Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

A nap szépe a Bates motelben (Crimes of Passion)

2009.03.13. 08:00 - paulkemp

Szólj hozzá!

Ken Russell botrányfilmjeinek összeszámolása nehéz feladat, de a próbálkozást mindenképpen megérdemli, hisz az angol rendező nem egy alkotása olyan mélységeket boncolgat, mely sokkal tovább mutat némi polgárpukkasztáson. Nincs ez másként a Szenvedélyes bűnökkel sem, hisz a rendező látásmódjához roppant jól illeszkedő erotikus thriller keretei között olyan aktualitással rendelkező kérdések fogalmazódnak meg, melyekkel mindenképpen számot kell vetni még bő 20 év távlatából is.

 

A történet roppant könnyedén összefoglalható. Joanna Crane (Kathleen Turner) jól menő divattervező, ki rendezett élete mellett az éjszakában China Blue néven a legmenőbb prostituált a piroslámpás negyedben. Munkáltatója viszont megneszel valamit, s így egy magánnyomozót Donny Hoppert (Bruce Davison) bízza meg, hogy derítse ki mivel mulatja az időt a tehetséges nő szabadidejében. Hopper természetesen pillanatok alatt leleplezi Crane titkát, de ahelyett, hogy felfedné azt, először kuncsaftjává, majd szeretőjévé s végül szerelmévé avanzsál a házas férfi. A szituációt tovább bonyolítja egy önjelölt prédikátor, Peter Shayne (Anthony Perkins), ki úgy véli, hogy ugyanaz az indok kényszeríti a nőt és őt a kettős életre, s így meg kell menteniük egymást.

 

Bunuel filmje, A nap szépe, olyan egyértelműen kínálkozik a film felgöngyölítésének egyik fogózkodójaként, hogy először induljunk el ezen az úton. A hasonlóság Catherine Deneuve és a Kathleen Turner által megformált karakterek között talán semmi magyarázatra sem szorul, hisz a merev elvárások elől ugyanarra menekülnek, vagy máshonnan megfogva kalandvágyukat ugyanazon a területen élik ki. Viszont míg az ok konkrétan megadható a spanyol rendező filmjében, addig ebben az esetben csupán találgathatunk, hogy mi is vezet el a China Blue megteremtéséig.

 

Amiben biztosak lehetünk, hogy a pénz semmilyen szerepet nem játszik ezen a területen, gondoljunk akár csak a pénzbe csomagolt rágóra, akár a nagyon tetszetős apartmanra, mely pontosan kijelöli lakója egzisztenciális státuszát. A rejtett vágyak kielégítése sem tűnik megoldásnak, hisz mint ahogy az el is hangzik hősnőnk csupán mások vágyait elégíti ki, a gardróbból leakasztott szerepekkel (posztmodern).

 

Az egyetlen kiolvasható indok esetleg a szabadság, a társadalom által kijelölt szerep elől való elmenekülés, a vágy, hogy olyan vidékeket fedezzen fel magának, melyen semmi keresni valója nincsen. Ilyen értelemben a film esetleges moralizáló értelmezéseitől el is tekinthetünk, s figyelmünket inkább az erotikus-szerelmi szálra terelhetjük.

 

Az erotika inkább tűnik csupán tabudöntögetésnek, mint ténylegesen nélkülözhetetlen motívumnak a filmben. Igaz, hogy ennek kidolgozottsága (Paradise hotel, a pap, az elnyújtott sok felé kalandozó szexjelenetek) olyan alapos, hogy ettől függetlenül nem lehet megkerülni. Sőt ha az angol nyelvterületről kölcsönözzük a testi szerelem megfogalmazását (making love), a továbblépéshez mindenképpen szükséges tisztázni a témát, mely ettől függetlenül, az egyetlen egy igazi szeretkezésig csupán a keresztény kultúra képmutatására próbál rámutatni (igaz, hogy a fetisizmustól, az apácanőig minden előkerül, de mindez mégis a négy fal között marad, illetve itt már játékba hozhatjuk a nyomozó feleségét, ki a tabu érvényének ékes bizonyítéka).

 

Ezek után viszont a mozgóképbe kódolt sokk az érzelem kimutatásává válik, mint ahogy az el is hangzik a filmben. S ezzel a kettős élet problémáját fel is oldhatjuk, s erős kritikát szemezgethetünk ki filmből, hisz azzal, hogy a rejtett életbe való menekülés csapdájából a banális világ nyújt segítő kezet, roppant jól kitűnik, hogy az embernek soha nem elég, ami a szeme előtt van, még ha az ki is tudná elégíteni teljes mértékben.

 

Mindez után térjünk rá Anthony Perkinsre, ki ha úgy tetszik újra magára ölti  Norman Bates szerepét (az olló a kezében a végén, ráadásul nőnek van öltözve, s persze a nőkhöz való viszonya), s karakterével kiteljesíti a szexualitás tabujának megdöntését, illetve közhelyesen megfogva feláldozza magát, hogy a másik élhessen.

 

A film tehát Hitchcock Psychojának és Bunuel Belle de Jourjának posztmodern szintézise, melyből egy zseniális zsánerben való kalandozás rajzolódik ki, mi ráadásul tökéletesen összevág Russell szemléletével, elképzeléseivel, s így más ilyen kísérleteivel ellentétben egy pillanatra sem tűnik esetlennek, erősen ’b’-szagúnak, még ha a filmben el is hangzik, hogy minden egyes mozzanat erről a területről kerül ki.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr87999235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása