Hirdetés

2010. szeptember

A hónap legjobban várt filmje:

Pancser Police (The Other Guys)

Friss kommentek

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

10/0 (1) 10/0.0 (3) 10/0.5 (1) 10/1 (19) 10/1.5 (3) 10/10 (44) 10/2 (14) 10/2.5 (6) 10/3 (20) 10/3.5 (7) 10/4 (27) 10/4.5 (6) 10/5 (25) 10/5.5 (7) 10/6 (48) 10/6.5 (24) 10/7 (72) 10/7.5 (27) 10/8 (67) 10/8.5 (33) 10/9 (68) 10/9.5 (18) 100 kedvenc film (5) 100 pocsék film (5) 18as karika (1) 1979 (1) 1982 (3) 2002 (1) 2003 (2) 2004 (4) 2005 (9) 2006 (19) 2007 (56) 2008 (147) 2009 (89) 2010 (21) 70es évek (4) 80as évek (17) 9 (1) 9/10 (1) 90es évek (12) adaptáció (1) ajánló (11) ajánló/ (1) akció (119) animációs (31) anime (4) australian open (2) ázsia (7) az ev lemezei (1) bábfilm (1) belga (1) bergman (1) bűnügyi (5) butler (1) cannes (2) casting (2) cinepécs (1) coen (1) comingsoon (9) cyberpunk (1) dán (5) díjátadó (1) dínós (1) dokumentum (5) dráma (164) drogos (1) dvd kritika (1) elemzés (2) életrajzi (3) előzetes (19) énblog (4) erős idegzetűeknek (1) erotikus (1) etc (1) exploitation (1) fantasy (17) fasság (1) február (1) felhúzós (1) fesztivál (3) film (537) filmdzsungel (1) film noir (5) fincher (1) firth (1) foci (9) francia (12) friday night lights (4) friss (4) gagyi (3) gála (2) gépház (36) gilliam (1) guy (1) gyu (1) háborús (14) harcművész (8) harry potter (1) hayao miyazaki (1) hellókarácsony (1) hellokarácsony (2) himym (3) hírek (1) holmes (1) horror (118) hp (1) hps (1) ingyen (2) iszonyatjó (1) james bond (2) jean (1) kaland (24) karácsony (3) karrier (2) katasztrófa (5) kedvcsinalo (1) képregény (5) képregényfilm (23) klasszikus (3) klub (1) könyv (7) középszar (1) közvetítés (1) krimi (28) kritika (507) különvélemény (1) lehúzós (2) live (2) liveblog (1) magyar (12) magyarországon nem forgalmazott (1) májkülbéj (1) meg ne nézd (7) mese (1) mix (1) moore (1) moveast (1) moziba ne (1) moziünnep (2) mtv (1) muse (1) musical (6) napjaink (3) negyedik évad (1) nickelback (1) nolan (1) norvég (1) nosztalgia (1) oscar (3) park (1) peckinpah (4) polanski (1) poszt apokaliptikus (1) premier (1) radio (9) remake (7) reno (1) reznor (1) ritchie (1) road movie (3) robertdowneyjr (1) rob reiner (1) rodriguez (3) romantikus (55) romero (6) rövid (1) rövidfilm (6) sci fi (71) sorkin (1) sorozat (14) south park (6) spanyol (5) sport (9) svéd (1) szar (2) szatíra (2) szavazás (1) széria (1) szörnyfilm (6) tarantino (5) témázós (1) tenisz (3) tévé (12) thriller (72) tim burton (1) tom cruise (7) toplista (14) történelmi (3) trailer (5) trash (4) twitter (2) überszar (30) v (1) vámpír (7) vendégblogger (17) vendégposzt (1) video (1) videójáték (4) videoklip (15) vígjáték (110) wááá (1) western (18) woody allen (1) wuxia (1) zene (67) zen film (2) zombi (8) Sok címke

Mindenki számít!

NetworkedBlogs

Olvasgattam

2008.09.02. 14:03 - VVega

29 komment

Bret Easton Ellis: Amerikai Psycho

Ellis 1991-ben íródott sikerregénye a '80-as évek yuppie szubkultúráját megtestesítő Patrick Bateman életéről szól. Sokan óva intettek, hogy majd le fogom tenni a könyvet, mert annyira brutális-borzalmas. A hentelős részek tényleg durvák, de a letevésre nem került sor (beteg-e vagyok?), bár egyszer hangosan megszólaltam, hogy: te úristen! (patkányos rész a csővel). De ennyi, ebben a könyvben nem a gyilkolászás a lényeg, engem nem azzal sokkolt Ellis. Hanem magának Bateman életstílusának és napi rutinjának bemutatásával. A teljesen elidegenedett, személytelen, embertelenül rideg mindennapokkal. Az író zseniálisan állítja kontrasztba azt, hogy Bateman saját maga szerint egyéniség, unikum, a valóságban azonban egy arcnélküli kis hangya a tömegben. Ezt a legjobban a találkozásoknál és az éttermi, szórakozóhelyes részeknél lehet megfigyelni. Szinte soha senki se tudja pontosan, hogy a felsőtízezerből származó ismerettségi köréből épp kivel beszél. Találgatnak, össze-vissza keverik, hogy ki kicsoda valójában. Mert tökmindegy, hogy ki kicsoda, az egyik olyan, mint a másik.
Bateman egyfelől a fogyasztói társadalom csúcsterméke, másfelől viszont a rákfenéje, a selejtje is. Rengeteget költ ugyebár, de belül viszont egy pszichopata, akinek a későbbiekben minden bizonnyal kezelésre lesz szüksége. Na meg az óriási fizetését nagyjából zenehallgatásért és kondizásért veszi fel.
A regénynek összetéveszthetetlen, azonnal felismerhető stílusa van. A három leggyakrabban használ szószerkezet: kétsoros gyapjúöltöny, puplining, selyem nyakkendő. A zené részek tetszettek még nagyon, jó helyre voltak beiktatva.
Na mit írjak még? Ez volt az első találkozásom Ellis-szel, de biztosan nem az utolsó. Bátran ajánlom mindenkinek, mert fantasztikus könyv borotvaéles társadalomkritikával, és valószínűleg hiteles korrajzzal. A gyengébb idegzetűek max. félszemmel futják át a trancsírozást :)
 

Majdnem elfelejtettem. Készült filmváltozat is 2000-ben, Batemant a majdnem mindig pazarul, de szarul sosem játszó Christian Bale alakítja. Így a könyv után egy kicsit még fel is értékelődött szememben az alkotás, hiszen a regény hangulata nagyon nagyon nehezen visszaadható, de Mary Harron-nak többé-kevésbé mégis sikerült ez a bravúr. Sok mindent össze kellett vonni, muszáj volt sűríteni a dolgokat, de van néhány jelenet, ami még a könyvbelinél is ütősebbre sikeredett.

 

Stephen King: Tortúra

A horror papíron dolgozó mesterével is ez volt az első meeting, ezelőtt még nem olvastam King könyvet. A Tortúra tulajdonképpen egy kétszereplős kamaradarab. A népszerű író, Paul Sheldon autóbalesetet szenved, de "szerencséjére" egyik legodaadóbb rajongója talál rá a hóvihar közepén. A furcsa csak az, hogy nem egy kórházba viszi Pault...
Ha már úgy is az Amerikai Psycho-ról írtam az előbb, akkor gyorsan megemlíteném, hogy a Tortúra engem jobban megviselt. Az egy dolog, hogyha kaszabolnak-darabolnak, ehhez sajnos már hozzászoktunk valamennyire, de azt nem lehet megszokni szerintem, amikor valakit az emberi mivoltában aláznak meg és törnek össze. Az nekem sokkal jobban fáj. 
A Tortúra persze könnyedebben emészthető, olvasmányosabb, nem annyira gondolatébresztő mű, mint a Psycho (na itt befejezem a hasonlítgatást :), de talán éppen ezért szórakoztatóbb is. Legalábbis engem tökéletesen kikapcsolt. Ezen a könyvön lehet izgulni rendesen, a cselekmény a helyszín korlátai ellenére csavaros, és az írói munkáról, egy könyv megszületéséről is sok érdekességet tudhatunk meg. Miközben olvastam, sokszor eszembe jutott, hogy ez, meg az mennyire ütős lehet filmen. Komolyan ez a könyv szinte kiált a nagy vászonért. Van is filmváltozat, két klasszis színésszel (James Caan, Kathy Bates), majd beiktatom azt is.
Ezt a könyvet is csak ajánlani tudom, még egyszer mondom: vegytiszta izgalom és szórakozás. A befejezés különösen tetszett.

Címkék: könyv horror

A bejegyzés trackback címe:

https://halfpecssquad.blog.hu/api/trackback/id/tr68644796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.09.02. 14:49:14

az amerikai psycho az egyik kedvenc regényem, foglalkoztam is vele nagyon sokat, meg a többi ellis regénnyel is és mindazok mellett amit leírtál még felvetném, hogy valójában az események meg sem történnek mindvégig csupán bateman fejében vagyunk benne.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.09.02. 15:01:05

Jajj, ezt direkt nem írtam! :)

Paulkemp kommentje SPOILERES :D

nyuszisz 2008.09.02. 15:54:23

Természetesen én is nagyon szeretem ezt a könyvet, és minden Ellis művet, amit eddig olvastam. Legutóbb a Glamorámát ;)

A film is az egyik kedvencem.

nyuszisz 2008.09.02. 15:56:37

Beteges rajongó vagyok :)

dzsoni szánsájn · http://www.halfps.blog.hu 2008.09.02. 16:04:33

hú, rég olvastam bármit is, utoljára Orwell 1984-jét, vagy két éve... pszihót most kinézem magamnak..

dantE · http://videodrome.freeblog.hu/ 2008.09.02. 19:23:09

Paulkemp, azért nem biztos ez :)
Amúgy meg Amerikai Psycho nekem is kedvenc, mind a film, mind a könyv, az Ellis életműből pedig már csak a Nullánál is kevesebb hiányzik.
Tortúra is zsííír, bár még csak a filmhez volt szerencsém :)

Egyébként Vega, köv. Ellis regénynek a Holdparkot ajánlanám, ugyanis nagyon erős benne az Amerikai Psycho-s vonal, majd meglátod miért... Aztán jöhet a Glamoráma, Ellis második legjobb regénye (ott egy 70-es IQ-jú topmodell srác a főszereplő, és különböző terrorizmussal kapcsolatos ügyekbe bonyolódik :)).

nyuszisz 2008.09.02. 19:33:09

Na, a Glamoráma előtt azért el kell olvasni A vonzás szabályait :D, mert ott van a történet eleje.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.09.02. 20:43:26

Spoilerkedek ezerrel


Na, hát az azért eléggé sanszos szerintem, hogy Bateman csak képzeleg. Gondoljunk csak bele, lottóötös 3x egymás után szintű mákszéria kellene Patricknek, hogy ne kapják el a mókázásai után :D

1.) Telefonon rendel csajokat, majd megöli őket. Biztos nem jegyzik fel, hogy kinek küldték őket, na meg nem veszik észre, hogy hoppá, a lányka ma nem jelentkezett munkára.

2.) Ismerősöket is öl. Akik előtte simán mondhatták csak úgy egy ismerősüknek, hogy Pat Batemanhez mentem, ne várj :)

3.) Rendőröket öl.

ééés végül: rendőröket öl :D

Amúgy pont arra gondoltam, miután befejeztem a regényt, hogy remélem nem ragad le ennél a témánál. Mert úgysem tud jobbat alkotni a téren, tehát ne lopja már önmagát. Azt mondjátok, hogy több hasonló könyve is van?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.09.02. 20:53:55

hát a holdpark egy nagyon érdekes dolog, nagyon erős benne a psicho vonal, de nem mondanám, hogy egykaptafa. a trillógia (vonzás, psicho, holdpark) meg "ugyan azt" a személyt mutatja be más közegben. (akit meg jobban érdekelne az egész keresse meg Bán Zsófia ide vonatkozó írásait, vagy esetleg nézze meg az én halovány próbálkozásomat a művek értelmezésére - van ellisnek külön rovat csinálva a blogomon)

spoiler

nos hogy bateman fejében vagyunk e vagy sem szerintem nem kérdés a végén a könyvnek a kijáratos utalás szerintem tökéletesen erre utal, mégpedig minden elől el lehet menekülni csak magunk elől nem, akárkik is vagyunk

egyébként ha ellist akarsz olvasni VVega akkor vagy a vonzás szabályait, ami ugye patrick öccséről és az ő egyetemi életéről szól, vagy a a nullánál is kevesebbet, mert attól kiábrándítóbb regényt én még életemben nem olvastam

nyuszisz 2008.09.03. 10:08:55

VVega ezek az érvek semmisek egy olyan közegben, ahol mindenki felcserélhető. De csak kötözködök :)

Tehát aztért is szeretem a műveit, mert van közöttük összefüggés, egy-egy szereplő visszatér, és nem tudhatjuk egy későbbi műben is még visszatérhetnek, mert remélem még ír regényeket nekünk Ellis. Ez talán csak az én hülyeségem, de ha regényt olvasok, megszeretem a szereplőket,és a regény végén olyan rossz :(

Néha átugrottam a brutális részeket, amikor nem bírtam.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.09.03. 11:17:17

Ööö....ebben van valami :)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.09.03. 12:37:12

de a felcserélhetőség csak rájuk vonatkozik, a nyomozó pl aki meglátogatja batemant, pontosan tudja, hogy ki kicsida, tahát, ha nem valóság az események soránál maradunk akkor ez csupán szerinte van így, csak az ő világában nem lehet megkülönböztetni egymástól az embereket (illetve persze az ő szemszögéből), vagy nem?

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.09.04. 13:33:15

VVega, kedvet csináltál a könyvhöz :)...

Amúgy, Stephen Kingnek szerintem messze nem ez a legjobb könyve... Olvastam tőle párat - mondjuk durva (lehet hogy én vagyok beteg :)??), mert életem első regénye, amit általános iskola első osztályában olvastam, 7 évesen :), Stephen Kingtől a Cujo volt... Amúgy meg rám a legnagyobb hatással a Rémkoppantók c. könyve volt (milyen már a címe is :)???), ami valami eszméletlen, a stílus elképesztő, és a befejezése annyira, de annyira durva, hogy utána jó darabig úgymaradtam, együltő helyemben a könyvvel a kezemben...

VVega · https://debugme.eu/ 2008.09.04. 13:41:08

Hát akkor azt mindenképpen be kell vizsgálnom :)

Cujo-t csak filmen láttam, az nem volt rossz.

Virgogirl · http://csecsebecse.blog.hu/ 2008.09.04. 14:14:33

A Rémkoppantók az egyik kedvencem volt... Bár a Rémségek kicsiny boltja (? nem emlékszem pontosan a címére) és az Az is jó volt... Nagyon szerettem régen. Meglepő módon nekem sem a Cujo sem a Christine nem jött be annyira

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.09.04. 14:23:03

A Christine nekem sem annyira.... mondjuk a Cujo egy hét éves kislányra azért lehet hogy kicsit intenzívebben hat, mintha mondjuk most olvasnád :D...

VVega · https://debugme.eu/ 2008.09.04. 14:45:39

Az AZ nekem a vége miatt nem tetszik. Szerintem teljesen feszültség feloldó és illúzióromboló, hogy végül is ki van a bohóc maszk mögött.

Pont ez a helyzet a Kukorica gyermekeinél is. Mondjuk az a film ezen kívül is ezer sebből vérzik :D

fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.09.04. 16:56:41

én a VVega által említetteket nem olvastam... mondjuk szerintem azért Stephen Kingre is jellemző, hogy vannak jobb és rosszabb alkotásai, de ez természetes szerintem... Meg mondjuk az is igaz, hogy lehet, hogy épp amit én gondolok rosszabbnak, más azt gondolhatja jobbnak, és fordítva :)...

a megfilmesítései pedig néha szerintem egyenesen borzasztóak, pl egyszer valami vámpíros gagyiságot láttam filmen, állítólag Stephen King volt - de ahogy filmre vitték, hát az elképesztően szar volt :)...

hesgotcancer · http://hesgotcancer.blog.hu 2008.09.04. 20:06:31

A Misery film egyébként az egyik legjobb King-adaptáció, a Remény rabjaival egy súlycsoportban van. Azt nem tudom, a Remény miért van annyira túlértékelve, persze remek film, csak mint mondom a Misery sem rosszabb cseppet sem. Szóval nézd meg a Misery-t gyorsan, viszont a könyvtől való kisebb-nagyobb eltéréseken majd ne akadj fel :)

msi 2008.09.04. 21:41:23

Sziasztok,


a filmguruk tanácsát szeretném kérni. Szeretném megvenni/megrendelni a wag the dog-ot, de sehol sem találom a neten.

nincs valami frankó webáruház, vagy bármilyen tippetek, hogy hol tudnám beszerezni?

előre is köszi
üdv

msi 2008.09.05. 13:19:38

Tök mindegy volna, de számomra az a bonyolultabb... :)


ismerősöket már nem akarom megkérni, mert mindig van valami gond a letöltött filmekkel. Ugrik a kép, csúszik a hang, nincs felirat, vagy szinkron, vagy nem ismeri fel a VLC/Mediaplayer/PowerDVD se az asztali olvasó, szóval elég idegesítő.

Ha tudtok segíteni, vagy nektek megvan és már nincs rá szükségetek, Vaterán, vagy bárhol utánvétellel nyitott lennék rá.

ha valami tipp, ide is írhattok: verigudlajf@freemail.hu

köszi
üdv
m

msi 2008.09.06. 10:34:02

Köszi a tippet, ez is valami.


ha mégis van valami, nagyon megköszönném, ha valaki írna.

üdv
m



süti beállítások módosítása