Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellokarácsony (2) hellókarácsony (1) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Andrej Tarkovszkij - Iván gyermekkora

2008.11.09. 15:20 - paulkemp

9 komment

Hruscsov odavetett megjegyzése, miszerint ők ugyan nem használtak ilyesmire gyerekeket, teljes mértékben meghatározta a film szülőföldjének véleményét hosszú éveken át. Szerencsére a világ többi részén feltűnt az a hátteres szándék, mely a film felszíne alatt rejtőzik, s így méltán elismertté vált. Díjakban kifejezve egy Arany Oroszlán, s több mint 30 egyéb rangos jutalom. Tehát Tarkovszkij első egész estés filmje válaszolt a feltett kérdésre, azaz alkalmas a rendező a rendezésre.

De lássuk miről is szól a film. Iván (Nyikolaj Burljajev), a 12 éves fiú a II. világháborúban kémként tevékenykedik (úgy tűnik a bosszú hajtja, hisz anyját és testvérét lelőtték a nácik, míg határőr apja is hasonló sorsa jutott, bár lehet, csupán játék a számára). Könnyedén jut át a Volgán, a német vonalakhoz. Három orosz tiszt eközben védeni próbálja, de nemzetük és saját sorsuk fontosabbnak bizonyul a gyermeknél.

Tömören összefoglalva csupán ennyi az alkotás szinopszisa. De ebben benne rejlik több dolog is. Egyfelől az a hihetetlen újítás, mely szakít az eddigi szovjet háborús filmek narratívjával, s nem túlmagasztalt hősöket állít a néző elé, kik halomra gyilkolják a náci hódítókat, hanem egyszerű embereket, kiknek sorsát a háború zökkentette ki medréből. Olyan emberekkel állunk szemben, mint mi magunk, kiknek a helyzethez kell igazodniuk, s ezt saját esetlenségükkel ugyan, de meg is teszik.

Apróbb momentumokban teljesednek ki ilyen szempontból a karakterek. Olyan röpke jelenetekben, mint Másának (Valentina Maljavina), az orvos asszisztensének régi barátja, ki a semmiből felbukkan egy pillanatban, mint egy másik élet képének egy apróbb darabja. Persze ez leginkább Ivánnál a leghangsúlyosabb, kinek álmain keresztül egy háborútól mentes világ is felsejlik a néző számára, hol mindenki „olyan és az”, mint amilyennek „lennie kell”.

Ezek az álmok lesznek, melyek a naturalisztikusnak tűnő háborús helyszíneket ellensúlyozzák és érzelemmel teli, költői színt visznek az egészbe. S ezek az álmok valami olyan érzéki atmoszférát hordoznak magukban, melyek ténylegesen a szereplővé teszik őket. De visszakanyarodva a háborús film témájához, az alkotás amellett, hogy egy teljesen új elbeszélő formát használ, klasszikus értelemben nem is nevezhető háborús filmnek.

A filmnek inkább csak háttere a háború, mely előtt emberi sorsok, tragédiák peregnek. Lényegileg hadi esemény nem zajlik a háborúban, emberek nem ölik egymást különböző eszmékért (mely nagyon erős képi megoldásokban jelenik meg - az ortodox kereszt, a birodalmi sas, ugyan úgy eldőlve a film különböző szegmenseiben). A gyakran hallható gépfegyverropogás sem manifesztálódik igazán máshogy, sőt a bombázás sem igazán tekinthető egy túl erős jelenetnek, hisz közvetlenül előtte Iván játéka és a múlt előtüremkedése sokkal inkább meghatározó, és sokkoló.

Talán egyedül a két halott, kik a két vonal között hirdetik üzenetükkel jelzik, hogy itt még is csak az életekről van szó. Akárki meghalhat, akármikor a káoszban, mely a néző számára képileg még sem adott.

Technikailag a film nem sok kivetni valót hagy maga után, nagyon jól használja a kamerát (bár Tarkovszkij állítása szerint, nem egy jelenet közül a rosszabbik verziót választotta, talán ezért is hiányzik a jól megszokott lassúság), a színészek pedig remek munkát végeznek. S lényegileg minden olyan elem, mely később meghatározó lesz a rendező munkásságában feltűnik a filmben (Anderj Rubljovtól a természetig, vagy a személyes élményekig, mint például a film első mondata, mely Tarkovszkij első emléke is egyben).

Bár a film semmiképpen nem kiforrott és összetett, mint a későbbi alkotásai a rendezőnek, de mindenképpen korszakalkotó, hisz mindamellett, hogy sikeresen reformálja meg az orosz filmgyártás ezen aspektusát, még olyan költői többlettel is rendelkezik, mely már kikövezi az utat a későbbi filmek felé.

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr81758690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.11.12. 10:32:23

ezt a filmet láttam... nekem nagyon tetszett...

Tarkovszkij egy másik filmje, a Solaris, már kevésbé... nem tudom, ti hogy vagytok vele, de a könyv után nagy csalódás volt...

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.11.12. 10:56:11

A Solaris-ról majd később, ha eljutunk oda.

jorgecosta 2008.11.15. 11:38:41

a solaris nem a könyv megfilmesítése!

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.11.15. 12:07:12

de az, a stalker nem a könyv megfílmesítése!!!

Varga Denes 2008.11.16. 11:00:40

Sztugackij - Piknik az árokparton szolgáltatott alapot, nem?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.11.16. 12:19:40

szolgáltatni szolgáltatott, de kb annyi a közös a két történetben, hogy mind kettőben van egy zóna:)

Varga Denes 2008.11.16. 14:28:36

Értem, köszi, már régen olvastam és már emlékeztem hogy mennyire volt hasonló, a borítón ugye a film egyk szereplője van, ez megmaradt.

magyar-magyar szótár 2009.11.01. 05:04:08

@jorgecosta Ésígytovább, sorolhatnák, szegény Sztrugackij fivérek piknikéhez sincs köze a többmintzseniális Sztalker-nek, és már Valgyimir Bogomolov Iván gyermekkora (kissé giccses) elbeszéléséhez sem a filmnek.

Ez is megérne egy kanyart: hogyan NEM adoptálta Tarkovszkij az irodalmi alapokat és MÉGSEM le[SÍP!]va, ez mondjuk még Antonioninak sikerült a Nagyításban, ami a Cortázar novella néhány részletének a nagyítása lett...
Az a gyanum, hogy az irodalmi alap néha a Pénzügyér Fafejek-kel való tárgyalásokat is segítette. (MM András : "A filmnovellát olvasni alig képes emberek számára IS érthetően kell megírni...")


süti beállítások módosítása