Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

2012

2009.11.14. 11:11 - paulkemp

9 komment

Ha egy film a világvégéről szól, akkor rögtön elkönyvelhetjük, hogy a tét nem a túlélés (mert ugye csak képtelenek vagyunk magunkat szimbolikusan kiírtani) okozza a feszültséget az esetek nagyon magas százalékban, hanem annak mikéntje, illetve, hogy az éppen aktuális író és rendező mily módon képes a minden apró részletében ismert paklit megkeverni. Az emberi fantázia viszont egyre bizonyosabb, hogy közel sem végtelen, sőt a kapitalizmus malmai alatt szinte tökéletesen megőröltetett, s a hegyről alászálló porszerű törmeléknek inkább a kukában kellene landolnia, mint a celluloid szalagokon hihetetlen pénzekért.

De ne legyünk egy pillanatra sem ennyire negatívak, hiszen a legújabb apokalipszisünk olyan alternatívákat is képes magából kiböfögni (természetesen még továbbra is a már említett gépezet égisze alatt), amely oly mértékben felülír minden képletet, hogy egy pillanatra semmivé válik, mindenféle tektonikai lemez mozgás okozta földrengés, vulkánkitörés vagy akár szökőár. Sőt, hogy minden klappoljon képes pillanatok alatt mindenféle keresztény és egyéb misztikákból kölcsönzött elemeket negálni, vagy sokkal inkább (hogy kicsit forduljon a kocka) ezekkel álcázni igazi mondanivalóját, azaz az emberiség igazi katasztrófáját.

De mielőtt ilyen sebességgel haladva elsiklanánk a nagy egész felett, s csupán pár képkockára alapozva olyan mélyenszántó ötletekkel állnánk elő, melyek mindenképpen közröhej tárgyát képeznék, ha jó prófétához méltón a film végén a közönséghez intézve elüvöltenénk (lehetőleg zsoltár formában) a poént, kicsit fékezzünk, s próbáljunk ne hinni a szemünk előtt fel-fel bukkanó ördögnek, hanem a kóla és a pattogatott kukorica szintjén merüljünk el a maják által is megjövendölt végzetbe.

Ennyi felvezetés után talán azzal kellene folytatni, hogy R. E.–en új filmet készített, méghozzá a filmes világ teljes meghökkenésére egy katasztrófáról, mely azzal fenyeget, hogy elemészti a magát a legértelmesebb fajnak tartó egyedek sokaságát, technikástul, kultúrástul s persze civilizációstól, melyet azért jobb érzésű honatyáink csak nem engedhetnek. Hogy egy fokkal konkrétabbak legyünk 2012-vel, azaz a már előkerült indiánok által megjósolt apokalipszissel nézünk farkasszemet, melynek okozói egy napkitörés által megbolondított neutrinók.

De még mielőtt olyasmiről kezdenénk el beszélni, melyhez ténylegesen semmit sem értünk, inkább elégedjünk meg annyival, hogy e kis Lucifer szülte semleges valamik sikeresen felhevítik szeretett bolygónk magját, melynek következtében, annak felszíne, azaz a létünkhöz elengedhetetlen szárazföld (meg a többi is, de ez most mindegy) szépen lassan, majd hirtelen nagyon gyorsan elcsúszik, s így ránk szabadítja a természet már emlegetett összes csapását, mely ellen semmilyen csili-vili cuccunk nem véd. Legalábis látszólag, mert ugye az ember mégis csak egy találékony fajta, s képes sok mindenre, többek között az űrutazásra, de ezt egyelőre ne feszegessük.

Lapozzuk fel inkább rögtön egy másik műfaj, a családi dráma nagykönyvét, melyben biztosan ott van valahol az író apa, kinek családja, akár csak kiváló regénye lényegesen kevesebb „tapsot” kap, mint valójában megérdemelne. A következő oldal pedig ehhez rögtön hozzá is fűzi, hogy akkor kell lennie valahol egy sármos (vagy éppen sármtalan) plasztikai sebésznek, ki minden poszton (apa, férj, szerető) átveszi a helyét. Ennek megakadályozására tett kísérletek hamvában halnak (csak mint esetünkben a Yellow stone park – könnyet hullatunk bizonyos mackóért – a film egyik fénypontjával azaz Woody Harrelson karakterével), hiszen csóró éppen az orosz milliárdost furikázó faterunknak nem futja olyanra, hogy mobilt vegyen a gyereknek, vagy, hogy egyáltalán törődjön vele.

De persze mindez csupán a szokásos hollywood-i „boldog vég” felé való terelés, mert ugye mégiscsak könnyebb úgy átélni az egész ismert világunkat elsöprő kataklizmát, hogy közben tudjuk, hozzánk hasonló emberek is eséllyel állnak rajtvonalhoz, s még közben a „való élet” szülte problémájuk is megoldódik valami természetfeletti bonuszként. Mert ugye e szál kidolgozottsága és váratlan fordulatai láttán valami olyan magasságokat érünk, hogy a pofáresés tényleg fájdalmas már.

No de minden iróniát félretéve legyen elég annyi, hogy a gyakran rettentően jó ütemben elkövetett felvételek a természet tombolásáról isten bizony rákényszerítenek minket a moziban a szokásos rituális kellékek két pofára tömésére, illetve a másikkal való öblítésre, mert ugye egyszer kétszer a lélegzetünkkel együtt a film alatt a pop-corn is megakad a torkunkon. S hiába jön a grandiózus végkifejlet, mely most az utolsó utáni pillanatban hozza el a hőn áhított végkifejletet (melyen azért bibliai parafrázisokkal való sokszoros megterhelés sem segíti ki) az ember mégis kicsit csalódva távozik, hiszen már látott legalább kétszer ilyet.

Legalábbis gondolhatnánk, de nem ebben az esetben, hiszen ahogy már az egyszer megpróbált a felszínre törni kissé gúnyosra vett szavaim közül, ez az egész csupán illúzió, s az emberiség igazi katasztrófája valahol a roppant gyúlékony matéria apró részleteiben lett elrejtve. Méghozzá a VAIO laptopokon, mellyel minden egyes nagyobb (mondom G8) hatalom államfője rendelkezik, s ha ez nem lenne elég, akkor gyorsan jelentsük be, hogy ezeket elviszik magukkal az új világ első évének (majd feltehetőleg a soron következőknek) napjaiba. S hogy mi fut ezeken a gépeken, hát persze, hogy a VISTA böngészőstül, chat programostul, vírusostól. Mert ugye valljuk be, ha egy ilyen katasztrófa tehetne jót is az emberiséggel, akkor az lenne, hogy ezeket eltörli, de nem erre még a nap által felizgatott neutrinók is képtelenek (mondjuk egy Bill Gates cameo még hiányzott a tökéletes képhez, bár lehet én nem voltam elég figyelmes).

De hogy e poén, ne csak ennyi maradjon, s rámutasson a film valójára is, mely pont az emberiségnek az emberiségről próbál prédikálni, de persze az előzőekben leírtak komolyan vételével ez teljesen hitetlenné válik, s a lufiként lebegő lényeg hatalmas pukkanással adja át helyét az üres szórakozásnak, mely jelen esetben a tényleg biccentésre érdemes látvány, ami mint tudjuk bizonyos körökben nagyon kevés.

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr261524274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.14. 13:51:34

Az a baj a világvége-filmekkel, hogy alapvetően fából vaskarikák. kivitelezhetetlen a világvégét megfilmesíteni, ugyanis még senki sem látott ilyet, senki sem tudja, hogy fog lezajlani. Illetve, én tudom. Egy baromi nagy és baromi gyors villanás lesz, utána SEMMI. Erről meg nem lehet filmet csinálni, hiszen ebben az égadta világon semmi dráma, semmi konfliktus, de még látványosság sincs. Na ezért hiábavaló az összes ilyen.

Behemoth 2009.11.14. 21:43:47

Az ilyen "majdnem világvége" filmeknél mindig az a legérdekesebb, hogy mi lesz utána :-) persze a társadalmi drámát nem lehet olyan széles rétegnek eladni...
A film utolsó pár mondata szerintem akaratlanul is mély mondanivalóval telt meg :-) szóval ebben nem értek egyet a kritikával.
Amúgy nem újdonság a Sony cuccok túlélőképessége, lásd Resident Evil 3 :-)

lordart 2009.11.15. 10:12:56

A világ végének valóságát talán az igazolná leginkább, ha nem lenne világ vége, mert akkor időnként vége lenne egy-egy világnak. Mert minden ember egy-egy külön világ. Így több milliárd típusa lehetne a világ(ok) végének...

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.11.15. 15:31:36

@lordart: ez feltehetőleg tökéletesen helytáló, de ahhoz, hogy mindez lehetséges legyen egy objektív (kvázi közös) valóságot is feltétlezni kell, melynek lehet vége

VVega · https://debugme.eu/ 2009.11.21. 17:45:05

Persze sablonos és hihetetlenül giccses, de mégsem tudom utálni. Sőt. Sokkal gyorsabban letelt a játékidő, mint ahogyan azt remélni mertem volna. Emmerich pusztításban katasztrófában verhetetlen. Részemről 10/6.

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2009.11.22. 17:54:04

találtam 1 hibát: Woody Harrelson karakterét sajnálhatjuk, nem Ed Harris-ét :)
Nálam 10/6.5, de lehetne 7 is, ha ezek az "úgy érzem vmi közénk áll" szöveg majd a 2 karakter közé húzódó törésvonalas jelenetek kimaradnak

popcore · http://leples2tang.blogspot.com/ 2009.11.24. 11:13:55

vegával, marival vagyok. még kevéssé jó minőségben kuksizva is levettek a lábamról a felrobbanó hegyek, meg a többi. moziban el se merem képzelni...
ennek ellenére természetesen, giccses, undi, patrióta, giccses:)


süti beállítások módosítása