Hitchcock sorozat, tizenegyedik rész. A Madarak valószínűleg a második legismertebb Hitchcock film. Ezt én nagyon igazságtalannak érzem, mert véleményem szerint közel sem a Mester második legjobb munkája. Benne van persze minden, ami egy szörnyfilmhez kell, mégsem hibátlan.
Adva van egy gyönyörű és gazdag fiatal nő, megkockáztathatnánk, hogy valamilyen értelemben korának parishiltonja. Melanie Daniels (akit az első filmes Tippi Hedren alakít) betér egy madárboltba, ugyanis szerelem madarakat akar venni. Itt ismerkedik meg Mitch Brenner-rel (Rod Taylor) akivel élcelődnek és szúrkálódnak egymással, de a szimpátia az első pillanattól fogva megvan. A nő újra látnia akarja a férfit, ezért kideríti, hogy a hétvégén Bodega Bay-ben fog tartózkodni, ahol az édesanyja és kishúga él, akinek épp most lesz a szülinapja. Melanie megveszi a szerelem madarakat és kocsiba ül, hogy meglepje Mitch-et a kislányt. Lehetne akár egy romantikus film is, nemde? Hát nem, mert jön egy szemét sirály és megtámadja Melanie-t, pillanatnyilag direkte Mitch karjaiba taszítva a nőt. Még mindig love story, nem? Nagyon nem, ugyanis hamarosan...de ezt mindenki tudja, aki meg mégsem, az pótoljon ezerrel, aztán nézzen vissza. Mert bizony innentől fogva előfordulhatnak spoiler támadások, mintegy ama reménybe hitet téve, hogy úgysincs senki az "aki meg mégsem" kategóriában. Naiv vagyok, mi?
A Madarak tökéletesen hangol és készít fel minket az elkövetkező eseményekre, mégis meglepődünk majd az első komolyabb madár tömegen. Először csak egy kis furcsa semmiség, egy sirály megcsíp valakit. Később egyre erősödő jelek, amik arra utalnak, hogy itt valami nincs rendjén a szárnyasokkal. Aztán ezen a tájékon jön a borzasztó felismerés és annak tudatosodása szereplőinkben, majd következhet a katasztrófa. Csak az a gond, hogy az utolsó fázis kimarad. Az az persze nem marad ki, csak mondhatni eléggé lightos módon valósul meg. A filmben nincs olyan jelenet, amikor a madarak konkrétan szétszednének valakit, nincs egyetlen általuk elkövetett gyilkosság sem, aminek lényegi részét mi is láthatnánk és ne csak a végeredményével szembesülnénk. Egyszerűen nehéz elhinni, hogy nem a macska végzett a bácsival pl, mert az esetek 90%-ában a verebek és társaik csak össze-vissza repkednek az emberek körül, néha megcsípve a kezüket. Ennek "köszönhetően" a mai szemlélőből már nem sikerül kiváltani azt a hatást, amit 1963-ban valószínűleg igen. És ezt nem lehet csak a korra kenni, nézzétek csak meg a Psycho-t. Szóval nem fogunk félni, izgulni egyáltalán, sőt még a főszereplőknek sem drukkolunk tiszta szívből, hiszen tapasztalataink alapján szinte kizárt, hogy bajuk essen. Emiatt a hiányosság, hiba miatt nem lesz max pontos az alkotás, mert másba nem nagyon lehet belekötni.
A technikai kihívások miatt a film forgatását három éven keresztül készítették elő, a kész műben pedig 370 trükkfelvétel található. Számos újítást vezettek be mind a speciális effektusok, mind a hangok terén. Ennek meg is látszott az eredménye, hiszen az alkotást '64-ben Oscar-díjra jelölték az effektek kategóriában. Ezek tényleg nagyon színvonalasak lettek és még a mai korban sem tűnnek ki zavaróan a filmből, néhány felvétel pedig tényleg zseniálisra sikeredett. Itt amúgy is botorság lenne fogást keresni a filmen.
A dialógusok jól megírtak, nekem a legjobban Mitch anyjának egy másik csirke tartóval folytatott telefonbeszélgetése tetszett, ami egyszerű és nagyszerű. Nem az a fajta hülyeség, mint ami az esetek 99%-ában történik a filmekben, történetesen hogy az egyik fél állandóan ismételgeti amit a másik mond, hogy a nézők is követni tudják a fonalat.
Színészeinkkel teljes mértékben elégedettek lehetünk, talán csak pár gyerek idegesítő produkciója lóg ki. Tippi Hedren természetes magabiztossággal hozza karakterét és sokkal jobb alakítást nyújt, mint egy évvel később Connery oldalán. Rod Taylor szerepe nem túl bonyolult első ránézésre, de ne felejtsük el, hogy neki hitelesen kell előadni a hős szerelmest és a család fejét is. Emberünk sikeresen helyt áll mindkét fronton. Kiemelném még az étteremben gyerekeit féltő nőt, Doreen Lang-ot. Az ő arca biztos emlékezetes marad mindenki számára abból a jelenetből, amikor Melanie-t vádolja.
Összességében nagyon jó, bár az idő próbáját nem olyan acélosan kiálló film a Madarak. A bejegyzésben kifejtett feszültséghiány miatt ugrik két és fél pont, így lesz 10/7.5. Egy kis személyes élmény: elég kicsi voltam, amikor először láttam a filmet és utána bizony egy ideig furcsán néztem a varjakra és egyéb madarakra.
ui.: van rá három hetetek, hogy pótoljátok a Psycho-t, mert ott bizony durva spoilerezés lesz ;)
Hitchcock örök.