Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

A félelem bére (Le salaire de la peur (The Wages of Fear))

2008.03.17. 13:29 - VVega

9 komment

Anno 1953.

Egy francia film, a Félelem bére kerül ma kis múltidézésünk középpontjába. Eddig kétszer láttam, de először sajnos túl korán, éretlen fejjel néztem meg (hihetetlen, hogy egy év is mennyit számít e téren). Ez a klasszikus azonban annyira jó, hogy ez szinte semmit se vont le az élvezeti értékéből.

A helyszín egy kis falu valahol Közép-Amerikában. Rengeteg ember tengeti itt az életét, munka és mindenféle kilátások nélkül. A repülőtér ugyan közel van, de ahhoz, hogy ez jelentsen is valamit az itt ragadtaknak, szükség lenne valamire. Pénzre.

Ide érkezik egy Dél-Amerikai országból menekülve Jo (Charles Vanel Arany Pálmát kiérdemelt alakításában). De pénze már neki sincs tovább utazni, ebből a "börtönből". Hamar összebarátkozik a már jó ideje itt tartózkodó Mario-val (Yves Montand), mivel egy egységnél szolgáltak régebben (ez csak sejtés, nem vagyok biztos benne). Mario nagyon elhanyagolja régi cimboráját és lakótársát, Luigi-t, aki emiatt össze is zördül a kocsmában Jo-val. Már csak emiatt a kocsmai jelenet miatt is megéri megnézni a filmet. Egyszerűen fantasztikus.

Az állóvizet a nem messze lévő olajfúrótoronynál kiütött tűz kavarja fel. A vállalat két teherautónyi nitroglicerint akar a helyszínre küldeni a tűz elfojtására. Vizsgán választják ki a szinte öngyilkossággal egyenlő munkára jelentkezők (ennek ellenére rengetegen vanna) közül a négy legjobb sofőrt. Az eredmény alapján az egyik kocsit Jo és Mario, a másikat Luigi és Bimba vezetheti.

Elindulnak és innentől lassan megváltozik minden. A jellemek szinte 180° fordulatot vesznek az egyik teherautóban. Bimba és a mókás, egyszerű, sokak által lenézett Luigi remekül helytállnak. A faluban kemény, igazi férfit játszó Jo pedig már-már az első kanyar után feladná. De a mellette ülő, eddig bohókás playboy-nak látszó Mario erről hallani sem akar és mivel szüksége van Jo-ra, nem is engedi meg neki, hogy kiszálljon. Mario már belefáradt a jövőkép teljes hiányába, a szinte zombiként való vegetálásba és kész bármit megtenni a magát a szabadságot jelentő 2000 dollárért.

Az út rendkívül hosszú hőseinknek, és legalább ennyire izgalmas a nézők számára. Nem is a platókon található több tonna robbanószer, hanem az emberi konfliktusok alakulása teszi feledhetetlenül izgalmassá a filmet. Több meghatározó, szíven ütő mondat, jelenet van a filmben, mint manapság több tucat alkotásban. Csak találgatni lehet, hogy mi lesz a befejezés és persze, hogy hogyan jutunk el odáig, de fölösleges.

A finálé ugyanis felteszi a pontot az i-re. Hibátlan, csakúgy mint az egész film. A félelem bérének üzenete még 55 év távlatából is aktuális. Ma is vannak, nem is kevesen, akik még ezt is bevállalnák azért a szimbolikus 2000 dollárért. 10/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr24384470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koimbra · http://filmdroid.blog.hu 2008.03.17. 14:13:34

Klasszikus!! Fantasztikus film volt, láttam vagy 10 éve, de megnézném megint

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2008.03.19. 11:08:13

Ejha,ez az első,amire 10-ből 10-et adtál,ha jól tudom:O

Úgyhogy látnom kell:)

VVega · https://debugme.eu/ 2008.03.19. 21:06:12

Első, de közel sem az utolsó :)

Sztrovacsek 2008.03.21. 11:14:40

Remek film!
Engem még különösen az fogott meg, amikor Bimba borotválkozott, hogy ha meghal, akkor "tiszta" legyen.

Mozifan · http://mozifan.blog.hu 2008.03.24. 00:45:21

Nem egy vidám film az biztos. De én az ilyeneket nem szeretem. :)

Varga Denes 2008.04.14. 17:01:52

Nagy kedvenc nálam is. A 70-es években elkészült az amerikai remake és a Sorcerer nevet kapta. És ha lehet ilyet mondani, jobb lett, mint az eredeti. Még sötétebb, még nihilistább. Ajánlom megtekintésre, ha ennyire tetszett a Félelem bére, nem fogsz csalódni az amerikai feldolgozásban sem. Friedkin rendezte (Francia kapcsolat, Ördögűző) ez talán jó támpont, hogy milyen lehet az ő verziója. Nála jobban megismerjük a karakterek múltját, ami előnyére válik a filmnek, a feszültség elviselhetetlenségig való fokozásában pedig már a francia eredeti is tökéletes volt, azt nem lehetett überelni, csupán megpróbálni megismételni. A Sorcerer utolsó jelenete nálam veri a z eredeti film befejezését. Hálás feladat azon gondolkozni, hogy két 10/10-es alkotás közül melyik a jobb :)

VVega · https://debugme.eu/ 2008.04.14. 19:00:56

Kösz a tippet :) Megpróbálom valahonnan beszerezni és megnézni. Ha megvolt, szólok :)

Zsolt 2008.05.13. 20:31:16

Nekem a "remake" kevésbé tetszett, mint az eredeti :)
A Sorcerer zenéjét egyébként a Tangerine Dream szerezte..:)

moviecritic 2008.08.10. 21:51:15

Nem véletlenül hívták Clouzout-ot "francia Hitchcock"-nak. Ez a film minden tekintetben kitűnő, a feszültségkeltés elsőrangú, a hosszúra nyújtott expozíció (szintén hitchcocki fogás) pedig szikár realizmusával ad megdöbbentően pontos képet a nyomorról és a pénzért bármire képes, stagnáló, kitörni vágyó, de arra képtelen emberekről. Elsőrangú klasszikus!