Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

A bombák földjén (The Hurt Locker, 2008)

2010.02.21. 18:00 - dzsoni szánsájn

18 komment

Amikor több, mint fél éve elégedetten bólogattam a 'The Hurt Locker' stáblistája előtt görnyedve, konstatálva, hogy jó ég mekkora film ez, eszembe sem jutott, hogy felmerülhet a neve a most zajló díjszezon kapcsán, hogy egyáltalán bárminemű visszhangot generálhat e mostohán kezelt remekmű. Erre ott tartunk, hogy a rendező, Kathryn Bigelow (pl.: Point Break), volt férjének macskáival néz szembe az Oscaron. Persze, ha nincs Cameron, az írást taglaló film sincs, hiszen a Terminátor atyja beszélte rá az 58 éves hölgyet a film elkészítésére. És milyen jól tette.

Háborús témában már nehéz újat mutatni, jól lehet, a modern hadviselést még nem csontozták ki teljesen, de legjelesebb képviselőik (pl.: Black Hawk Down, Generation Kill, Over There) mellé megpróbálni felnőni reménytelen vállalkozásnak tűnhet, Bigelownak mégis sikerült, mindezt nem kontrázással - nagyobb bumm, több bumm -, hanem perspektívaváltással érte el, ami persze nem azt jelenti, hogy Amerika aktuális ellenségének bőrében tapasztaljuk meg a háborút - talán meg is lincselnék a készítőket az államok berkein belül -, csupán az amerikaiak által felállított preskripciókat hagyja figyelmen kívűl, látszólagos állásfoglalás nélkül tart bemutatót - olykor dokumentarista stílusban. Persze sablon akad, mint mindenhol, és kissé propaganda szagot is érezni, de ha a veséjébe látunk, rájövünk, hogy itt a csata nem is számít, a háború nem a harctéren zajlik, ebből adódóan meglepő lehet, hogy Bigelow nő létére, milyen jól festi le a hímet magát.

De mit sem ér a pszichológia ha a körítés érdektelen. Szerencsére nem az. A hímre dezignált főszereplő most debütál Irakban, mivel egy balul elsült akció során üresedés lett a bombaszakértői pozícióban. Az újonnan érkezett srác nincs a leváltást megváltásként váró osztag ínyére, ugyanis, míg ők protokoll szerint cselekednek és saját életük védelmét helyezik előtérbe, addig a bombásfiú a munkáját kívánja végezni. Robbanásokat precedál, ez mindennél fontosabb. Ha a védőfelszerelés akadályozza a kényelmes munkában, hát leveszi, ha tiszta célponttá válik az utcán, leszarja. Egészen addig amíg a bomba működőképes. Könnyen lehetne őrültnek nevezni, főleg, hogy őt is várja otthon egy asszony és gyermeke, normális élete lehetne, de ő függő lett. Azt csinálja amiben jó, meglelte létének értelmét, egy ideál.

Bigelow Irakja kemény, idegörlő, életszagú és (ahogy azt nevesebb színészek, kik most csak epizodisták segítségével ábrázolja,) nem válogat. Rámutat, hogy a jenkik kreálta szolidáris obsessiohalmaz nem alaptalan, nem tudhatod, hogy melyik iraki akar cafatokra szedni, hogy melyik van okkal azon a háztetőn és melyik a pusztán kiváncsi természetű. Bigelow sztorija epizodikus jellegű, küldetésről haladunk küldetésre, apróbb intermezzókkal megszakítva, de minden jelenetsor szignifikáns tartalmú, hogy a főhős érthetőbb legyen - aki egyébként a rendezőnő jól bejáratott karaktere. Üresjárat nemigen van, az akciójelenetek roppant feszültek, a némán, hosszas perceken át tartó mesterlövészpárbajnál kiszakadna szívünk, vagy amikor hőseink a sok ugyanolyan civilt pásztázzák potencionális terroristától tartva, az adrenalin lefolyik a vászonról. Főhősünk mellett a mellékszereplők csak egydimenziós segédekként létezhetnek, de ez megbocsátható az, egyszer csúnyán félresikló, de remek monológokkal, dailógusokkal tarkított forgatókönyvnek (mely valós élményekből táplálkozik).

Ahogy mindenki, a főszereplő (aki eredetileg Colin Farrell lett volna) is csak a helyét keresi. Külön megmosolyogtató, de egyben nem túl kellemes jelenet az is, mikor hősünkben, kinek másodpercek törtrésze alatt kell meghoznia életmentő döntéseket, amolyan kognitív disszonancia lép fel hazatértekor. Ahhoz, hogy ezt átérezzük, nagyban segít Jeremy Renner teljesítménye, aki emberfelettit alkot a retrohím (igen, sajnos egyre inkább retro állapot) megformálójaként. A mellékszereplők is jól játszanak, amennyire a szkript engedi persze. Az operatőr munkája,a zene, minden klappol Bigelow filmjében ahhoz, hogy kijelenthessük, az egyik legjobb háborús filmmel van dolgunk. Mindezt 11 millió dollárból, ls viszonylag kevésnek mondható elhasznált ólommennyiség mellett. Végezetül, Bigelow nem foglal állást, nem is ez a célja, de ha már itt tartunk, gondoljunk bele. Az irakiak a megszállók ellen küzdenek. 10/9.5

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr491778097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

simonp1 2010.02.21. 20:15:13

True! Nem rajngok a háborús filmekért, de ez nem is az. Mesteri. A legjobb film úgyis Avatar lesz, rendezőit Bigelow-nak!

szinema1 (törölt) · http://szinema.blog.hu/ 2010.02.21. 20:51:55

tényleg jó, hogy nem csak háborúként közelítik meg a témát. annál sokkal mélyebb ez.

kaamir 2010.02.21. 21:03:00

Sima akciófilm Iraki környezetben, sztem semmi újat nem hozott. Kicsit rasszista, viszont nagyon propaganda ízű. Se háborús filmnek, se lélektani drámának nem elég jó. 5/10

VVega · https://debugme.eu/ 2010.02.21. 21:08:51

A tavalyi év egyik legjobbja. Addiktív. Rendezőit Bigelow-nak! :)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.02.21. 21:33:39

Bírom, hogy legalább annyira osztja a népet, mint mondjuk a múltkoriban a Nem vénnek való vidék... Ez a Renner srác pedig egyértelműen jobb választás a Colin Farrelnél.

Eni08 2010.02.22. 01:43:15

Bizony hogy 9 és 10 közötti pont jár neki :)
Mostanában a legjobb háborús film, amit láttam...megnézés után rögtön újráztam..meg még egypárszor :)

És az a legjobb hogy nem azt mondják rá, hogy "pff látszik, hogy egy nő csinálta..." hanem hogy "wow ..és ezt egy nő csinálta, le a kalappal" :)
Ráadásul a BAFTA-n besöpört rengeteg díj is azt igazolja, h Good job Kathryn! :D

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2010.02.22. 09:52:34

Mostani időkben tény, hogy nincs sok jó háborús film, és ez az egyik legjobb mostanság, még ha eléggé elhajlik is az amerikaiak keze felé, propagandaügyileg, néha nekem kicsit rétestésztáztak is vele (azért a Paradise Now ennél érzelmileg hatásosabb-nálam), de azért egy 7/10-re jó, többre nem, azért mert nincs mire: (Zene, látvány, érzelmi vonal azért nem lett teljesen kitöltve).

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.02.22. 15:19:12

Tegnap néztem meg, és én még a rossz filmekben is meglátom a pozitívumot, de ez valami nagyon rossz film volt.

1 Oscar jelölést sem ér, olyan mintha egy Spektrum dokumentumfilmet néztem volna, semmi normális cselekmény, csak 1-1 "eset", amire kimegy az egység és a csávó elvágja a drótot ...

Érthetetlenül túlsztárolt film 4/10

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2010.02.22. 15:27:44

@zero: "csak 1-1 "eset", amire kimegy az egység és a csávó elvágja a drótot '

hát, ahogy az életben, gondolom

Eni08 2010.02.23. 10:58:05

@zero: Ha ilyen dokumentumfilmek lennének a Spektrumon többet néznék tv-t :D :D

Moso 2010.02.23. 20:38:57

zero:
meg milyen már, hogy nem futnak a robbanás elől mint a "valóságban", mi?
meg a robbanás sem nagy lánngal fut a fickó után.
kiveszett a hitelesség a filmekből:)

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.02.24. 09:34:05

@dzsoni aka47 ede:
@Eni08:
@Moso:

nagyon klassz kis doksi film lenne a Sprektrumon, de egy "picit" túl van sztárolva ...azt nem mondjátok már, hogy ez a 2009-es év legjobb filmje ....

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2010.02.24. 19:37:11

@zero: igen, nem ez 2009 legjobb filmje. az a becstelen brigantyk, utána meg a harry brown. viszont biztos a legjobb 5ben van. az meg azt gondolom nem semmi.

victor vacendak 2010.03.09. 10:34:05

tulajdonképpen egy szép mese ez is. A valósághoz annyi köze van, mint egy Brúszvillisz filmnek. HA egy katona ilyesmiket követne el, vagy halott lenne 1 napon belül, vagy hadbíróság előtt állnak 2 után. Nézhető film, de hogy Oscar-t kapjon? Politikia döntés megint.

»RyuK« 2010.03.16. 15:23:04

Semmilyen hatást nem váltott ki belőlem, csak ürességet éreztem utána. Hosszú és unalmas film, tehát egyértelmű, hogy sok oscart kapott. Zene alig van, kamerarángatás viszont annál több. A történet nulla, olyan, mintha egy Discovery-s sorozat néhány random epizódja lenne végtelen hosszúságú filmmé összevágva. A színészek jók, és persze, akad egy-két érdekes, izgalmas jelenet (amit tönkre vág az operatőri munka), de ennyi. 4/10 jóindulattal. És egyik díjat se érzem jogosnak.

farkamatvakarva 2010.07.24. 22:50:25

gondoltam, hogy ezt a filmet szétszopkodja a kritikus :)
pedig csak egy fos b kategóriás film, az oscart általában ilyen xarok szokták megkapni

Spawn85 2010.07.25. 14:37:27

@farkamatvakarva: Hogy mi sz*r, mi nem az egyéni megítélés kérdése. Szerinted ez sz*r, más szerint meg az, ami mondjuk szerint minden idők legjobb filmje. Ez már csak így megy. :)

Amúgy szerintem is kb. 7/10 a "The Hurt Locker". Az, meg, hogy az Oscar-on politikai döntés születik, évek óta nem újdonság.