Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

október 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Önismereti kérdések (Mickey Rourke)

2009.02.14. 17:57 - paulkemp

7 komment

Mivel lassan elérkezik az a pillanat, hogy a hazai mozik is műsorukra tűzik Darren Arranofsky legújabb filmjét, úgy gondolom, hogy itt az ideje számot vetni a mostanra díjat-díjra halmozó főhős eddigi karrierjével. Talán kicsit önkényesen ehhez három filmet választottam, melyek még minden bizonnyal a mélyrepülés előtt készültek.
 

Valamikor a 80-as években kezdünk, egy olyan filmmel, mely vitathatatlanul a legjobb alakítása Rourkenak. Majd pár évet ugorva az időben, egy érdekes neo noir alkotás következik, aztán pedig a 90-es évek elejéről egy még könnyedebb produkció, mely talán már nem az igazi, de mindenképpen kiérdemli a helyét ebben az áttekintésben.

Tehát olyan filmekkel a háta mögött mint a 9 és fél hét, a Törzsvendég és A sárkány éve, vállal el egy szerepet Alan Parker filmjében az Angyalszívben, mely a kritikusok egybehangzó és az én szerény véleményem szerint is a legkimagaslóbb színészi teljesítménye pankrátorunknak. A produkció színvonalát tovább emeli Robert de Niro jelenléte, ki tökéletesen hozza a titokzatos megbízót.
 

A film egy kései noir alkotás, mely a klasszikus film zsáner elemeit nagyon jól vegyíti a mágikus realizmus stílusjegyeivel. Harry Angel (Mickey Rourke) egy piti magánnyomozó, kinek megvannak az elvei a vállalt ügyeivel kapcsolatban. Így semmiképpen nem keveredik rázós dolgokban, egészen a film kezdetéig. Ekkor viszont Lucius Cypher (Robert de Niro) egy könnyű ügynek tűnő eset felgöngyölítését bízza rá, mely egy régi adósa felkutatása lenne.


A cselekmény előrehaladtával persze a dolgok összekuszálódnak, s a keresett személy, mint valami elérhetetlen szellem követi a nyomozás fejleményeit, s Harry véleménye szerint az egyre szaporodó hullák is az ő számlájára írhatóak. A mozi szép lassan telítődik misztikus elemekkel, melyeket a voodoo mágia, vallás, életmód szolgáltat.

A film kétségtelenül az önismereti és személyiséggel kapcsolatos kérdéseket feszeget, melyet ügyesen ágyaz a szórakoztató, izgalmas misztikus, erotikától túlfűtött alkotásba. Rourke szinte hibátlanul hozza a játékidő alatt testileg és lelkileg összetörő nyomozó alakját, ki mint kiderül saját kilétével sincsen tisztában, s csupán egyszerű gyalogként terelgették a nagyok egy képzeletbeli sakktáblán.

Ehhez képest a Johnny, a jóarcúban, egyértelműen Rourke karaktere (természetesen a címben is szereplő karakter) irányítja a szálakat. A testileg deformálódott szintén noir hős, a véletlenek összjátéka során abban a szerencsében részesül, hogy egy szociológiai kísérlet folytán plasztikai sebészek kezébe kerül, s gúnyneve valósággá válik.

 



A cselekmény e kissé talán közhelyes, de ettől függetlenül elég romantikusnak tekinthető metamorfózisra van felfűzve, s egy bosszú történetét meséli el. A játékidő nem tartalmaz sok mellébeszélést és üres járatot, a kornak megfelelően egy tempós, jól felépített akció filmnek tekinthető. Adott a rablás, hol a banda egyik fele elárulja a másikat, majd némi közjáték, s a bosszú, mely az új kinézetnek köszönhetően ugyan úgy folyhat le.

Alapvetően ebben az esetben is önismereti, önértékelési problémákat feszegethetünk a film narratívájával kapcsolatban. De természetesen elkanyarodhatunk az emberiség testkultuszához is, de lényegileg ezzel is az előbbiekben említettekhez kanyarodunk vissza. Azaz Johnny a drogos anya által világra hozott torzszülött, szociálisan defektes karakterének fejlődéstörténetét követhetjük bizonyos értelemben, azaz a sorok között nyomon. Mely nagyon jól kirajzolja, hogy önértékelésünket, önismeretünket mennyiben befolyásolja az a közeg, vagy tágabb értelemben vett közösség, amiben mindennapjainkat töltjük. Rourke eleget tesz a kívánalmaknak, s a kerettől várható maximumot hozza ki a karakterből

Hasonlóan értelmezhető a másik terítékre kerülő akciófilm is, melyet igaz a kritika nagyon lehúzott, de később megtalálta közönségét, s akár csak a Ford Fairlane kalandjai a szövegek miatt feledhetetlen alkotás lett. Hisz Harley Davidson és Marlboro Man története, mára talán tényleg olyan klasszikussá vált, mint a Rock’n’Roll detektív meséje.

Ebben az esetben is egy bosszúról van szó, de itt rossz emberektől, rossz dolgot sikerült elrabolni, s e talán kicsit Smith ügynök elődjének tűnő gépfegyveres alakok elől menekülve kellene számot adni valamiről. Persze ez nem sikerül, így marad a szórakoztatás, s a golyózápor, melyek által kijelölt területnek viszont nagyjából eleget tesz az alkotás.

Rourke természetesen itt is remekül hozza a modern Pokol Angyalának tűnő figurát (talán közre játszik benne, hogy ekkortájt már egy Angyal áll edzőként a bokszolói karrierjét feltámasztó színész mellett). A film ezen kívül talán tényleg nem érdemel szót, bár tény és való, hogy Marlboro Man is szokatlanul hihetőnek tűnik, a Miami Viceos Don Johnsontól.

Összességében tehát elmondható róla, hogy két jó barát balladája ez, kik nem igazán találják a helyüket a világban, mondhatni rossz korba, rossz helyre születtek, s mérhetetlen szabadságvágyuknak így semmi képpen nem engedhetnek teret. Így természetesen ez a film is az önismeret, önkifejezés tárgykörében értelmezhető, de akár mint egy utolsó kalapemelés az ekkorra már halott western műfaj előtt is elhelyezhető, sőt talán mint visszatekintés a 60-as évek radikálisabb ifjúsági, vagy már inkább terrorista szervezetei felé.

E rövidke szelete Rourke pályafutásának talán rámutat arra, hogy a 90-es évek előtt, sőt talán még annak elején is (ha nem is ezzel a filmmel, de a Fehér sivataggal mindenképpen) fantasztikus alakításokkal szerzett nevet magának a filmes szakmában, s nem hiába várják sokan a mostanra talán már egyértelműnek látszó fényes visszatérés materializálódását a magyar mozikban. Mellyel talán majd a sort pont innen tudom folytatni (bár ki tujda lehet ezen már a Spun óta túl vagyunk).

 

Címkék: kritika film karrier

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr94943125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mAri · http://tivobitchez.blog.hu/ 2009.02.14. 19:45:04

Harley Davidson és Marlboro Man-t láttam csak ezek közül(sajnos), de az tetszett :) pedig rühellem Don Johnson-t :/ ne kérdezzétek miért....az arca a baj... :D

2009.02.14. 19:52:54

Nagyon jó poszt, köszönjük szépen!

görcs 2009.02.14. 21:40:14

A Spun szerintem a sor folytatása.. Az más kérdés, hogy egy viszonylag szűk rétegnek veszi be a gyomra ideggörcs nélkül.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.02.15. 13:30:25

@görcs: ezen gondolkoztam ez darabig, de miel a film nem Rourkera van kihegyezve így nem vettem fel a listára

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.02.16. 14:33:50

Mondjuk, szvsz egyetlen életműdíjat se kapott Mickey Rourke mostanában, amit kapott, azt a Wrestlerért kapta. Viszont amit ott nyújt, az -nem leszólva ezeket- egy másik dimenzió ezekhez képest. Már színészileg értem.. :)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.02.16. 15:29:15

@efes: igaz én még nem láttam a filmet, de igazság szerint az Angel Heart-tól többet nem hiszem, hogy tud nyújtani, abba benne volt minden, ami egy színészt próbára tehet, s ő ezeket nagyon jól vette. De persze majd kiderül, ha végre moziba kerül.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.02.17. 18:25:12

@paulkemp: Az Angyalszív nekem is nagy kedvenc volt. Mostanában néztem újra, és sajnos már nem működik annyira, mint régen, moziban... Eléggé egyszernézős filmnek tűnik, Luci Ferivel együtt, de elsőre jeges borsószemek gurigáztak a hátamon, azt aláírom. De az már régen volt. A Marlboro Manes film viszont kevesebb volt elsőre is ennél, de mégis jobban működik még ma is, azt meg a tévében láttam pár hónapja tán.

De mondom, a Wrestlerben nemcsak egy jó arc a Rourke, hanem jó színész, a nagy művész értelemben.


süti beállítások módosítása