Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Blindness

2009.09.03. 07:06 - paulkemp

7 komment

 

Fernando Meirelles két fantasztikus film után kissé vissza vett a tempóból és a színvonalból, de semmiképpen sem annyira, hogy ne lenne érdemes megnézni legutóbbi alkotását, a Vakságot (Blindness, 2008).

A film egy férfi (Yosuke Iseya) megvakulásával kezdődik, ki az autója volánja mögött egyik pillanatról a másikra a világ helyett csupán fehérséget lát. A környezete természetesen (egy nagyvároshoz méltón) csupán problémának tekinti, s bár ehhez képest meglepően hamar érkezik a segítség, de gyorsan kiderül, hogy egy szimpla tolvajról van szó.

A mozi ezután feszes tempóban folytatódik tovább, s sorra ereszkedik a megismert szereplők szeme elé fehérség, hogy aztán a társadalom kilökje magából őket. Az első „áldozatok” karanténba kerülnek, s a teljes elhagyatottságtól csupán egy orvos felesége, egy látó nő (Julanne Moore) menti meg őket. E „felvonásban” a demokratikus értékek és a diktatúra ütközik egymásnak, hogy elvezessenek a fináléhoz.

A karanténból való kijutás után egy posztapokaliptikus világ tárul fel, annak minden kliséjével együtt, hiszen úgy tűnik, hogy „a világ szeme e fehér felhők mögé tévedt”. Tehát szeméttel teleszórt utcákon, halottakból lakmározó kutyák között követjük nyomon „felszabadult hőseink” utolsó tánclépéseit, mely talán pont egy-két lépéssel hamarabb ér véget, mint azt várnánk.

Alapvetően tehát a nyugati társadalom kritikájával, vagy legalábbis annak minden nyűgének bemutatásával állunk szemben, mely igaz logikusan nyomon követhető, szépen kibontott, ám mégsem teljes, s elégséges, ahhoz, hogy a film ettől megálljon a lábán. Ilyen értelemben (s főként a forgatókönyvet szülő könyvhöz képest) nem beszélhetünk egy jó alkotásról, inkább csupán egy vizuális orgiáról, hiszen mind a vágás, mind a fényképezés olyan kiemelkedőre sikeredett, hogy akármilyen mögöttes tartalom keresgélése nélkül is élmény (főként széles vásznon – a szex jelenet a doktor és a kurva között nálam simán bekerült a top5-be).

Ezért meg kell próbálnunk valamilyen más lábat keresni a mozinak, ám lehetőségeink elég szűkösek, hiszen szinte akármilyen nyomon elindulva a társadalomkritikánál kötünk ki, mely mint már ismeretes, nem a legtökéletesebben celluloidra vetett támaszték. Tehát hiába keresgélünk a fehér lepel, mint ártatlanság nyomvonalon elindulva, a „megfertőződés” a már említettekhez juttat el minket. Ugyanúgy, mintha posztapokaliptikus filmként kezeljük az egészet, s csak mint ha a „megváltó” tézisén keresztül próbáljuk megragadni az alkotást.

Egyetlen kibúvónak tűnhet ez alól, ha az egészet, egy furcsán kicsavart barlanghasonlat parafrázisnak tekintjük, de ehhez túl kevés a kapaszkodó, melyeken keresztül az esetleges fejtegetés megállná a helyét (illetve közel sem biztos, hogy ez sem ugyanoda lyukadna ki, mint az előbb említett alternatívák). Így nem marad más, mint az ingatag lábakon álló óriás, mely igaz látványában kimagasló alkotás, ám mégsem képes az elvárásoknak megfelelni (sem az alapanyaggal, sem a rendezővel szembenieknek).

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr771356831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2009.09.03. 11:30:35

Számomra ez eddig az év egyik legrosszabja, és hatalmas csalódás a könyv után.
Meirelles nagyon lebutította, kikozmetikázta Saramago amúgy kőkemény könyvét.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.09.03. 11:39:16

@kaamir: a könyvet sajnos nem olvastam, de most munka után megyek és beszerzem, akkor lehet megváltozik némileg a véleméynem, majd meglátjuk

Tévésámán · http://transfesser.blog.hu/ 2009.09.03. 13:42:49

Paul koma, mért nem írtál egyszerűen annyit, hogy nem szól semmiről?:D

nyuszisz 2009.09.03. 21:14:22

Szerintem nem volt rossz film, azt nem mondanám, hogy semmiről se szól.

Én sem olvastam a könyvet, nagyon eltér tőle a film? Mert a végén volt egy kis hiányérzetem.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.09.04. 09:48:05

@nyuszisz: annyiban biztos, hogy a megvilágosodás címmű műben folytatódik, de még nem kezdtem bele leköt a jazz fesztivál

@Tévésámán: :D

Dagenham · http://bluejaunte.wordpress.com 2009.09.08. 18:01:47

A szinopszis alapján nekem egyből a "The Day of the Triffids" c. pompás könyv ugrott be, a könyv alapján készült filmet (1962-es) még nem láttam. Emlegetik úgy is, mint a "28 Days Later" egyik fő gyökerét.

Mindenesetre az írás felkeltette az érdeklődésemet, még ha negatív is :).

VVega · https://debugme.eu/ 2009.09.20. 14:10:19

Már Saramago regénye is csak egy erős közepes, ami az elején ugyan hihetetlen feszes tempójával és izgalmas ötletével beszippantott, de a végén már szívesen lapoztam volna hármasával is akár, olyan szinten érdektelenné és halálunalmassá vált. Önismétlés és felszín karcolgatás ezerrel.

A mozi. Egy tipikus szolgai megfilmesítéssel van dolgunk, mely egy pillanatra sem mer elrugaszkodni a könyvtől, ellenben rosszul méri az arányokat, és elveszi az alapanyag naturális-brutális élét. Ezen finomkodó stílus miatt pedig közel sem annyira átélhető, megrázó főhőseink kálváriája. Technikai oldalról tényleg erős a mű, na meg van egy-két zseniális jelenet, de összességében ezek sem teszik könnyebben végignézhetővé a cuccot. Rossz.


süti beállítások módosítása