Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Az első színes képek

2008.10.21. 13:21 - paulkemp

7 komment

(Andrej Tarkovszkij - Katok i Skripka)

Andrei Tarkovszkij első filmje ez, mely előtt feltűnik a Mosfilm lógója. Eredetileg diplomamunkának készült, melyre így a kor (60-as évek Szovjetuniója) elvárásai erősen rányomják a bélyegüket. Persze ennyivel nem lehet lesöpörni az alkotást, hisz esetlensége ellenére, már itt egyértelműen megmutatkozik a rendező zsenije, s nem egy stílusjegy tűnik fel, melyek a későbbiekben visszaköszönnek majd.

A történet, egy fiú és egy férfi bimbózó barátságát regéli el, mely eleve halálra van ítélve. Ahogy a címből is lehet következtetni két különböző világ - a hegedű (a kultúra, a fiú) és az úthenger (a munkás, a férfi) - találkozásának lehetünk szemtanúi. Melyet szinte végig hegedűszó kísér, s ezzel pótolva a párbeszédeket (hisz nagyon kevés hangzik el a film 40 pár perce alatt).

Ebből kiindulva talán ismét Hegelhez kellene nyúlnom, hisz bizonyos értelemben a film a művészet felsőbbrendűségéről szól (de a kor elvárásai miatt tartalmazza a munka magasztosságát is, ha másban nem a gyermek kíváncsiságában és örömében, mikor felülhet a gépre, illetve az utolsó jelenetben mindenképpen). Ugye Hegel (és kortársai közül sokan mások) a művészeteket, mint az abszolútum megnyilvánulásait tartják számon (vagy éppen fordítva, a művészetben megnyilvánul az abszolútum). A filmben ez a gondolat leginkább abban a jelenetben nyilvánul meg, mikor Szása (Igor Fromcsenko), azaz a fiú játszik Szergejnek (Vlagyimir Zamanszki), s a zenész a fényben tündökölve alkot valamit, míg a munkás az árnyékban meghúzódva elérzékenyül a 7 éves fiúcska játékától.

Persze a jelenet fordítva is értelmezhető, hogy míg a szorgos munkás az árnyékok közt megbújva építi a jövőt, addig a művész a rivaldafényben szórakoztat csupán, s nem hagy semmi maradandót (vagy inkább kézzelfogható eredményt) maga után.

A mozi e jelenet mellett bővelkedik még számos zseniális filmnyelves megoldásban, illetve rettentően jó a kamera kezelése. Hihetetlen érzékről tesz tanúbizonyságot ezzel Tarkovszkij. Gondoljunk csak (hogy visszakapcsolódjuk azért az eddigiekhez) a régi ház lebontására, mely esőben a naptól elzárva a semmivé válik, s ahogy az enyészet lesz úrrá rajta, hirtelen, feltűnik a hatalmas, napfényben fürdő, modern épület.

Vagy gondoljunk azon hosszabb snittekre, melyek szavak nélkül lassan hömpölyögnek, s a kamera képes rácsodálkozni (elidőzni dolgokon) olyasmire, mely talán nem is olyan lényeges. Mintha a történet ideje csupán vánszorogna, s az egész követné a karakterek hangulatát (gondoljunk vissza ismét az épület lebontására, mely közben eltűnik egy pillanatra Szása és hirtelen mily zaklatottá válik a kamera).

Mindezen kívül esztétikai hitvallást is kiolvashatunk a filmből, hisz a legszembetűnőbb motívum a tükröződéseken való elidőzés, vagy a velük való játszadozás. Mintha a rendező elmondaná, hogy film csupán tükörképe a valóságnak, megmutatja azt, bár időnként ferdén és homályosan, de valahogy mindig arról szól.

Nem szabad túlzásokba esni az alkotással kapcsolatban, hisz a tökéletestől még messze áll, mindezek ellenére. Elmondható viszont, hogy érdekes mű, de még nem közelíti meg azokat a filmeket, melyek Tarkovszkijt csupa nagybetűvel írták bele a film enciklopédiájába.

 

Címkék: kritika film dráma

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr82724584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz 2008.10.21. 17:33:56

A bevezetőben valahogy elkerülte a figyelmem ez a film, de ez az írás nagyon tetszik, majd biztos megnézem.
Érdekes ez a gondolat Hegelről, a művészetről és a munkásról, így látatlanban azt gondolnám, a munkásosztályt volt kötelező magasztalni.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.21. 18:23:33

igen van benne valami ilyesmi, ki lehetett volna hegyezni a dolgot arra is, hogy a gyermek a művész és a munkás atyáskodik rajta, de túl kézenfekvőnek éreztem ezt a megoldást, nem hiszem, hogy ez az olvasat a kor kontextusán kívül is helytálló lenne, inkább azok amiket felvázoltam.

nyuszisz · http://nyusszogo.blog.hu 2008.10.21. 19:00:35

Igen, Tarkovszkij is biztos valami időtállót akart.

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2008.10.21. 19:18:43

írás alapján, baromira érdekel, csak lenne honnan megszerezni...

nyuszisz · http://nyusszogo.blog.hu 2008.10.21. 19:23:20

Paulkemp oldalán adtam egy címet a Megörökített időnél van egy kommentben, onnan megszerezheted, csak kicsit nézz szét ;)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.21. 19:41:25

én torrentről szedtem le (vagy mininova, vagy piratebay, de ha ráguglizol, film cím+torrent akkor biztos lesz találat)


süti beállítások módosítása