A film már megjelenése előtt nagy port kavart. Kassovitz e projektjét már lassan öt éve tervezi, előszőr még Vincent Cassel főszereplésével, kit végül Vin Diesel cserélt le, eldobva ezzel a Hitmant. Viharos kapcsolatok a készítők közt, rengeteg csúszás, a költségvetés túllövése, de a legnagyobb érvágás csak ezután jött... A kész munka 160 perccel bírt, mit a stúdió, az "imádnivaló" Fox, 90 percnyire szabdalt (legalábbis a tengerentúl, az európai változat, ha minden igaz 101 percre rúg, de akkoris....). Ennek fényében, jobb lesz ha senki nem vár egy kész filmet, hisz a Babylon A.D. egy nagy potenciállal bíró, poszt-apokaliptikus sci-fi thriller, kiherélve, agyatlanul, mi nem teljesen a zseniális Gyűlöletet és Bíbor Folyókat elkövető Kassovitz hibája.
A történet felvázolása kerek mondatban lezavarható. Thoorop (Diesel) éli mindennapjait a lepusztult Oroszország utcáin, mint zsoldos, kit felbérelnek egy lány (Mélanie Thierry - Crysalis) elszállítására, nem máshova, mint Amerikába, de, hogy ki ez a nő és miért ilyen fontos? Lassan minden kiderül... avagy mégsem, hisz a kész produkció így, csak sejtet dolgokat, a néző fantáziájára bízza a tátongó lyukak betömését, mi már csak azért sem jó, mert a rendező, ezt nem így képzelte el és ezt még a vak is látja (egyre közhelyesebbé válok...help).
Egyszerűen érezni a filmen, hogy mennyivel több van benne, legfőképpen mondandó szempontjából, mit a végtermékben nem találunk, nyilván a hiányzó 70 percben meg akció nincs, ezért maradt a vágólapon, pedig ez, korántsem akciófilmnek lett szánva; mély vallásos, filozófikus, az ember és gép kapcsolatát fejtegető, a társadalom elé, egy nem is túl irreális jövőképet festő, korántsem buta alkotást rejtő jeleket hordoz magán, (blade runner+ghost in the shell kombót sejtek) csak a szabóolló mindig a "legjobbkor" metsz, annak érdekében, hogy könnyebben emészthető legyen a közönség számára, így nagyobb bevételt hozva... ennek ellenére totális bukás mind anyagilag, mind kritikailag egyaránt, kérdéses, a két és fél órás eredeti mennyivel lett volna pozitívabb kicsengésű (érzésem szerint sokkal). Ám, sírás, sőt, gyász helyett, lássuk mit tartalmaz a moziba került verzió.
Mint kitalálható, nem sokat. Itt már egyedül az akciók menthették volna meg a Babylon-t, amiből akad is, mi nem is rossz, a gond a botrányos kamerakezelés és az ilyenkor alkalmazott tragikus beállításokkal van, miknek köszönhetően, a pörgésből nem sokat veszünk ki. És azon a maroknyi akciójeleneten túl, más nem is nagyon szorult a filmbe. A történet káosz, akárcsak a karakterábrázolás során vett kanyarok (ezek ugye a vágásnak tudhatók be... reméljük), hatalmas hiányérzete támad a nézőnek. De! Még így csonkán is abszolút élvezhető az első óra, míg szereplőink meg nem érkeznek az uticélnak hirdetett New Yorkba. Az oroszországi környezet frenetikusan lett ábrázolva, a hangulat teljesen rendben van, Diesel apó is megállja a helyét, kinek dörmögése teljességgel szimpatikus, főleg a kezdő monológ. A tengeralattjárós jelenet, pedig egyszerre remek és szörnyű, első a kidolgozásra, második jelző a valóságosságára értendő. Szóval, jó pontjai még így is akadnak, miből 3-at minimum RZA muzsikája érdemel, ki egy zenei géniusz, korának mestere és ezt már többször is bizonyította, ez ugyanígy elmondható Hans Zimmerről is. Még megemlíteném, hogy Diesel türhető játéka mellett, a többiek sem estek túlzásba, Thierry még próbálgatott, néha egész meggyőző volt, de Michelle Yeoh mit keresett itt? Sajnálom Kassovitz-t, kasztrálták a csődőrnek tervezett fiát, mindenesetre a rendezői változatnak (ha kikerül) a maga 160 percével, minden hezitálás nélkül megelőlegezem a 8 pontot, mert annyi volt ebben... érezni.
Babylon A.D. (2008) - 10/4