintem.

@dzsoni szánsájn: ", arrameg hogy hülye lennék..? hát istenem )"

Nem azt írtam, hogy hülye vagy, hanem hogy az a konkrét "vicc" az írásodban hülyegyerekes volt. (Amúgy tényleg) :) Nagy különbség!
De nem akartalak megsérteni.

@madcows:

Köszönöm a választ a kérdésemre.
1. igenis!
2. :DDD azért csak óvatosan :)

:P

Trójai 2009.12.29. 18:15:01

@paulkemp:
Nem kell mindenen megsértődni. Aki blogot ír, állja a kritikákat is. :) (meg a kulturpesszimistákat is)

Tudod hogy van: "aki kurvának áll, ne sírjon, ha..."

Amúgy az a része nekem sem tetszett a kommentjében, a felsőbbrendű felhang.

Meg utána is volt még egy-két megjegyzése,ami szintén nem.
De az elemzés maga az egész oké volt.

De a művészet nevében tegyük félre önérzetünket. Louis-Ferindand Céline is egy rohadt fasiszta volt, (igaz magánemberként bújtatott zsidókat) mégis zseniálisan jó író.

A pesszimista arroganciáját lenyesve és felsőbbrendűségi tudatát ignorálva (igen nehéz, tudom) próbáld csak az elemzés értékét nézni. :)

simonp1 2009.12.29. 18:17:22

@paulkemp: "kicseréltem egy mondatot, elnézést érte, de vissza olvasva magam sem értettem vele egyett"

Ezt úgy általában hiányolom az internetes (újság)írás eszköztárából: az esetleges utólagos változtatásokat, valahogy elkülöníthetően jelölni kellene szerintem.

Mindenekelőtt jó dolognak tartom, ha valaki utólag képes felülbírálni egy gondolatát, de láthatóan vállalja is azt! Hiszen egy cikk, bejegyzés egyre sűrűbben hivatkozási forrás, akár offline is, és az időközben megváltozott szöveg zavaró lehet.

Célszerű lenne például a te megváltoztatott mondatodat is kiemelni valahogy (a régit áthúzni, az újat kiemelni), hiszen a te revideált álláspontod is tanulságos lehet.

Ha nincs hozzá affinitásotok, akkor is maradok hűséges olvasótok, csak gondoltam, építő jelleggel megosztom :D

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.29. 18:32:19

@Trojai: "Én nem is kifogásoltam,hogy 3-an írtatok egy filmről, ez tévedés. Nagyon jó ötlet, több aspektusból megvilágítja a dolgot. Viszont én azt tettem szóvá, ez igaz, hogy még ez a 3 nézőpont és 3 leírás is így összességében igen vékonykára sikeredett. -főleg ía pesszimista elemzéséhez mérve- de voltak a tiétekben is értékelhető , figyelemreméltó részek. De ezt is írtam. :)"

filmelemzés és filmkritika teljesen más dolog, az összehasonlítást nem is értem

"Sajnálatos dolog, de ettől függetlenül nem értem, hogy egy word helyesírás-ellenőrzőt vagy egy simerőst / barátot nem tudsz ráküldeni az írásodra, mielőtt kiposztolod. Szóval ez nem mentség, bárki végigolvashatja előbb, és kijavíthatja a hibákat. :)"

én csak és kizárólag worldben írok, aminek az ellenőrzője nem tökéletes, barátnőm pedig, ahogy ideje van általában átnézi az írásaimat, erre éppen még nem volt :(

félemelet 2009.12.29. 18:40:04

@madcows:
Hááát, nekem ez így nem kerek, tesó... Egyrészt, ha valami komoly dolog, akkor nem fogok viccet csinálni belőle csak azért, mert mások utánozzák. Ha megtenném, akkor ezzel bevallanám, hogy blöff volt az egész - és itt nem arról van szó, hogy a Trier-filmek ne lennének blöffök, mert jórészt azok, hanem arról, hogy Trier ilyesmit aligha vallana be...
Másrészt, meglehet, ezt most újabbkeletű filmjére/filmjeire értetted, amit/amiket én nem láttam, de Trier korábbi filmjeiben én nem sok iróniát látok. Cinizmust talán, de iróniát egy szálat sem...

Trójai 2009.12.29. 19:20:31

@paulkemp: Hát akkor szerezz be még egy barátnőt, aki ráér akkor, amikor a másik nem. :))
(csak vicceltem)

A te mentséged a diszlexia, de a két írótársadnak? Vagy ők is diszlexiások? Nekik nem lehetett volna megírás után átolvasni a produktumot, és kijavítani a hibákat?
Szóval...
Na de nem bántani akarlak.

Filmelemzés és filmkritika meg tényleg két dolog, de azért összehasonlítás nélkül is, még mindig fenntartom a véleményem, hogy vaskosabbra is sikerülhetett volna a posztotok. :)) De ez is jó. (félreértés ne essék)
Csak nem tökéletes.

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.12.29. 19:54:39

@Trojai: még ha lenne is hiba, minek kellene mentség? - ahogy ezt beírtam, ömlik a vér az ujjamból, persze nem téged okollak, hanem a borotvát :D -mindenki csinál hibákat, azokon lovagolni meg csupán szőrszálhasogatás (te is pl, most diszlexiáról beszéltél..), ha akartuk volna, akkor meg valóban lehetett volna vaskosabb is az írás,de én speciel elégedett vagyok vele

Trójai 2009.12.29. 19:59:40

@dzsoni szánsájn: Van az a mondás, hogy ha már csinálsz valamit, azt csináld jól. :))
A kifogások sorakoztatása az meg olyan snassz, törekedjetek a tökéletességre! Úgy alapból. Ne más elvárása miatt, hanem legyen a saját elvárásotok magatokkal szemben.

Én is elégedett vagyok vele. :) (hátbavereget)
Ha nem lennék, nem kommenteltem volna.
No!

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.12.29. 20:03:13

@Trojai: nem kifogás, magyarázat, hiszen páran azt hiszik "kritikát" "kritizálni" kúl, pedig nem, főleg ha témához sem szóltál hozzá érdemben (ergó, a filmről ejtett szavak, véleményed sorokban számolva egyenlő a nullával :)

Trójai 2009.12.29. 20:16:05

@dzsoni szánsájn:

Nem csak kritikát "kúl" kritizálni, hanem mindent. :)
Na de én nem is kúlságból kritizáltam, hanem leírtam, hogy miért...

És hogy várod el, hogy írjak kritikát olyan filmről, amit még nem láttam? Vagy egy kritikus a mű ismerete nélkül is írhat kritikát? :) Vagy azt várjátok el minden hozzászólótól, hogy hozzászólás előtt töltse le a filmet, és nézze meg? :))

De ezt is írtam még az _első kommentemben_ hogy nem láttam még a filmet, de miattatok biztos megnézem.

Ha gondolod megtekintés után írok róla kritikát, és elküldöm a mélcímedre. Aztán elmondhatod róla te is a véleményed, és remélem helyrebillen a lelkivilágod. :)

De nagyon az jött le nekem most ebből a hozzászólásodból, hogy megsértődtél nagyon.
:)

mrscottpilgrim · http://twitter.com/mrscottpilgrim 2009.12.29. 20:25:47

@félemelet: en erre a filmre ertettem, hogy elkezdte ezt a dogma dolgot, mert nem akarta ugyanazt csinalni, mint a tobbiek, aztan a tobbiek elkezdtek kovetni es utanozni (dogma mozgalom), igy a visszajara sult a dolog, ezert ez egy fricska lett a mufajnak, egyertelmu, hogy mondjuk a szimbolumokat sem elrejti, vagy hasonlok, hanem a nezo szemet epp, hogy nem uti ki vele, hogy "nezd, ez egy szimbolum!"

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.12.29. 20:31:07

@Trojai: dehogy sértődtem meg, ugyanmár :D sőt, úgy gondolom, hogy... értelmesen beszélgetünk, ha nem is vitaez. mindent kritizálni pedig nem kúl, hanem trendi D az írást pedig várom, elolvasom és nyugtázom, nem szedem szét, mert mindenki úgy ír, ahogy tud/akar, ráadásul az interneten vagyunk, hovatovább egy blogon (!) (remélem érted mire célzok, ha nem, később bővebben, most mennem kell lerészegedni)

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2009.12.29. 21:05:17

Örülök hogy a régi Edemem új névvel megint írt valamit, meg hogy paulkemp tovább dolgozik.
Lehet hogy egy szar alak vagyok, de engem már kezd irritálni, hogy minden bejegyzés csak a rádiós műsorról szól. Ezért külön örülök hogy a régi Half Pécsből van még itt valami...

madcows-hoz egy kérdés: Ha paul 8-at adott rá, te meg 7-et, akkor hogy is van az, hogy ő negatívat mond, te meg dícsérsz?:)

mrscottpilgrim · http://twitter.com/mrscottpilgrim 2009.12.29. 21:32:26

@Tévésámán: vegul is eleg sok negativat mondott :P amugy ugy tortent, hogy o megirta, es nem pontozott, a szavaibol meg azt vettem le, hogy nem tetszett neki, o csak utanna pontozott, egyebkent at lett javitva, hogy belemagyarazhato legyen :D

kultúrpesszimista 2009.12.29. 23:09:24

@Trójai:

Kérlek engem minimálisan se hozz összefüggésbe semmilyen "rohadt fasisztával". Valószínűleg nem így értetted, de mégis félreérthető és maximálisan visszautasítom.Köszönöm.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.30. 07:16:31

@madcows: egy mondat ki lett cserélve, amiről nem is tudom, hogy kerülhetett bele, az okozta az egész félreértést

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.12.30. 12:58:41

@kultúrpesszimista: érdekes elemzés, de a film még ennél is rétegzettebb. A róka egyébként nem ellik, hanem saját magát eszi. Nem megyek bele mélyebben, mert meg lett mondva, hogy az itt nem illik, de egy bizonyos filmes lapban lesz majd részletes elemzés, ami azért sok helyen fedi a tiédet. (Nem én írtam, egy pszichológus végzettségű nő küldte be.)

Trójai 2009.12.30. 13:26:48

@kultúrpesszimista:
Mivan, mivan?

Szerintem te ezt nagyon benézted. :D

Céline példája azt volt hivatott demonstrálni, hogy el lehet választani a művészi tevékenységet a jellemtől, a magánembert a művésztől, a politikai hitvallást az írói munkásságtól.

Sehol nem volt párhuzam Céline és te közted, még kisarkítva se...nagyon silány szövegértés kellett ehhez...
Ha csendben maradtál volna, bölcsebb lettél volna...

(amúgy Céline fasiszta volt, íróként a fasizmust támogatta, teljes mértékben hitt benne. Ellenben mégis bújtatott zsidókat a lakásán.)

kultúrpesszimista 2009.12.30. 15:22:12

@Trójai:

Ezeket Te írtad; Céline-t a megjegyzéseim és az elemzésre való hivatkozással hoztad fel sajátos példaként:

"Meg utána is volt még egy-két megjegyzése,ami szintén nem.
De az elemzés maga az egész oké volt.

De a művészet nevében tegyük félre önérzetünket. Louis-Ferindand Céline is egy rohadt fasiszta volt, (igaz magánemberként bújtatott zsidókat) mégis zseniálisan jó író."

Mindez számomra eléggé félreérthető volt. De rendben, hagyjuk, vihar a biliben.

kultúrpesszimista 2009.12.30. 15:24:07

@[bs]:

Nekem ez így túl dodonai, elnézést. Kérlek írd meg, hogy konkrétan melyik lapban, kinek a tollából várható az elemzés. Neten elérhető lesz az írás vagy csak papírformában az újságosoknál?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.30. 16:21:23

@kultúrpesszimista: filmvilág, gondolom a januári szám, azt hogy ki kitalálni nem tudom, de egyébként árulkodó a neve melletti

@[bs]: "Nem megyek bele mélyebben, mert meg lett mondva, hogy az itt nem illik"
őszintén illik valahol egy posztot írni egy másikhoz kommentben? (tényleg nem akarom folytatni a már kialakult flamet nem erről van szó)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.30. 16:34:06

@Trójai: diszgráfia az egyébént nem diszlexia

Trójai 2009.12.30. 16:41:20

@paulkemp:
igaz, elírtam. de a kettő többnyire együtt jár, nem?

A kedvencem amúgy a diszkalkúliás kislány, aki nem tudja kiszámolni a visszajárót. Merthogy négyzetgyökalatt 345-öt nem tudja, oké, de 12 euróból-8 at? (megtörtént eset)

De jó, jó, persze nem tehet róla. :(

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.30. 16:46:37

@Trójai: nem, nem jár együtt különböző neuronkötések felelősek a számok a beszéd és az írás kézségéért

Trójai 2009.12.30. 17:01:14

@paulkemp: jólvan, most már ezt is tudom. :)

Trójai 2009.12.30. 17:06:37

De ez a diszgráfiás író (kritikus), nekem kicsit olyan, mint a szemüveges céllövő. :)

(rosszindulat nélkül)

Amúgy azért tippeltem,mert volt valami ismerős-gyereke, akinek mindkettő volt. (diszgráfiája, és diszlexiája is)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.30. 17:35:02

@Trójai: helyesen írni nem tudok csupán, ami jelenleg könnyen és gyorsan orvosolható (illetve az ilyen irányú médiumok ugye tartanak erre embert)

egyébként meg ugye én ebből is élek, egy hírportálnál dolgozok szerkesztőként és újságíróként, s még soha nem volt ebből problémám

kozlovv 2010.01.03. 01:33:58

huuu sräcok. ezt mar szeretem. van elet itt! (bar bevallom nem olvastam vegig az osszes kommentet.) a filmrol annyit, hogy en is rajongo vagyok, a kritikarol meg annyit, hogy a "filmbuzizas" meg bolcseszkedes, stb. telleg nem kell, altalaban es foleg nem egy ilyen helyen, de vannak esetek amikor nehezen megkerulheto. mint pl. ez is. en mar nem is fuznek sokat hozza, kb. minden elhangzott. de: mindenkinek a no a hangsulyosabb, ami mondjuk ertheto, mert o vallal durvabb dolgokat, stb. de pl. nekem a faszi is eleg satani eppen a higgadtsagaval es hideg racionalizmusaval. a no is mondja, hogy mindig ilyen tavolsagtarto volt, de ja ferfi-principium, ok. amugy nem hiszem, h a no a satan inkarnacioja (avatarja) - antikrisztus. hanem eppen ez az agybaszo, embertelen atmoszfera, meg mindaz, ami nem emberi - az allatias osztonok, vagyak stb. ami mindannyiunkban manifesztalodik idonkent. ha krisztus volt az, aki az ultimate emberseg mikentjet hirdette es valositotta meg, akkor ennek ellentete az, ami nem "nez az egre", nem akarja vallalni a fajdalmat, inkabb baszni akar csak es stb. ez a kaosz. demoni kaosz. az embertol fuggelten vilag lehet, hogy ilyen. a csaj gondlom ezzel nez szembe, ahelyett, h rajonne, hogy a ferje egy teljesen szemelytelen, absztrakt, szcientifikus szakbarbar es menjen mar a picsaba. a gyerekre rosszul feladott cipo para. ok. kiforditottsag, "vmi nem stimmel" de igy konkretabb otlete van vkinek? nemtom melyik a jo es rossz (jobb-bal?) ahh.. kicsit osszevissza lett ez a komment bocs. faradt vok.

VVega · https://debugme.eu/ 2010.01.09. 00:32:23

Biztosan állíthatom, hogy részemről nagyon jó filmnek van minősítve az Antikrisztus, csak azt nem tudom, hogy pontosan mennyire is nagyon jónak. Nehéz anyag, aminek valószínűleg nincs és nem is létezhet egy általánosan elfogadható értelmezése. A postokban, valamint kultúrpesszimista, bolomba és kozlovv kommentjeiben is rengeteg érdekes, és számomra is szimpatikus-egyetértős meglátás van. De még alszok rá párat, vagy újra is nézem akár. Mert érdemes.

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2010.01.15. 16:36:56

Most néztem meg, történetileg nekem egy elmebeteg-szexfüggő nő képzelete-kivetülései, a tragédia után, megspékelve kis horror-jelenettel. Ez alapjában semmi. Ami a lényeg, a kifejezés milyensége, a színészek, operatőri-, hangulati-, rendezői miliő. 1x nézhető, nyugtalanító, nyomasztó film érdekes-képi hatásokkal (vonatos hipnózisos jelenet nagyon feelinges. 10/5

Trójai 2010.01.15. 18:08:26

@paulkemp:

Ügyes vagy, hogy máshova is írsz, de akkor pont figyelmesnek kéne lenned, ha foglalkozásszerűen űzöd az írást és nem csak hobbi. Nem pedig egy hibáktólhemzsegő, igénytelen szöveget borítani az olvasóid elé...ennyivel megtisztelhetnéd őket.

Több időt kéne ráfordítani, vagy valami. Mert nem hiszem el, hogy ha már 3-an írtátok ezt a posztot, akkor nem tudtátok átnézni egymás -nem túl hosszú- írását kiposztolás előtt? Vagy valakivel átnézetni? Ennyire hajtott a tatár? Igényesség, igényesség...

Igen, ahogy írod, a hírportáloknál megvannak a javításokra "a médiumok," korrektor a nevük. De akkor miért nem tartotok ti is egyet? :)

Mert ugye ezzel a kis "hendikeppel" indulsz eleve mint "író" akkor pont több figyelmet kéne ráfordítanod a szövegre. Elküldeni ismerősnek, vagy valakinek, hogy nézze át.

"helyesen írni nem tudok csupán" -->Na ez kb olyan, mintha a cukrász mondaná, hogy csupán az ízeket nem érzi, de amúgy minden ok...

kultúrpesszimista 2010.02.06. 01:06:51

@ChrisDry:

"megspékelve"

"1x nézhető"

"nagyon feelinges"

Így a mai modern, trendi, fiatal srácok és lányok nyilvánulnak meg. Felszínesen. Amely eleve kizárja a mélyebb megértés képességét és szándékát is. Az utóbbi a szomorúbb.


süti beállítások módosítása