Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Az amerikai gépezet

2009.08.03. 16:59 - paulkemp

2 komment

9/11 után valami megváltozott a világban, ez tagadhatatlan. Az viszont, hogy ez milyen irányba történt már sokkal kétségesebb ösvényekre mozdíthatja el a töprengőt. Egyes amerikai patrióták üdvözlik az azóta megvalósult változásokat, mások az ördögöt festik a falra, hogy az ember személyiségi jogaiból lassan csupán kihűlő hamu marad. A filmművészet roppant érdekesen, s talán nem várt helyekről is lereagálja mindezt (bár talán közhely, hogy a zsáner filmek reagálnak leggyorsabban a világ eseményeire), még ha nem is direkte.

Három filmen, s azok folytatásain keresztül tökéletesen meglátható az a paranoid hangulat, mely a fentebb utóbbiként említett tábor érezhet magáénak, s bár igaz, hogy míg ezek közül kettő roppant elrugaszkodva és szimbolikusan tagolható be e címke alá, dehát ilyen időkben ki próbálna hazafiatlan színben feltűnni.

Tehát először ott a Kocka (Cube, 1997), pontosabban a trilógia záródarabja (Cube Zero, 2004), melyben egy pillanatra bepillanthatunk abba a bizonytalan világba, hol nem tudod merre fogsz felébredni holnap, s nem leszel-e egy hatalmas gépezet kísérleti patkánya. Aztán ott van a Fűrész (Saw, 2004), mely szintén az előző félelemmel játszik el még gonoszabbul, s filmes szempontból sokkal élvezetesebben (legalább is az első rész). Végezetül pedig a Bourne tirlógia, mely nem köntörfalaz, nem keres kibúvókat, hanem maga (fiktív) nyers valóságában mutatja meg, hogy hogyan is, milyen hatáskörrel működhet az amerikai hírszerzés.

Bontsuk ki talán két részletben a dolgot. Párosítsuk témájuk és műfajuk szerint össze a két szimbolikusan értendő alkotást, hiszen oly nagy különbséget csupán minőségükben tudunk tenni köztük, e perspektívából lényegileg semmi nem választja el egymástól őket. A kulcsszavak a „paranoia” és a „gépezet a háttérben, mely képes minderre” lesz. Hiszen mindkét alkotás arra a félelemre játszik rá, hogy tőlünk független tényezők markába kerülve a kiszolgáltatottság oly szintjére kerülünk, mely már egyértelműen egészségtelen mind testileg, mind lelkileg. De míg ezt a hatalmat a Kocka egy szervezet kezébe adja, addig a Fűrész sokkal transzcendensebben, egy ember mindenhatóságával játszik el, aki ráadásul jobbá akarja tenni a világot, s ráadásul rendelkezik olyan háttérrel, mely lehetővé teszi ezt számára.

Nem nehéz talán felismeri ebben a szeptemberi katasztrófa bizonyos következményeit, s ezek alapján a filmeket mind a terrorizmus, mind a terrorizmus ellenes intézkedések okozta félelem számlájára írni. Persze mindez csupán (mondhatni) gondolatkísérlet, hiszen az esetleges hasonlat, szimbólum értelmezése elég tág térben történik, illetve ezen alkotások hátterébe (főként a Kocka esetében) ilyen dolgokat vizionálni talán kétséges, de furcsa, hogy pont a megfelelő időben, a megfelelő húrokat pengetik meg, játszanak rájuk (ha így jobban tetszik).

Kevésbé zavaros víznek tűnik a Roger Young filmjéből készített remake, s folytatásai, hiszen Bourne története végezetül bevallja, hogy az amerikai állampolgárok védelme érdekében, akár honfitársat is ölhetnek, sőt maga az ember, akit erre használnak is csak egy eszköz az illetékesek kezében. De ettől sokkal tovább is megy, hiszen félelemkeltők azok az eljárások, mellyel a filmek során találkozunk. Ahogyan a CIA akárhol és akármikor más országok szuverenitásával nem törődve képviseli az Államok érdekeit az vérlázító, de közel sem elképzelhetetlen.

Természetesen könnyű lenne ráfogni, hogy ezt WTC elleni támadás előtt is így gondoltuk, de ebben az esetben az időzítés még gyanúsabb és kézenfekvőbb. S bár az is igaz, hogy a filmek még csak érintőlegesen sem tárgyalják a terrorizmus kérdését (a három film alatt egyszer hallhatjuk a terrorista szót), paranoid hangulatában és a felrajzolódó gépezet kapcsán nyugodtan e félelmeket meglovagló, vagy egyenesen ebből születő filmek közé sorolhatóak.

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr251287009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz 2009.08.04. 06:10:24

Ha 9/11, akkor nekem elsőre mindig a Lost ugrik be, aztán a Fringe.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.08.04. 13:14:07

@nyuszisz: a lostot lassan el fogom kezdeni, mert ahogy kicsit olvasgattam róla egésszen felcsigázott


süti beállítások módosítása