A következő cikk szerzője ANGELUS. Köszi!
John Carpenter kultfilmje a Halloween 1978-as bemutatása óta az egyik alapműnek számít saját műfaján belül. A slasher horrorok alapköve a saját magunkban rejlő szorongást hozza felszínre és éppen ezért olyan félelmetes még ma is. Megélt már vagy fél tucat folytatást, de az első és eredeti Halloween hangulata utánozhatatlan.
Szinte hihetetlen, hogy a minimalista költségvetése ellenére ennyire sokkoló és rémisztő. Háromszázezer dolláros összegből nem lehetett csodákat kihozni pl. a szereplők saját ruhájukat hordták és a kellékként használt őszi faleveleket minden forgatási nap után gondosan összesepergették majd másnap ismételten szétszórták. A kezdő forgatási napra nem sikerült megtalálni a leggonoszabbnak kinéző kisfiút, ezért a kicsi kezek nem máséi, mint Debra Hill produceré voltak. A filmzenére sem kellett sokat költeni, hiszen Carpenter híres volt arról, hogy filmjeihez saját maga készít zenét egyetlen szintetizátorán. A Halloween nyitó dallamai mindmáig a legemlékezetesebb filmzenék között vannak.
Ahogy már az Ördögűző kapcsán is emlegettem , - egy másik kritikámban - megjelent a filmekben a gonosz gyermek figurája, amely ez esetben szintén alapanyag. (Későbbiekben az Ómen című filmben is hasonló szerepkörbe kerül egy gyermek) Michael Myers maga a megtestesült gonoszság, aki 6 éves korában Halloween éjjelén megöli nővérét és elmegyógyintézetbe kerül. Hosszú éveken át egy szót sem szól, az öt kezelő Dr. Loomis azonban tisztában van azzal, hogy Michael sohasem szabadulhat ki, megtesz minden tőle telhetőt, hogy bezárva tartsa. Tizenöt évvel később egy esős őszi éjjelen a húszas évei elején járó fiú megszökik az intézetből és úti célja nem más, mint Haddonfield és azon belül szörnyű rémtettének helyszíne... közeledik az évforduló és Michael új áldozatok után néz, célpontjai baby sitterek és fiatalok, azonban Laurineban emberére akad. A lány szembeszáll az érzelemmentes Myersel.
A film felvezetője, az egy kamerás jelentsor melyben a gyilkos szemén keresztül láthatjuk a történéseket, hallhatjuk lélegzetét, lépteit és a konyhai kések közötti matatását majd lassú lépteit az emeletre. Hogy a sejtelmességet növeljék, Carpenter egy csukját húzott a kamerára, hogy teljes premier plánban senki ne láthassa a brutális gyilkosságot, csupán annak részleteit. Hiszen a sejtetés, a konkrétum nem megmutatása sokkal nagyobb rettegést képes kiváltani az emberekből. Pusztán pszichológiai alapon már tökéletes a nyitány. A döbbenet igazából akkor éri a nézőt, amikor lelepleződik a kisfiú, aki kezében egy véres konyhakést szorongat.
A vágás nélküli, kézi kamerás jelenetsor után már a kisfiú Michael Myerst egy szó nálküli, magából mindent kizáró kisfiúként látjuk. Kezelője Dr. Loomis azonban valahol tudja, hogy ez a fiú nagyon is érti mi történik körülötte és mit miért tesz. Az időbeni ugrást követően éppen a gyilkosság előestéjén találjuk magunkak, a nyomasztóan esős és sötét éjjelen egy ápolónő és Loomis igyekeznek Michaelért, hogy egy meghallgatásra átszálítsák. Az addig csendesen várakozó fiatal fiú hátborzongató körülmények között elveszi Loomisék autóját és Haddonfieldbe hajt...
Az események innentől egyetlen nap történéseit mutatják, s bár a filmet valójában kora tavasszal forgatták mégis a megteremtett ősz illúziója tökéletes. Myerst jó darabig nem látjuk, csupán érezzük a jelenlétét, amikor egy bizonyos autó elhalad az úton.
Az akkor még kezdő színésznő Jamie Lee Curtis karrierje -ahogy édesanyjáé is, Janeth Lee-jé a Psychoban - szintén egy sorozatgyilkosos filmmel kezdődött, s ez volt a Halloweenn. A sikolykirálynő lánya nem vallott szégyent. Laurine szerepe, az okos és megfontolt fiatal lányé tökéletesen illett hozzá, már abból a néhány párbeszédből, amit barátnőivel váltott karakterének megismerésekor érezhető volt, hogy ez a lány érettebb a többinél s nem csak a pasik érdeklik. A gondjaira bízott gyermekekre anyaként vigyázott, hiszen őket dugta el elsőnek Myers elől.
Néhány idegestő logikai bukfenc azért jócskán maradt a végkifejletben, hiszen az emeletre menekülés, a gardrobb jelenet, majd a sokkos állapotban való verekedés elnyújtása túlontúl hihetetlenné tette az addig remekül felépített történetet. Hiszen ki az, aki háttal ül le egy gyilkosnak, akiről tudja, hogy nem halt meg? S a kést miért nem veszi el tőle? Azonban mindezt tökéletesen kompenzálja az az ominózus utolsó vágás, amikor Dr. Loomis és Laureen kinéznek az erkélyen s nem találják az onnan néhány perccel korábban lezuhant Michael holttestét.
A Halloween a mai napig az egyik leghatásosabb filmtörténeti jelentőségű horrorfilm, melnyek hatása megkérdőjelezhetetlen a később készült slasher horrorok illetve horror szériákban, pszichopatákban és különféle thrillerekben.