Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Francios Truffaut - Fahrenheit 451

2009.02.09. 14:52 - paulkemp

6 komment

Mostanság egy sci-fi, mely tv antenna rengeteggel jelentkezik be a nézőnek kissé talán anakronistának hathat. Hol vagyunk már attól, hogy a klasszikus ágas bogas házdíszek világát vizionáló alkotókat komolyan tudjuk venni. Manapság már a televíziózás „étkező” tányérjai sem igazán díszelegnek az épülteken. Mindent elborított a kábelek rengetege, de ez lényegileg csupán formai kérdés, s nem tartalmi.

 

Ray Bradbury antiutópiájában, melyet ugye Truffaut filmre alkalmazott, ezek az elemek nyugodtan felcserélhetőek, korszerűsíthetőek, s talán így van értelme róla szólni. Ha máshonnan közelítjük meg, s a könyvek égetését vesszük előtérbe a látvány még ma is sokkoló, s esetleg olyan emlékeket kavarhat fel, melyek egy generáció számára elég valóságos élmények voltak, esetleg egy újabb nemzedéknek pedig bemutathatja őket.

 

De még mielőtt ilyen eszmefuttatásokba fogunk, foglaljuk össze a filmet. Guy Montag (Oskar Werner) egy tűzoltó, ki a tűz eloltása helyett éppen azt szítja, méghozzá könyvekkel. Az ő világában, lényegileg a televízió és annak „futurisztikus” leágazásain kívül minden egyéb médium tiltott. Legfőképpen a könyvek, melyeket, mint már említettem, a 451 Fahrenheit (ezen a hőfokon gyullad meg a „könyv”) felirattal ellátott egyenruhás férfiak elégetnek.

 

Hogy miért? A könyvek rosszak, olyan hatással vannak az emberekre, melyek szomorúvá, idegessé, stb teszik őket, ráadásul egyes egyedek egy-egy könyv elolvasása után többnek képzelhetik magukat. S egyébként is kit érdekelnek halott férfiak és nők történetei, vagy olyan fikciók, melyeknek semmi köze a valósághoz. Illetve a társadalmi rend könnyebben fenntartható egy agymosott tömeggel, kik naphosszat a tv-t bámulják.

 

Erre tökéletes példa Montag felesége Linda (Julie Christie), ki minden kétség nélkül elhiszi, hogy az előre megkomponált televízió műsornak a részesévé válhat, hisz azt mondták neki telefonon. S az sem hatja meg igazán, ha a szedett gyógyszerektől majdnem meghal (bár erre mondjuk nem is emlékszik). Montag élete a parfümként aposztrofált kerozinnal körbelebegve, egy nővel az oldalán, kitől teljesen elidegenedett (s inkább a szöveg hiányos képregényekbe temetkezve), folydogál egy napig, míg nem találkozik Clarisse-val.

 

Clarise (szintén Julie Christie) egy rövid beszélgetéssel teljesen kizökkenti a férfit, ki hamar azon veszi észre magát, hogy Dickens Copperfield Dávidját olvassa éjjel a tv fal fényében. A lebukás természetesen egyértelmű, már az első pillanattól kezdve…

 

Ha sorba vesszük azokat a formai megoldásokat, melyek rögtön szemet szúrnak, számos kiindulópontot kapunk, hogy az erősen elstilizált, hiányos feldolgozás, milyen dialógusokba is kapcsolható be. A két legszembetűnőbb dolog, talán a marionett jelleg, illetve a gyors snittek, rövid szinte követhetetlen montázsok.

 

A szereplők szinte mindegyike sokkal inkább hasonlít egy marionett figurára, mint hús-vér emberre, mely könnyedén értelmezhető, mint a modern ember kritikája, kit csak különböző külső hatások madzagai cibálnak, s „ő” maga eltűnik. A felgyorsult képi világ több értelemmel is felruházható, az előzőekhez éppen úgy köthető, mint a francia filmes új hullámhoz. De mivel ezek legfőképpen a könyvek elégetéséhez köthetőek azok között érdemes kapirgálni. Hisz talán sokat elárulhat, hogy a kamera ugyan úgy követi az elégő Mein Kampfot, mint a hamuvá váló Bibliát.

 

Ennél a témánál maradva a könyvek sok utalást hordoznak magukban a filmmel kapcsolatban, gondoljunk akár csak a mű legelején feltűnő Don Quijote-ra, mely talán összevethető Montag szélmalomharcával.

 

Érdekes még, hogy a film futurizmusa (legalább is a látvány terén) inkább tűnik röhejesnek egy gyakorlott sci-fi rajongó számára, hisz a vasút, a házak, a berendezés semmiképpen nem tűnik túlságosan meggyőzőnek. Összevetve ezt Godard tudományos fantasztikumával az Alphaville-lel, nem igazán ütközhetünk meg semmin, hisz mint ahogy ott teljes mértékben, s itt is nagyrészt a kor légkörét használja föl keretként, hogy abba mondandóját elhelyezze. Bár igaz, hogy míg Godard semmit nem tesz Párizzsal, addig Truffaut kicsit elidegeníti a környezetet, s talán ezzel is a modern ember kritikájához tesz hozzá egy mozzanatot.

 

Végezetül pedig ha nem is tudatosan, de mindenképpen roppant meglepően mutat be valamit, mely valószínűleg csak a mából visszatekintve tűnik így. Az emberek kik megtanulnak egy könyvet, talán hasonlatosak egy hangos könyvhöz, esetleg rendelkezhetnek egy hipertext vagy valami hasonló opcióival.

 

A film még ma is kiválóan megállja a helyét. Még ha klasszikus értelemben sci-fiként nem is lehet kezelni, de mint a „Gutenberg-galaxis”-nak szánt tiszteletadás, egy frissebb, újabb médium irányából tökéletesen élvezhető.

 

Címkék: sci fi 10/8

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr5932392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsolt. 2009.02.09. 16:06:08

Truffaut ide vagy oda, nekem ez a film nem tetszett :)

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2009.02.09. 19:22:09

Szerintem jó volt.
De ha már ennyire nagyon hű de belemész, akkor nézd át, mert az író az Bradbury és nem Brandbury.
Nem akarok belédkötni, csak szólok:)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.02.09. 19:51:30

@Tévésámán: kösz, valszeg elgépeltem, ami nállam azért annyira nem meglepő :)

Zsoca87 · http://kilencesterv.blog.hu/ 2009.02.10. 00:24:01

Én szeretem ezt a filmet, mert bizonyos szempontból ma is aktuális, sőt megkockáztatom, ma aktuálisabb mint a film/könyv elkészültekor.

Varga Denes 2009.02.10. 13:39:09

Itt is a könyv a jobb, mint sok más esetben. Nagyon régen láttam a filmet és olvastam a könyvet. És már csak arra emlékszem hogy nagyon más a kettő vége. Valaki fel tudna homályosítani a két különböző végről? Persze csak vastag Spoilerfüggöny alatt :)

Zsolt. 2009.02.10. 20:33:38

SPOILER

Én is rég láttam, de úgy emlékszem, a regényhez képest csomó mindent megváltoztattak benne, az öreg irodalomprofesszor szerepét is kiírták belőle, valami érthetetlen okból elfelejtették megemlíteni az atomháborús fenyegetettséget, Clarisse-ból egy már-már a Metropolis Maria-ját idéző sablonos figurát csináltak, rémlik még valami nevetséges látogatás egy óvodában vagy iskolában (?), ha emlékezetem nem csal, a befejezés is elég súlytalan; Montag kiér a városból, találkozik a "könyvemberekkel", a jó Clarisse-szal az oldalán...
Viszont a film kétségbevonhatatlan érdeme, hogy azt az idétlen robotkutyát kihagyták belőle :)


süti beállítások módosítása