Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellokarácsony (2) hellókarácsony (1) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Hatalmi játékok (Changeling)

2009.03.18. 12:25 - paulkemp

1 komment

 

Az a bizonyos kakukk fészek már ki tudja mióta kísérti a mozi vásznakat, főleg a tengerentúlon. Újabbnál-újabb, gyakran minőségükkel szemben erős kifogással élhető alkotások kerülnek ki az álomgyár rejtett üzemeiből. Most viszont egy újabb gyöngyszem akad a hálóba, mely képes túlmutatni a Kesey által felvázolt kontextuson, s az elmegyógyintézet és a lázadás szimbolikus házasságából kialakult fenomént újra értelmezni, bár igaz, hogy ezt a valóság szülte.

 

No meg persze mindezt köszönhetjük az új virágzását élő Piszkos Harrynek, ki kiválóan dirigálja az Angelina Jolie és John Malkovich által fémjelzett filmet, mely megszületése a csoda határán egyensúlyozva küszködik, hogy hova is essen. Hisz mi annak az esélye, hogy bizonyos J. Michael Straczynski, a Los Angeles Times egykori írója rábukkanjon a történet eredetijére, s alig egy év nyomozás után elinduljon minden a maga útján, hogy végül Eastwood ölében landoljon a forgatókönyv.

 

Mindenesetre megtörtént, s így Christine Collins (Angelina Jolie) drámája a széles vásznon landolt, hogy mindenféle giccs nélkül szívbemarkolóan repítse vissza nézőit a közelmúlt Los Angelesébe, s ezzel nem csupán egy tényleg nagyon emberi történet szülessen, hanem egy olyan kortabló is, mely minden kritikával szemben megállja a helyét.

 

Tehát Miss Collins gyermeke eltűnik, s néhány hónapnyi nyomozás után a rendőrség egy kisfiúval tér vissza hozzá, ki első pillantásra sem tűnik az elveszett Walternek, majd mikor haza érnek, egyre több jel mutat arra, hogy a rendőrség egy másik fiút talált Christine-nek. S mivel ezzel szemben túl erélyesen próbál az aggódó anyuka fellépni, hamar egy zárt osztályon találja magát, hol megtudja, kijutni csak egy esélye van, aláírni egy papírt, mely szerint a megtalált gyermek az övé.

 

Szerencsére a fiatal anyukának akad egy pártfogója, ki mindent megtesz, hogy az igazságra fény derüljön, s küzd a hatósági szervek kétségbe vonható módszerei ellen. Gustav A. Briegleb tiszteletes (John Malkovich) miután kudarcot vall a józan ésszel, mintha isteni közbeavatkozás részesévé válna, s az eddig is súlyos tragédia egy még sötétebb tettre derít fényt (bár ettől azért sokkal esetlegesebb a felbukkanása a történetnek), melynek Walter is áldozatul esett.

 

Az események ezek után pedig egyértelműen pörögnek a feloldás felé, mely talán ebben az esetben elengedhetetlen is, hisz akármennyire is borsózunk már a boldog vég kényszerített kibontakozásától, vannak tettek, melyeket méltó büntetéssel kell „jutalmazni”. De még mielőtt túlságosan elmerülnénk a moralitás útvesztőjében, s ezzel talán kicsit félre is csúsznánk, inkább nézzük meg a filmet, mint társadalomkritikára okot adó alkotást.

 

Több szálon is elindulhatnánk, de lényegileg mindig ugyanoda bukkannánk, méghozzá a hatalom akarása, a hatalom féltés témaköréhez. Akár a rendőrök nagy része, akár a pszichiátria személyzete felől vizsgáljuk ezt a kérdést, a konklúziónk valószínűleg mindig ugyanaz lesz. Méghozzá, hogy a hatalom emberi kézbe való helyezése csak azzal jár, hogy ennek megkérdőjelezése ellen akármivel képes fellépni a tulajdonos.

 

De míg ez az elején említett alkotásban sokkal szimbolikusabban értendő, ebben az esetben – már csak a valós események miatt is – sokkal profánabb módon fogalmazódik meg, melyet most ne mint kritikát értsünk. Hisz ha valaki a hatalom féltése következményeként akármit, akármilyen eszközzel hajlandó eltusolni, talán nem olyan szimbolikus, de talán ugyanannyira húsba vágó felismerés, mint McMurphy lobotómiáját megélni. Bár míg a párhuzam szimbolikusan „kiherél” egy egész generációt, életérzést, addig itt konkrét esettel próbálkozik, s így az egyediség tragédiája nagyjából azonos súlyúvá teszi őket.

 

Ezek után könnyed szívvel ajánlom akárkinek ezt a fantasztikusan fényképezett, vágott alkotást, melyből Angelina Jolie színész zsenije oly tisztán kitűnik, hogy nem is értjük, hogy lehetett ő a Tomb Raider női főszereplője, s persze a háttérül szolgáló korhű LA-ről se feledkezzünk meg, hisz Eastwood stábja mindent megtett a varázslat érdekében, hogy úgy két órára a sötét székekkel túlzsúfolt termeket átalakítsa egy mára már a múltba homályába veszett hellyé.

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr361009505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz 2009.03.18. 21:38:19

Engem a gyilkos annyira megdöbbentett, hogy a hatalmi játékokon már nem tudtam annyira csodálkozni. Persze az is az volt a maga beteges módján.
Nagyon tetszett ez a film.


süti beállítások módosítása