Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Együtt filozofálás (Tarkovszkij egyetemi filmjei)

2008.10.10. 19:50 - paulkemp

23 komment

Ha csendben leülök és megpróbálom magam elé képzelni a legnagyobb német idealistákat, ahogy valahol időn és téren túl még mindig együtt próbálják meghaladni Kantot, az lényegileg semmit nem mond el Tarkovszkijról, de sokat elárul arról, hogy mi is zajlik egy „egyetem falai” között. Persze ennek a gondolatmenetnek a végigvezetéséhez egy olyan előfeltétellel élek, mely semmi képpen nem egyértelmű. Hisz ha akárki is rá tud mutatni arra, hogy a művészet akármelyik ága mióta szorul az egyetem falai közzé, az vagy járatosabb ebben a témában, mint én, vagy bolond (de leginkább mind kettő).

Igazat kell adnom azoknak az ellenvetéseknek, hogy ez valószínűleg egy történeti probléma lenne, hisz, ahogy korról-korra egymásra épül a fenomének megszámlálhatatlan sokasága, melyet jobb híján a művészet címkéje alá csoportosítunk, elkerülhetetlen, hogy erről krónikát vezessünk, s mint akármelyik tudományban, így ez is krónikásokra szorul (mint ahogy az nyelvileg adott is). Ebből pedig hamar tudom lesz, s így tagolódik a már meglévő rendszerbe.

Beszélünk tehát irodalomtörténetről és -tudományról, filozófiatörténetről és -tudományról s természetesen ugyan ezeket a szavakat a film után is aggathatjuk, illetve sorolhatnánk még egy jó darabig. Valami apróság viszont teljesen máshogy játszódik le az ilyen területeken. Méghozzá, mind a témát szolgáltató alapanyagok megszületése, mind annak feldolgozása s értelmezése. Vannak természetesen közös pontok, de alapvetően mind más alapul szolgáló cölöpöket igényel, melyek között aztán kifeszülhet egy háló, hogy azzá váljon ami.

De miről is beszélek, arról, hogy míg egy vérbeli író magányos munkáját végzi, hogy azt valaki aztán magába és a könyvbe temetkezve elolvassa, s utána esetleg megbeszélje másokkal, addig egy film megteremtése és befogadása is társas cselekmény (már az esetek legnagyobb többségében). Tehát ha Hegel és Schelling együtt filozofálását párhuzamba állítom azzal, amit Tarkovszkij és társai műveltek az egyetemen, nem tévedhetek nagyot.

Ha ezzel az előfeltétellel futok neki annak a két korai filmnek - melyet az egyetemen társaival készített, s hozzá veszem, azt az eddig elhallgatott, háttérbe bújó gondolatot (melyről már esett szó), hogy ez az a közeg, ahol minden feltétel valami új megteremtésére adott (történeti és tudományos szempontból is) a számukra - akkor talán könnyebben rábukkanok az ezekben megbúvó feltevésekre, mint ha önmagukban (átlagos filmként) vizsgálnám őket.

Tehát két alkotás kerül terítékre, melyek az „egyetem” falai közül kerültek ki, olyan szorgos kezek alól, kik vélhetőek nagyjából azonos kultúrkörből jöttek és hasonló előképzettség állt a rendelkezésükre. Tehát miről is lehet szó ezekben? Egyfelől egy trendről, mely éppen uralta a világ filmiparát. Ez rögtön el is vezet minket a Gyilkosokhoz, melyet Marika Bejkuval és Alekszander Gordonnal készített együtt Tarkovszkij, melyben két fiatalember keresi áldozatát, de nem találják. Utóbbi kettő a Hemingway novella forgatókönyvé gyúrásában is részt vett (mely, mint látni fogjuk eléggé jellemző, mármint az irodalmi mű filmnyelvre alkalmazása, az orosz rendezőre).

A film a 40-es, 50-es éveket uraló noir stílus egyik alkotásának tekinthető. A világítással játszik (mely egészen jól sikerült első filmhez képest), ahogy azt a német expresszionista vonalból megtanulta, s rengeteg elhallgatással egy feszült negyed órát teremt a néző számára. Klasszikus kriminek mindettől függetlenül nehezen lehetne nevezni, hisz a bűn maga csak utalás szinten jelenik meg az alkotásban (bár ezt inkább írjuk az író számlájára), s e helyett inkább e levegőben lógó gyilkosságnak a lélektanába tör be. Megmutatja mind két oldalról, hogyan juthatunk el ennek megértéséhez és elfogadásához, s ezen keresztül rámutat egy kiüresedett kor erkölcséré és belenyugvásába. Az áthallások persze egyértelműek talán ezek alapján a hemingwayi és az orosz rendezők kontextusa között.

Másfelől, a fiatal rendezőknek egy tömeg igényt is ki kell elégíteni, mely sokkal specifikusabb. Ha szabad ilyet mondanom a másik alkotás, azaz a Ma még nem hagyhatjuk el az állásainkat egy tökéletes kommunista propaganda film, melyben minden kívánt erény felvonultatásra kerül. Az alapszituáció már sok mindent elmagyaráz ezek közül, hisz ha egy városban hatalmas mennyiségű robbanóanyagot találnak a II. világháborúból, s azt a helyszínen állomásozó katonáknak kell elszállítani és megsemmisíteni, akkor ebben már rengeteg minden kódolva van.

A film narratívjából kiolvashatjuk a néppel törődő politikusok eszméjét, a hős katonákét, kik saját életüket kockáztatva is helyrehozzák a dolgokat, illetve az engedelmes népét, ki csöndben a háttérbe vonulva vár türelemmel. Persze feltűnik még a nép egyszerű fia (ki igaz pont lövészként szolgált a világégés alatt) is, ki hősiesen megmenti egy katona életét. Ezzel nem, hogy csupán az egyszerű közönségnek mesélnek a rendezők, de a valószínűleg az akkori „cenzorok” igényeit is kielégítik.

Természetesen azért ennyivel nem elégednek meg, s jó néhány képpel, szimbólummal, utalással társadalomkritikát is gyakorolnak. Gondoljunk csak a korházban játszódó jelenetekre, hol a műtőasztalon pont a város megmentése miatt hal meg valaki (egyén-tömeg ellentét, bár furcsa, hogy itt pont az egyénnek nincs „arca”), vagy a reklámra, mely érdekes, bár azt hiszem ide nem illő gondolatokat ébreszthet.

Ezzel a két filmmel, ha úgy tetszik azoknak az elvárásoknak, melyeket egy az egyetemen tanuló emberrel szemben állíthatunk meg is felel Tarkovszkij. Igaz persze még nem teljesen kiforrott alkotásokról van szó, de mindenképpen ígéretes felütésről, melyben bizonyítja, hogy érti és uralja a mozgókép műfaját. Ha másként nem is, de legalább, mint filmtörténeti alkotások (egy később óriássá váló rendező első lépései) megállják a helyüket, s ha nem is Tarkovszkijhoz, de az őt körülvevő világ igényeihez mindenképpen közelebb vezetnek.

Címkék: film

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr72707529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bateman · http://bateman.sarok.org 2008.10.10. 23:22:10

"uralja a mozgókép műfaját."

Nem akarok nagyon kötözködni, de ha ebben a mondatban a mozgókép alatt a filmre, mint egészre gondolsz, akkor illenék a műfajt művészetre cserélni...

A mozgókép, mint műfaj ugyanis teljesen értelmetlen.

egysegelem 2008.10.11. 06:57:29

Van egy Tarkovszkij konyvem Kovacs Balint - Szilagyi Akos irta, azt olvastad? Nem tudom azon elemzesek utan meg mit lehet hozzatenni barmelyik filmhez. :->

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.11. 09:01:57

nem mint gondolom sok más ember én sem olvastam, mint már írtam a saját könyvét olvasom.
egyébként mit lehet hozzá tenni, magamat (bár ha ezt homornak szántad bocs, még nem vagyok magamnál, hogy fogjam)

Majdnem 2008.10.11. 09:33:52

erkölcséré, semmi_képpen, hozzá_veszem, mind_két ...

nem gyomlálom tovább

külföldinek teccik lenni?? ...olvassuk már el amit írunk publikálás előtt ...

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.11. 09:53:51

nem külföldinek hanem diszgráfiásnak teccik lenni (de úgy látom minden posztot ezzel kell majd kezdenem).
egyébként meg nem mindegy, hozzá tudnak valaki érdemben a filmekhez is szólni, vagy az már túl bonyolult lenne

Majdnem 2008.10.11. 10:01:50

" egyébként meg nem mindegy, hozzá tudnak valaki érdemben a filmekhez is szólni, vagy az már túl bonyolult lenne "

komolyan hendikepes vagy? ... nem akartalak bántani, bocs ...

-- a filmekről meg csak újra és újra ... és egyre távolabbról, egyre "fiatalosabban" :)

ekrekirts 2008.10.11. 12:00:41

Majdnem ... ... ... ...????? bírom az ilyen embereket komolyan. Nehéz egy mondatot leírni 100db... nélkül mi? Az kell oda.

záp 2008.10.11. 15:35:57

en ebbol egy kukkor sem ertek. hulye-e vagyok?

záp 2008.10.11. 15:36:29

ja, meg egy kukkot sem. persze.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.11. 15:51:30

a cikk első része arra akar rámutatni, hogy a film egy olyan műfaj, mint a német idealisták (hegel, schelling stb) szerint a filozófia (legalább is ugyan úgy kell keletkeznie) illetve felálít egy kontextust, mely keretei között próbálom megtalálni a filmek értelmezési tartományait
a második részhez meg kell nézni a filmeket és világosabbá válnak.
ha nem ezzekkel lenne a probléma kérdezz nyugodtan, hisz nem attól válik valaki hülyévé, hogy nem ért valamit, hanem,hogy nem tud rákérdezni.

asrael 2008.10.11. 15:52:07

amúgy a film nem műfaj, nem művészet, hanem egy médium

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.11. 16:01:28

ez azért erőteljesen diskurzustól függ azt hiszem

gabro 2008.10.11. 16:23:09

Tarkovszkíjról tudok egy viccet, de nem lövöm el, mert olyan magas labda lenne, hogy az már ciki.

Civil Hangya Banda 2008.10.11. 17:26:23

gabro, sebaj, mondd a viccet, legfeljebb nem ütöm le...

jorgecosta 2008.10.11. 17:51:13

ja, halljuk a viccet h úgy érezzem, érdemes volt ide bejönni :]

napazapa 2008.10.11. 18:51:56

Két kérdésem lenne, kedves paulkemp.
Az első provokatív:
ha már elő tetszett venni szegény Hegelt meg Schellinget, akkor miért nem tetszik ezt a kissé anakronisztikus (ám igen érdekfeszítő) párhuzamot egy picit jobban kifejteni? Nem ártana legalább egy darab artikulált gondolat erről a párhuzamról ahhoz, hogy az első három bekezdés értelmet nyerjen. Így egy picit olyan, mint az elsős filószakos, aki hegel szemináriumról jövet megnézett két Tarkovszkij filmet.

A második kérdésem az lenne: hova sorolható az Úthenger és hegedű? NEmrég töltöttem le, és sehol nem találok róla semmit, kivéve imdb, de az se sok. nincs ötleted a guglin kívül?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.11. 19:09:04

a párhuzam azért nincsen rendesen kifeszítve a szellemóriások között, mert nem akartam senkit sem untatni vele, az ötlet felvillantása éppen elég azok számára, akik érdeklődnek e irányban, akik pedig nem csak unnák a nagyon hosszú üres fecsegésnek tűnő dolgot, de ugye az egész a párhuzam kihagyásával is értelmezhető, ha jól érzem

az úthenger az első önálló rendezés, ezt veszi meg tőle először a moszfilm tudtommal (bár ugye ez a vizsgafilmje is), csupán azért különítettem el ettől a kettőtöl, mert azt egyedül rendezte (habár a forgatókönyvet nem egyedül írta).

napazapa 2008.10.11. 19:16:47

kszi az infot...

minden mindenhogyan értelmezhető - kérdés, hogy minek.

Bateman · http://bateman.sarok.org 2008.10.11. 20:09:03

nem, a film az nem műfaj... mondjuk asraelnek üzenem, hogy nem is médium

a film az egy anyag, mint celluloid, a film művészet, a hetedik, a film egy kommunikációs forma, a film egy alkotás

de nem műfaj, ezt azért illenék megtanulni, főleg mielőtt ebben a témakörben kezdesz észt osztan

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.11. 20:20:07

"a film az művészet" igen a film az tényleg művészet szerintem is, a művészet ágai (műfajai, ez már csak értelmezés kérdése, s azt hiszem erre a vitára nem ez az orgánum a megfelelő) viszont az a hét amit megemlítesz, lehet, hogy tényleg rossz volt a szó megválasztása (igérem kerülni fogom ezentúl, bár nem hiszem, hogy a mozgókép műfaja látszatfogalom lenne), de nem érzem indokoltnak ettől az utolsó két sorodat, illetve nem osztom az észt csak kérdezek, felvetek, elénézést ha akárhol is máshogy hatott volna a szöveg (hatottak volna a kommentek)

gabro 2008.10.12. 09:46:36

Oké,
-Melyik magyarországi pályaudvart nevezték el Andrej Tarkovszkíjról?
-A Rákosrendezőt.

(elnézést kérek, amúgy)

nyuszisz 2008.10.12. 10:53:51

Elküldöm ide is a hozzászólásomat, hogy legyen valami a filmmekkel kapcsolatban is. A hozzászólások alapján attól félek, ha valaki még nem látta egyetlen filmjét sem, majd eztán sem lesz kedve megnézni, és valami rettentően unalmas, vontatott filmekről van itt szó, de ez nem így van.
Még csak a Gyilkosokat néztem meg, egészen jó, rövid, tömör, és valóban a beletörés jellemző lehetett arra a korra. Maga Tarkovszkij is szerepel benne, na és a többi szereplők az évfolyamtársai. A fekete szakácson jót mosolyogtam, mert ugye arrafelé nem sok színesbőrű volt (gondolom egy sem), és hát befestettek valakit, de nagyon jó lett. Nem is beszélve arról, mekkora kaland lehet filmet készíteni egy ilyen közösségben.

Azóta megnéztem az Iván gyermekkorát is, a leírás alapján ez érdekelt a legjobban, úgyhogy már nagyon várom a követlező posztot.


süti beállítások módosítása