Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

A sztárkultusz születése (Ken Russell - Valentino)

2009.03.29. 17:01 - paulkemp

3 komment

Ken Russelltől nem áll igazán távol az életrajzi filmek prezentálása. Talán mondható, hogy a BBC-nél volt elég ideje, hogy beletanuljon ebbe a műfajba. A Lisztománai vagy a Zenerajongó méltán elismert alkotások, s a körülöttük kialakuló hatalmas botrány miatt talán nem is felejtette el annyira a köztudat őket, mint megannyi más remek Russell alkotást.

A Valentino sajnos valószínűleg inkább a ködös homályba vesző kategóriába sorolható be, pedig a film témája aktuálisnak tekinthető, ha jó szögből vetjük rá a pillantásunkat, illetve a film formabontó mivolta a mai napig magasan tartja a mű színvonalát. De a sok udvariaskodás helyett lássuk inkább az alkotást.

 

Rudolph Valentino? Hogy semmit nem mond a név? Furcsa! Hisz az első igazi hollywoodi sztárról beszélünk. Az első fényes csillagról, kinek lábai előtt nők hevertek, kinek története már-már tündérmesébe illő, bár a vég inkább valami drámába, de hát mi mást is várnánk egy ilyen férfiútól.

 

Tehát Russell magára vállalta, hogy Rudolf Nureyev (a kor egyik kiemelkedő táncosa) közreműködésével mozgóképre alkalmazza a néma filmek legragyogóbb szereplőjének az életét, melyben nők és ital, siker és bukás, imádat és utálat oly könnyedén karolt egymásba, hogy a film előreláthatólag is botrány szagot eresztett magából.

 

Mégis miért, mert Rudolph tényleg egy megtestesült „isten” volt, ki ennek tudatában a névtelenségből a legmagasabb csúcsokra jutott, hogy irigyeljék, megvessék de legfőképpen imádják. A mozi a színész halálával kezdődik, s ez a száll foglalja keretbe a mesét, melyet különböző hozzá közel álló emberek szájából hallhatunk (s hogy mindezt újságíróknak köszönhetjük…, de majd később).

 

Tehát a ravatal, arany koporsóval, s annyi virággal, melyet még valószínűleg bizonyos televízió közvetítést kiérdemlő hercegnő is megirigyelt volna. Már-már pszichedelikus összhatásban tündöklő környezetet a szürrealitás mélyebb bugyraiba süllyeszti az őrjöngő tömeg, kik a rendőrség erőteljes fellépése ellenére is megszentségtelenítik az inkább cirkuszi közegre hasonlító (Fellini) settinget.

 

A képek ezután New Yorkba viszik a néző, majd kis közjáték után LA-be, mely utazás során kibontakozik egy életút nőkkel, botránnyal és glamurral szegélyezett pályája. Russell viszont nem enged minket egy pillanatra sem markából, s nem csúszik el egy pillanatra sem, hisz erősen túlexponált szereplőivel, a némafilmet, komédiába hajló hangos filmmé teszi, s hiába a szó, a túljátszás kötelező (tiszteletadás).

 

Hisz miközben a táncos élő, eleven istenné változik, a némafilmes színészek minden eszköztára felvonul, s az arcok, a mozdulatok többet mondanak mindennél. A képi világ ezzel össze is áll, s mi elvarázsolva nézzük a kibontakozó emberi drámát, s csupán érezzük a háttérben megbújó svejket, matadort, egyéb utalásokat, melyekkel Valentino a film történetébe írta magát.

 

De végül minden egy egyszerű képpel negálódik, s visszatér a hús-vér képhez, hisz a roppant steril terem a végén, melyben hősünk egy boncasztalon fekszik, minden transzcendentális többletet elvesz, s nem kínál mást, csak egy elcsúszott embert, kinek álmait lecserélte a világ (a filmben halálakor szimbolikusan is elgurul), s olyan dolgokkal helyettesítette, melyet a rajongó látni szeretne, melyre a rajongó vágyik.

 

Ezzel el is érkeztünk a gondolathoz, mely eddig ott rejtőzködött kimondatlanul a sorok között. A sztárság mibenlétének legsúlyosabb momentumáról beszélünk, hisz habár Russell az egész filmben hangsúlyozza Valentino emberszerűségét, még így is nehéz annak látni őt, ami valójában. Hiába a narancs végig húzódó momentuma (hisz ő semmi másra nem vágyott csak egy narancsfarmra Kaliforniában), hiába az esendő ember képe, s a legutolsó képkockák, az egész kontextus, az újságírók és a rajongók hada egyértelműen átértelmezi ezt a képet, s úgy csavarja, hogy egyszerű, eladható termékké degradálja Rudolphot.

 

Ennél fogva pedig érdekes visszatekintés ez a hetvenes évek kontextusából, a sztárság születésének pillanatára, mely ma is ugyanannyi érvénnyel bír, mint akkor, ha egyébként még nem többel (nem igazán akarom túllépni a film keretét olyasmivel, ami esetleg társadalom kritikának tűnne, bár valószínűleg megtehetném, de ezt inkább mindenki illessze ide magának).

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr291033303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2009.03.30. 15:06:48

én képes lennék ezt beszerezni valahonnan ? :)
felkeltett..

nyuszisz 2009.04.06. 22:08:53

a vége felé elfáradtam. a hangulata tetszett.
szegény, vágyott a narancsültetvény után, de 1-2 film után belevághatott volna a dologba - persze megértem, én sem teszem azt mindig, amire vágyom, hagyom, sodorjanak az események.


süti beállítások módosítása